pIT stop na budowie

Menedżer projektu w Skanska nie musi martwić się o informatyczne zaplecze. Departament IT ma za zadanie dostarczyć je szybko i profesjonalnie niczym w pit stopie Formuły 1.

Zanim Jarosław Urbańczyk, menedżer departamentu informatyki w Skanska, rozpoczął pracę nad wdrażaniem filozofii pit stopu, gruntownie przebudował informatykę w firmie. Skanska zaangażowała się kapitałowo na polskim rynku w 2000 r. kupując Grupę Exbud. W skład Grupy wchodziło kilkadziesiąt firm działających w różnych regionach Polski. Rozpoczęto restrukturyzację w celu poprawy wyników przejętej firmy, która wówczas przynosiła straty. Zmiany objęły również bardzo zróżnicowaną infrastrukturę informatyczną - każda ze spółek Exbudu stosowała odmienne rozwiązania. Prace nad ujednolicaniem standardów sieciowych i bezpieczeństwa, które pozwoliły podłączyć się do sieci korporacyjnej, trwały blisko dwa lata.

Etap centralizacji i porządków

Jednym z elementów strategii rozwoju Skanska w najbliższych latach są profesjonalne funkcje wsparcia, w tym IT, które ma działać niczym mechanicy w pit stopie. Jest to etap wieńczący wieloletnią transformację IT w spółce, lecz na pewno nie koniec drogi. JAROSŁAW URBAŃCZYK, menedżer departamentu informatyki w Skanska

W 2003 r. nastąpiło połączenie spółek zależnych dawnego Exbudu. Powstała Skanska SA z oddziałami w całym kraju. W tym czasie niezależne działy informatyczne przekształcono w jeden, scentralizowany departament IT, odpowiedzialny za wszystkie zasoby, dostarczający szeroko pojętych usług informatycznych, według jasno określonych zasad. "Żadne, nawet najlepsze studia menedżerskie czy inżynierskie nie dostarczą takiej wiedzy i doświadczenia, jakie zdobywa się podczas wdrażania zmian w dużej organizacji - w czasie łączenia spółek, konsolidacji systemów, optymalizacji, a w efekcie centralizacji departamentów" - podsumowuje tamten czas Jarosław Urbańczyk.

Dziś zarządzany przez niego departament liczy blisko 50 osób, pracujących w sześciu zespołach - help desk i zakupy; bezpieczeństwo i sieci; administracja systemami; rozwój systemów; zarządzanie zmianą i projekty biznesowe. Ten ostatni to nowatorski zespół działający "na styku" IT z biznesem. Z zasobów IT Skanska korzysta także Skanska Property Poland zajmująca się działalnością deweloperską.

Obok wymaganych w Skanska korporacyjnych standardów, lokalne departamenty IT mają swobodę w wyborze i implementacji systemów w szczególności wspomagających biznes. System, który jako jedyny przetrwał konsolidację to, napisana jeszcze przez programistów Exbudu, aplikacja finansowo-księgowa z modułem HR, nazwana KORAB - dziś "serce" całej firmy. Każdego dnia korzystają z niego tysiące użytkowników w oddziałach i na budowach. "KORAB zmienia się zgodnie z rozwojem i potrzebami firmy. Niepotrzebne jest nam gotowe rozwiązanie z funkcjami, z których nieprędko skorzystamy" - deklaruje Jarosław Urbańczyk.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200