m-banking nad Wisłą

Przy wprowadzeniu mobilnej bankowości bank wspierał się doświadczeniami z innych krajów, w których działa Citi. "Modele są różne, obejmują zarówno aplikacje jak i strony optymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Bankowość mobilna sprawdziła się w Singapurze, w USA, na Filipinach. Polska wersja będzie uwzględniać specyfikę lokalnego rynku" - mówi Adam Grabarczyk.

Uruchomienie mobilnego serwisu bank poprzedził konkursem, w którym zapytał o oczekiwania wobec nowego kanału dostępu. Nadeszło ponad 500 pomysłów. Jak mówi Adam Grabarczyk, zbieranie pomysłów będzie trwało nadal. "Mobilność bankową rozumiemy szerzej niż dostęp do konta z komórki. Planowane są pakiety usług, które będą realizowały filozofię bankingu on the go, integrujące dostępne już w banku rozwiązania mobilne, jak Citi Alerts, smsowy lokalizator oddziałów, bankomatów oraz sklepów udzielających rabatów posiadaczom kart Citi Handlowy, płatności komórką prosto z konta" - zapowiada Adam Grabarczyk.

Jeszcze w tym roku pojawi się nowa wersja strony >lajt< www.mobile.citibank.pl. Pod koniec roku pojawi się taże wersja aplikacyjna, choć dziś bank nie deklaruje jednoznacznie, który model uzna za docelowy. Wykonawcą aplikacji będzie międzynarodowa firma, która pracuje już dla innych oddziałów banku na świecie.

Rozpoznanie rynku

Serwis w wersji mobilnej uruchomił w kwietniu br. także Bank Zachodni WBK. Bank udostępnił również aplikację na iPhone, w której dostępne są informacje na temat oferty, notowań giełdowych oraz wyszukiwarka oddziałów i bankomatów wielu banków. Niebawem powinny pojawić się wersje dla innych smartfonów. "Popularność tej aplikacji pozwoli nam ocenić, czy nasi klienci polubili i uznali za użyteczny taki sposób kontaktu z bankiem" - mówi Damian Lüdke, z Zespołu Wizerunku Kanałów Dystrybucji BZ WBK.

Podobny pomysł na wysondowanie rynku ma MultiBank, który również przygotował aplikację na iPhone z informacjami finansowymi. Mariusz Gorzeń, kierujący wydziałem marketingu elektronicznego w MultiBanku zapowiada, że jest planowana wersja "lajt". Bank jest zadowolony z przygotowanej przez AMG.net witryny internetowej, która dobrze się skaluje. Drugi bank z grupy BRE - mBank - przez telefony komórkowe oferuje dostęp do portalu informacyjnego lajt.mbank.pl. Serwis ten został stworzony m.in. w celach zbadania potencjału tego typu narzędzi oraz zebrania cennych doświadczeń. "Można więc powiedzieć, że stał się w pewien sposób naszym poligonem doświadczalnym" - mówi Tomasz Lipiński, naczelnik wydziału marketingu internetowego i e-commerce w mBanku. "Prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości nie będzie zbyt wielkich różnic jeśli chodzi o przeglądarki w telefonach w stosunku do rozwiązań tych instalowanych na komputerach osobistych" - dodaje Tomasz Lipiński. W związku z tym, w mBanku należy się spodziewać raczej rozwiązania "powszechnego" niż przygotowanego pod kątem konkretnej platformy.

Wyzwania bankowości mobilnej

- Decydenci bankowi śledzący trendy globalne mają świadomość, że bankowość mobilna na szeroką skalę jest już raczej kwestią "kiedy", a nie "czy".

- Największym wyzwaniem przy produkcji aplikacji do bankowości mobilnej jest dostarczenie takiego rozwiązania, którego ludzie będą chcieli używać często, wygodnego w obsłudze i intuicyjnego.

- Proces projektowania, produkcji i testowania takiego systemu jest skomplikowany i bez odpowiednich narzędzi dość kosztowny.

- Sklepy z aplikacjami producentów telefonów i dostawców technologii mobilnych, takie jak Apple AppStore czy Nokia Ovi Store, Microsoft Marketplace, Google Apps Marketplace zmieniły model dystrybucji aplikacji.

- Kanał mobilny daje nieporównywalnie wiele większe możliwości niż "klasyczna" bankowość elektroniczna przez przeglądarkę. Mogą to być np. mobilne płatności, mobilna portmonetka, lecz również szereg innych usług "okołobankowych", rozumianych jako wszystkie takie operacje, w których pojawia się jakaś płatność.

Małgorzata Rząd, m-Banking Business Development Manager, eLeader


TOP 200