e-Strategia dla Polski
- Adam Jadczak,
- 26.01.2004
Rada Ministrów zaakceptowała ''Strategię informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej - ePolska na lata 2004-2006''.
Rada Ministrów zaakceptowała 'Strategię informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej - ePolska na lata 2004-2006'.
W przyjętej przez rząd - a opracowanej przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji - strategii informatyzacji Polski główny nacisk położono na rozwój szerokopasmowego dostępu do Internetu, który ma się stać usługą powszechną, oraz tworzenie treści i usług elektronicznych. W centrum zainteresowania znalazła się też edukacja informatyczna. "Możliwości techniczne oferowane przez technologie informacyjne, a także cywilizacyjne aspiracje Polski urzeczywistniane w procesie integracji europejskiej sprawiły, że przed rządem pojawiło się wyzwanie przeprowadzenia przemyślanej i skoordynowanej informatyzacji kraju" - mówią we wstępie autorzy strategii ePolska.
Tofflerowska trzecia fala
Zdaniem autorów nadrzędnym wyzwaniem dla Polski mają być "tworzenie konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy i poprawa jakości życia mieszkańców poprzez informatyzację kraju". Priorytety to: powszechność dostępu do treści i usług udostępnianych elektronicznie; tworzenie szerokiej ich oferty oraz powszechna umiejętność posługiwania się teleinformatyką.
Autorzy strategii ePolska wierzą, że rozwój telekomunikacji i informatyki stanowi fundament trzeciej, informacyjnej rewolucji cywilizacyjnej (po agrarnej i przemysłowej). Zastosowanie teleinformatyki ma pozwolić na obniżenie kosztów działalności gospodarczej, doprowadzić do lepszej kontroli i racjonalizacji procesów w administracji (co ma się przełożyć na wymierne korzyści), a także zwiększyć zadowolenie obywateli z poprawy dostępu do usług, umożliwić im zdobywanie wiedzy i podnoszenie kwalifikacji, wyeliminować podziały społeczne, a nawet doprowadzić do renesansu demokracji bezpośredniej.
Strategia ePolska ma być zgodna z Planem działania eEurope 2005, w którym główny nacisk położono na rozwój usług oferowanych drogą elektroniczną. Strategia informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej - ePolska na lata 2004-2006 ma realizować także postanowienia Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 i Podstaw Wsparcia Wspólnoty oraz budżety państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
Środki publiczne i prywatne
Strategia ePolska będzie podstawą do rozdysponowania środków z NPR oraz fundamentem tworzenia strategii regionalnych niezbędnych do wykorzystania środków programu operacyjnego rozwoju regionalnego. W ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw przewidziano na: priorytet 1.5 Rozwój systemu dostępu przedsiębiorstw do informacji i usług publicznych online - 720 mln zł (153 mln euro), na priorytet 2.2 Wsparcie konkurencyjności produktowej i technologicznej przedsiębiorstw - 3,4 mld zł (724 mln euro), z czego 1,7 mld zł ze środków prywatnych, a na priorytet 2.3 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje - prawie 3,4 mld zł (718 mln euro), z czego 1,7 mld zł to wkład własny firm.
Z kolei w ramach programu Rozwoju Zasobów Ludzkich w priorytecie 2 Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy, przewidziano wiele działań zmierzających do poprawy wykształcenia osób znajdujących się lub wchodzących na rynek pracy. Programy dotyczą zarówno promocji kształcenia ustawicznego, zaopatrywania szkół w sprzęt komputerowy i szkoleń z posługiwania się nim, jak i rozwoju kadr w przedsiębiorstwach.
Na ten cel przeznaczono 4,6 mld zł (988 mln euro).
Autorzy projektu chcieliby także przeznaczać 10% z ewentualnych oszczędności budżetowych na informatyzację administracji publicznej. Do końca marca 2004 r. wszystkie resorty mają przygotować plany informatyzacji.
Doganianie Europy
Polska musi nadrobić ogromne zaległości związane z dostępem do usług telefonicznych, Internetu, a także komputerów. Jesteśmy w tyle nie tylko za krajami Unii Europejskiej, ale nawet za niektórymi krajami kandydującymi do UE, takimi jak Czechy, Węgry i Słowenia. Tak więc rozwój dostępu do Internetu i usług telekomunikacyjnych ma stanowić - zdaniem autorów strategii ePolska - priorytet działań rządu. "Ze względu na ograniczenia związane z poziomem dochodów w Polsce w pierwszym okresie powinno zostać ułatwione korzystanie z Internetu we wszystkich szkołach, urzędach administracji publicznej i w publicznych punktach dostępu do Internetu" - stwierdzają. Środkami dostępu do treści i usług elektronicznych mają być komputer, telewizja kablowa, telefonia UMTS i sieci WLAN.
Za dostępem do Internetu ma iść rozwój treści i usług. W Europie usługami priorytetowymi są usługi publiczne, medyczne, nauczania na odległość i handlu elektronicznego. Rząd Polski chce skoncentrować się na rozwoju usług administracji publicznej i tworzeniu treści w Internecie. Z tym zaś wiążą się dwa - wzbudzające wiele kontrowersji - projekty Ministerstwa Nauki i Informatyzacji: Wrota Polski (pisaliśmy o tym w CW 26/2003 i 43/2003) i Polska Biblioteka Internetowa (CW 42/2003). W ramach Wrót Polski wytypowano 26 podstawowych usług publicznych.
- 4,6 mld zł - ma zostać przeznaczone na kształcenie informatyczne i rozwój zawodowy kadr
- 4,1 mld zł - zostanie przeznaczone na inwestycje teleinformatyczne z budżetu i środków unijnych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw
- 3,4 mld zł - mają dodatkowo przeznaczyć firmy, które obejmie ten Program