Zwinne podejście w projektach SaaS

Kiedy klient może zobaczyć rezultaty wdrażanego projektu?

W każdej chwili. Platforma ServiceNow pozwala w dowolnym momencie pokazać efekt naszych prac klientowi. Cały proces produkcji i każdą dokonaną zmianę widać bowiem od razu online. Dzięki temu klient od razu staje się częścią zespołu projektowego. Chcemy, aby uczestniczył on aktywnie w projekcie i przekazywał nam informacje zwrotne na temat kierunku, w którym projekt ma zmierzać. Odbywa się to na zasadzie cyklicznych spotkań warsztatowych. W tym kontekście bardzo ważne jest zapisywanie wszelkich oczekiwań funkcjonalnych w tzw. rejestrze produktów. Pozwala to zapanować nad listą funkcjonalności, które zgłaszają użytkownicy.

Stosowana przez Państwa platforma SaaS jest bardzo rozbudowana. Czy wszystkie jej funkcjonalności wdrażane są od razu?

Zobacz również:

  • Rosną wydatki na chmurę publiczną
  • Najważniejsze zagrożenia wykorzystania modelu SaaS
  • Najpierw produkt, potem pieniądze

Możliwości, które daje ServiceNow, są fantastyczne, ale w pracy wdrożeniowej najważniejszy jest "timing". Dlatego staramy się nie pokazywać od razu wszystkich możliwości systemu, bo może nastąpić tzw. efekt przeładowania. To zaś niekoniecznie przekłada się pozytywnie na przyszłą funkcjonalność opracowywanego rozwiązania, gdyż użytkownik wybierze to, co zna, a nie to, co jest najlepsze dla niego. Jeśli można tak powiedzieć, lubimy piosenki, które znamy. Tak po prostu działa nasz mózg. Przykładowo, jeśli mamy w sklepie do wyboru setki pralek, nie wybieramy tej najlepszej, lecz tę, z którą kiedyś mieliśmy już do czynienia.

Jakie jeszcze korzyści niesie zastosowanie zwinnych metod zarządzania projektami i oprogramowania oferowanego w modelu Software-as-a-Service?

Najważniejsza dla nas jest wartość dla klienta. Właśnie dlatego tak dobrze czujemy się, stosując techniki Agile Management w SaaS. Dzięki ServiceNow zaczynamy istotną - z punktu widzenia klienta - pracę od razu. Unikamy konieczności zaprojektowania, zbudowania i skonfigurowania środowiska IT pod nowy projekt. W modelu SaaS tego elementu nie ma. Możemy więc skoncentrować się w 100% na generowaniu prawdziwej wartości dla klienta. Licencja platformy ServiceNow umożliwia dostęp do wszystkich jej modułów. Ewentualne uaktualnienie też obejmuje je wszystkie od razu. Pozwala to na zachowanie spójności stosowanego rozwiązania.

Czy, a jeśli tak, to jak bardzo ryzykowne są projekty w chmurze? Część firm obawia się np. o bezpieczeństwo swoich danych...

Gartner - w jednym z raportów na temat usług SaaS - podaje, że rozwiązania ITSM oferowane w tym modelu dają największe korzyści przy najmniejszym ryzyku dla klientów. Ale nawet najlepsze narzędzia muszą być umiejętnie używane. Dlatego zalety SaaS nie zwalniają nas od myślenia. Warto zadbać o dokładne zweryfikowanie stosowanego przez dostawcę systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji i ciągłości działania. Porządny dostawca nie powinien mieć ze zdaniem takiego testu żadnych problemów.


TOP 200