Zjednoczona e-portmonetka

eCard oraz BillBird łączą systemy elektronicznych portmonetek. Zamiast obsługiwać sieci płatności e-commerce, BillBird zajmie się sprzedażą swojego know-how.

eCard podpisał porozumienie z firmą BillBird, na mocy którego nastąpi przejęcie Sieci Płatności Internetowych WellPay przez działający na podobnej zasadzie System MikroPłatności eCardu. Wyłączenie serwisu WellPay nie nastapi jednak automatycznie, podobnie jak automatycznie jego klienci nie zostaną przekierowani do usługi Mikropłatności.

"Obecnie BillBird rozpoczyna wypowiadanie umów serwisom i klientom portmonetek. Ta procedura zamknie się w okresie jednego - dwóch miesięcy" - mówi Tomasz Czechowicz z działu marketingu eCardu.

Zobacz również:

  • Apple i Arm stawiają na długofalową współpracę
  • Nokia wybrała platformę Red Hat

Klientom WellPay przedstawiana jest propozycja przejścia do serwisu Mikropłatności. "Liczymy, że z oferty przejścia skorzysta 60% użytkowników i serwisów współpracujących z WellPay" - ocenia Tomasz Czechowicz.

Obie firmy zdecydowały, że konieczne jest pozostawienie jednej elektronicznej portmonetki, której użytkownicy będą mieli dostęp do serwisów e-commerce obsługiwanych dotąd przez obie firmy. "Po niemal roku działalności i doświadczeń dochodzimy do wniosku, że na rynku potrzebna jest jedna, silna usługa typu e-portmonetka" - wyjaśnia powód wycofania BilBirda z systemu WellPay Paula Rettinger, dyrektor marketingu Bill Bird S.A.

Przedstawicielka operatora WellPay nie ukrywa, że rynek klientów indywidualnych nie był rynkiem docelowym firmy. "BillBird jest nastawiony na rynek korporacyjny - banki, dostawców rachunków, rozliczenia płatności. Nieco "obok" była rozwijana usługa dla klientów indywidualnych - e-portfel i Moje Rachunki. Teraz skoncentrujemy się na budowie platformy rozliczeń płatności, podpisaliśmy m.in. list intencyjny w sprawie budowy systemu rozliczeń płatności z PKO BP" - wyjaśnia przedstawicielka BillBirda.

Usługę WellPay spółka potraktowała jako sondaż rynku klientów indywidualnych. Trudno mówić o spektakularnym sukcesie e-portmonetki. Według Pauli Rattinger wpływ na to miały podstawowe problemy nękające polski rynek internetowy - a więc drogi i ograniczony dostęp do Sieci. Liczba klientów, która dla obu usług WellPay - Moje Rachunki i Portfel przekroczyła od początku roku tysiąc, będzie według oceny przedstawicielki BillBird "stabilnie rosła".

Dobór partnera do przejęcia sieci dokonał się niejako naturalnie - eCard zdecydowała się rozwijać różne formy płatności - poprzez system mikropłatności i kartą. Jednak ewentualne włączenie do nowej sieci kilkuset posiadaczy e-portmonetek i kilkudziesięciu serwisów BillBird'a wymaga przebudowy samego systemu Mikropłatności.

"Dotychczas Mikropłatności umożliwiały zapłatę wyłącznie za towary wirtualne, a więc np. przeszukanie archiwum, czy zaprenumerowanie serwisu SMS. Aby obsłużyć nowych klientów musimy rozszerzyć funkcjonalność" - mówi Tomasz Czechowicz.

Jednym z klientów sieci WellPay jest serwis elfin.pl, który podpisał umowę z BillBird w połowie października br. System płatności ma obsługiwać sprzedaż usług finansowych

"Jesteśmy zadowoleni z funkcjonalności systemu. Jeśli oferta przejścia do sieci Mikropłatności odbędzie się w obrębie technologii WellPay to jestem raczej spokojny o przebieg tego procesu. Także do marki eCardu mamy zaufanie" - powiedział Daniel Kessler, dyrektor sprzedaży i marketingu elfin.pl. Z drugiej strony przedstawiciel serwisu nie musi się specjalnie obawiać perturbacji czy negatywnych reakcji ze strony klientów, bo jak na razie po prostu ich nie było.

Przebudowa systemu eCardu do nowych potrzeb powinna się zbiec z wygaśnięciem umów WellPay. Cała operacja powinna więc zamknąć się na przestrzeni dwóch miesięcy. Po tym terminie nowa sieć umożliwi już zakupy w e-sklepach towarów rzeczywistych.

BillBird to spółka funduszu Internet Investment Found, która powstała w marcu br. Do chwili obecnej podpisała kilkadziesiąt umów na obsługę płatności z serwisami internetowymi i ma kilkuset użytkowników elektronicznej portmonetki.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200