e-administracja na wzór duński
- Monika Tomkiewicz,
- 30.03.2010
Dania od lat zajmuje wiodącą pozycję w rankingach dotyczących rozwoju społeczeństwa informacyjnego i e-admisnitracji. Czego możemy się od niej nauczyć?
Christian Plaschke, szef Departamentu Centrum Efektywności i e-Administracji przy Ministerstwie Finansów Danii.
Osiągnięcia pioniera
Pierwsza dziesiątka rankingu e-Readiness 2009, opracowanego przez The Economist Intelligence Unit:
1. Dania
2. Szwecja
3. Holandia
4. Norwegia
5. USA
6. Australia
7. Singapur
8. Hong Kong
9. Kanada
10. Finlandia
Polska zajęła w tym rankingu pozycję 39.
Dania realizuje przyjętą na lata 2007-2010 Strategię Digitalizacji Sektora Publicznego. Już w 2008 r. powstał spersonalizowany portal dla obywateli, za pośrednictwem którego mogą oni załatwiać sprawy urzędowe przez Internet. Sprawnie działa "jedno okienko" dla obywateli i przedsiębiorstw. W 2009 r. zostało też podpisane porozumienie w sprawie podpisu elektronicznego DanID, który zostanie wprowadzony w tym roku, w porozumieniu z sektorem finansowym. Powołano centra usług wspólnych, które przynoszą duże oszczędności.
Realizowane projekty odpowiadają 3 priorytetom, do których należą: poprawianie jakości i zakresu usług dla obywateli i firm, zwiększenie efektywności działania duńskiej administracji oraz lepsza współpraca między różnymi szczeblami administracji i organizacjami na rzecz rozwoju e-administracji. Przedstawiciele duńskiej administracji podkreślają konieczność współpracy między różnymi resortami oraz koordynacji działań administracji rządowej, regionalnej i lokalnej.