Zysk Della w górę o 29 proc.

Numer jeden światowego rynku PC zamknął drugi kwartał 2005 r. rozliczeniowego zyskiem netto w wysokości 799 mln USD, wobec 621 mln USD rok wcześniej. Sprzedaż wzrosła o 20 proc. do 11,7 mld USD, wobec 9,8 mld USD w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zarząd producenta ze spokojem zapowiada realizację prognoz na kolejny kwartał - przychody na poziomie 12,5 mld USD (wzrost o 18 proc. w ujęciu rocznym) i zysk wyższy o 27 proc. Tymczasem w Hewlett-Packard zawrzało po tym, jak spółka ogłosiła słabe wyniki za III kw.

Zysk Della w górę o 29 proc.

Dell: wyniki finansowe 2000-2005 (lata obrachunkowe)

Wcześniej we czwartek niepokojące dane finansowe ogłosił Hewlett-Packard, za które zarząd spółki wini dział serwerów spadek o 5 proc. i ujemny wynik operacyjny) i pamięci masowych. Dell natomiast zanotował wzrost sprzedaży korporacyjnych produktów o 31 proc. (serwery) oraz o 13 proc. (pamięci masowe). Łączny wzrost sprzedaży tego segmentu wzrósł o 21 proc., zaś przychody z tego segmentu wzrosły do 22 proc. łącznego obrotu Della.

Laserowe drukarki wzrosły o 43 proc. Nasz udział rynkowy w rozwiązaniach korporacyjnych w USA wzrósł o 2 proc. - deklaruje spółka, która sprzedała tam o 21 proc. więcej produktów. Globalnie, Dell zyskał po jednym procencie w każdej kategorii produktowej.

Zobacz również:

  • Indie znoszą zakaz wykorzystywania kart operatora MasterCard

- Co stracił HP, zyskał Dell - mówią analitycy. W dodatku Dell podniósł marżę z 18 proc. w I kw. do 18,2 proc. w II kw. Zarząd prognozuje jej dalszy wzrost wraz ze spadkiem cen podzespołów. Wyższa marża oznacza, że nie będziemy poświęcać rentowności dla wzrostu przychodów - powiedział Kevin Rollins, szef spółki. Kierownictwo Della w odróżnieniu do zarządu HP i Cisco nie dostrzega "ostrożności klientów" w inwestycjach w informatykę.

Kolejny kwartał ma przynieść 21-proc. wzrost dostaw sprzętu, co przełoży się na 18-proc. wzrost przychodów do 12,5 mld USD.

Sprzedaż produktów w regionie EMEA wzrosła o 30 proc., natomiast na Dalekim Wschodzie o 28 proc. Globalnie sprzedaż produktów Della powiększyła się o 19 proc. O dobrych wynikach finansowych zarząd spółki informował już we wcześniejszej prognozie w połowie lipca. Po 20 latach Michael Dell, szef i założyciel koncernu, przekazał kierowanie firmą Kevinovi Rollinsowi.

Według danych IDC dotyczących światowego rynku PC, w II kw. na prowadzeniu utrzymał się Dell, który sprzedał 7,26 mln sztuk komputerów. Jego rynkowy udział wyniósł w II kw. 18,3 proc. W ujęciu rocznym wzrost producenta wyniósł 22,5 proc.

Tymczasem efekty słabszego kwartału Hewlett-Packard nadeszły natychmiast. Spółka zwolniła trzech dyrektorów sprzedaży działu korporacyjnych rozwiązań HP w poszczególnych regionach - Petera Blackmore'a, Jima Miltona oraz Kaspera Rorsteda. Przypomnijmy, sprzedaż serwerów spadła o 5 proc. do 3,4 mld USD m.in. w związku z kłopotami z wdrożeniem systememu zarządzania sprzedażą, którego dostawcą był SAP. Strata operacyjna działu sięgnęła 208 mln USD, wobec dodatniego wyniku na poziomie 120 mln USD kwartał wcześniej.

Szefowa koncernu Carly Fiorina zapowiedziała rozwiązanie wszelkich problemów do końca IV kw. 2004 r. obrachunkowego. W zachodniej prasie pojawiły się jednak spekulacje o możliwej dymisji Fioriny, gdyż obecny zarząd nie jest w stanie wypracować zadowalającego inwestorów modelu kierowania firmą od czasu fuzji z Compaq'iem. Po informacji o kwartalnych rezultatach akcje firmy na Nasdaq spadły o 17 proc.

Według danych IDC dotyczących światowego rynku PC, w II kw. na prowadzeniu utrzymał się Dell, który sprzedał 7,26 mln sztuk komputerów. Jego rynkowy udział wyniósł w II kw. 18,3 proc. W ujęciu rocznym wzrost producenta wyniósł 22,5 proc. HP wprowadził na rynek 6,22 mln urządzeń (udział w rynku 15,7 proc.)

Z kolei w I kw. najwięcej serwerów sprzedał Hewlett-Packard, ale wolumen obrotów (3,1 mld USD), który wzrósł o 3,8 proc., wystarczył na drugą pozycję (IBM był pierwszy). Dell natomiast zmniejszył dystans do Sun Microsystems pod względem wartości sprzedaży. Przychody spółek wyniosły odpowiednio 1,12 oraz 1,17 mld USD.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200