Zunifikowana komunikacja, czyli jak zaoszczędzić 200 tys. USD rocznie

Kanadyjski okręg szkolny Pembina Trails wdrożył pięć lat temu zunifikowany system komunikacji - wtedy cała operacja kosztowała ok. 500 tys. USD. Okazuje się jednak, że inwestycja była opłacalna - z najnowszych danych wynika, że roczne oszczędności sięgają 200 tys. USD.

"Do tej pory wyłożone środki już nam się zwróciły. Przed pięciu laty wydaliśmy ponad 500 tys. USD na całą infrastrukturę - wybraliśmy oprogramowanie Adtran NetVanta, serwery Dell oparte na Windows oraz telefony IP, w sumie ponad 1,8 tys. aparatów wyprodukowanych przez Polycom i Grandstream" - mówi Don Reece, szef działu IT okręgu Pembina Trails. Reece dodaje też, że dostawców sprzętu wybrano tak, by nie uzależniać się od oferty tylko jednego dostawcy rozwiązań IT - takie rozwiązanie wydawało się najbardziej rozsądne kosztowo.

System telefonii IP stworzony przez informatyków z Pembina Trails łączy 34 placówki szkolne oraz pięć biur - dane przesyłane są za pośrednictwem stworzonej specjalnie do tego celu sieci światłowodowej, w której dane przesyłane są z prędkością 1 Gbps. W najbliższych tygodniach prędkość ma wzrosnąć - Reece zapowiada, że do końca lipca sieć powinna działać z prędkością 10 Gbps.

Zobacz również:

  • Dane w centrum świata

Wdrożenie zunifikowanego systemu komunikacyjnego nie było zadaniem prostym - choćby dlatego, że okręg szkolny nie miał wcześniej spójnej sieci telefonicznej (część obsługiwana była przez wewnętrzną centralę, zaś część - przez zewnętrznego operatora). "Całość działała raczej kiepsko - dlatego też plan wdrożenia nowego systemu uznaliśmy za świetną okazję do zunifikowania całego środowiska" - tłumaczy Don Reece.

Samo wdrożenie było oczywiście czaso- i zasobochłonne, ale nie było specjalnie skomplikowane. Technicy zamontowali w biurach telefony IP, na serwerach Della zainstalowali oprogramowanie NetVanta, zaś do kontrolowania pracy wykorzystali Microsoft Active Directory.

Sieć wykorzystuje protokół SIP (Session Initiation Protocol) oraz rozwiązanie PRI (Primary Rate Interfaces) - dzięki temu dla każdego dzwoniącego w dowolnym momencie jest dostępna wolna linia. Wykorzystanie aplikacji Adtran NetVanta pozwoliło też na bezpłatne korzystanie z funkcji dodatkowych, za które u klasycznych operatorów trzeba dopłacać (np. przekierowywania połączeń czy poczty głosowej).

Z czasem planowane jest również rozszerzenie systemu o możliwość komunikacji wideo - dzięki temu możliwe będzie np. dostarczanie komunikatów wideo od władz okręgu do wszystkich klas (i to w czasie rzeczywistym). Reece rozważa również wprowadzenie do systemu "smartphone’ów IP" - czyli telefonów internetowych o rozszerzonej funkcjonalności, które komunikować się będą przez sieć WLAN (obecnie większość wykorzystywanych przez Pembina Trails telefonów to klasyczne aparaty stacjonarne).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200