Zintegrowana oferta turystyczna

Wdrożenie w Travelplanet.pl nowej platformy do sprzedaży usług turystycznych przyniosło efekty w postaci wzrostu przychodów firmy o 33 procent.

FINALISTA KONKURSU: MŚP

Przedstawiciele działu IT Travelplanet.pl - jak sami twierdzą - starają się, aby ich działania nie były sztuką dla sztuki, ale miały przełożenie na efekty biznesowe. Doradzają, jeśli widzą pole do usprawnień i słuchają tego, czego oczekuje biznes. Najważniejszym projektem, który pokazuje pozytywne efekty współpracy biznesu i IT, jest wdrożenie platformy sprzedażowej Travelplanet.pl.

Jednym z celów wdrożenia nowej platformy było zapobieżenie problemom z lat 2008-2010. Były to utrata rentowności i utracona pozycja lidera sprzedaży oferty turystycznej w internecie. Departament IT Travelplanet.pl przygotował plan zmian technologicznych i organizacyjnych, które mogły mieć duży wpływ na odzyskanie rentowności i zwiększenie sprzedaży - poprzez zmianę jakości systemów, technologii oraz stworzenie nowoczesnych i niezawodnych narzędzi do obsługi procesów decyzyjnych. "Teraz możemy analizować praktycznie wszystko. Wiemy, w co klikają użytkownicy naszych serwisów, jakie kampanie ich zainteresowały, czy w ich efekcie dokonali zakupu wycieczki oraz ile czasu im to zajęło" - opowiada Łukasz Sękowski, kierownik ds. informatyki Travelplanet.pl. Nowy portal stał się jednym z głównych narzędzi sprzedażowych firmy.

Nowa platforma pozwoliła też łatwiej wprowadzać do oferty firmy nowe produkty - nie tylko wycieczki, ale też ubezpieczenia, usługi wynajmu samochodów, wycieczki objazdowe, oferty dla narciarzy, kolonie dla dzieci, nurkowanie, golf, trekking, jak również książki podróżnicze i przewodniki. W trakcie przygotowań jest dodanie możliwości dokonania jednoczesnego zakupu biletów lotniczych i rezerwacji miejsca hotelowego w miejscowości, do której chce się polecieć. "Wszystko jest zagregowane w jednym miejscu. Klienci nie muszą daleko szukać" - przekonuje Łukasz Sękowski. Jednym z najważniejszych elementów wdrożenia nowej platformy było zintegrowanie jej z systemem MerlinX. Daje to Travelplanet.pl dostęp do oferty ponad 90% biur podróży działających w Polsce. Wybierać można wśród różnych hoteli, standardów, opcji wyżywienia, przelotów.

Nowa jakość danych

Wraz z innymi spółkami turystycznymi w Europie - w tym Invia, lider na rynku czeskim i słowackim Travelplanet.pl wchodzi w skład portfela inwestycyjnego MCI. Obie spółki są właśnie na etapie konsolidacji biznesowej i technologicznej. Wspólnie tworzą największą grupę spółek branży turystycznej w Europie Środkowo-Wschodniej.

Jerzy Krawczyk, prezes zarządu Travelplanet.pl

Dla sukcesu projektu ważna okazała się nie tylko większa skala udostępnianych ofert, ale i jakoś udostępnianych danych oraz szybkość ładowania strony. Dzięki integracji z MerlinX, dane z biur podróży uaktualnianie są co najmniej kilka razy na dobę, a niekiedy co kilkanaście minut. Wcześniej zdarzało się, że ceny były nieaktualne. Efektem tych błędów był nagły wzrost telefonów do call center firmy Travelplanet.pl. Dzięki integracji z MerlinX nie ma już takich przekłamań, a ceny są najbardziej aktualne. Travelplanet.pl korzysta z każdej dostępnej nowej technologii, np. Google Maps do wizualizacji położenia hotelu. Firma udostępniła również aplikację mobilną na platformy iOS oraz Android. W październiku zaś - na premierę Windows 8 oraz Windows Phone 8 - gotowa ma być aplikacja, który pozwoli na instalację aplikacji Travelplanet.pl na komputerach z tym najnowszym systemem Microsoftu. Travelplanet.pl jest także zintegrowany z Facebookiem, a firma pozwala użytkownikom logować się do swojego systemu za pomocą loginu i hasła z FB.

"Staramy się też automatyzować wszelkie powtarzalne czynności" - mówi Łukasz Sękowski. To efekt wcześniejszych doświadczeń. Przed wdrożeniem nowej platformy oferty były bowiem "ręcznie" ściągane od każdego z biur podróży, a następnie agregowane, aby stworzyć ofertę dostępną na stronach Travelplanet.pl. Stara wersja platformy była też awaryjna i działała offline.

Efekty biznesowe

Nowa platforma Travelplanet.pl to także system CRM oparty na IBM Lotus Notes. Agenci mogą w nim sprawdzić stan sprzedaży poszczególnych wycieczek. Integracji uległy zarówno dane klientów, system realizacji zamówień, jak i obsługi zapytań. Integracja była niezbędna w przypadku pozyskiwania klientów z różnych źródeł. "Tworząc nową platformę, położyliśmy też nacisk na część analityczną. Wiemy teraz na przykład, które oferty spodobały się w newsletterze czy kampanii mailingowej. Dzięki nowym narzędziom pozyskujemy również dodatkową wiedzę o potrzebach klientów, aby jak najlepiej dostosowywać do nich naszą ofertę" - mówi Łukasz Sękowski. "Ta wiedza przekazywana jest do innych działów naszej firmy, w tym call center. Przykładowo, dzięki temu pracownicy działów sprzedażowych wiedzą, których miejsc nie powinni polecać, ale też które szczególnie klientom się podobają" - dodaje.

Od produkcyjnego startu nowego portalu w maju 2011 r. firma zwiększyła znacznie przychody. Pierwsze tygodnie po wprowadzeniu nowych funkcjonalności należały do najlepszych w historii firmy. Przychody w 2011 r. wyniosły 18 mln zł (wzrost o 7,1%). Bardzo duży wpływ na ten wynik miały właśnie nowe inwestycje w projekty internetowe. W I kwartale 2012 r. wzrost był jeszcze większy i wyniósł 33%. "Każdy projekt w naszej firmie zanim dostanie zielone światło, wyceniany jest zarówno przez wewnętrzny dział IT, jak i zewnętrznych dostawców. Porównując ceny, decydujemy się, czy i gdzie go zrobić. Dotyczyło to także wdrożenia nowej platformy Travelplanet.pl" - mówi Łukasz Sękowski.

Wraz z wdrożeniem nowej platformy sprzedaży internetowej dokonano migracji całej infrastruktury IT należącej do Travelplanet.pl do nowego centrum danych wynajętego od IT.works. Dzięki temu poprawiła się jakość działania systemów IT firmy, m.in. dlatego, że jej systemy są w tym samym data center co rozwiązania firmy Elektroniczne Systemy Sprzedaży, autora systemu MerlinX.


TOP 200