Zintegrowana komunikacja

Wdrożenia VoIP w systemach firmowych to nieunikniona, choć wciąż przyszłość. Warto jednak zainteresować się tą technologią, aby później uniknąć błędów i niepotrzebnych kosztów wynikających z niewiedzy.

Wdrożenia VoIP w systemach firmowych to nieunikniona, choć wciąż przyszłość. Warto jednak zainteresować się tą technologią, aby później uniknąć błędów i niepotrzebnych kosztów wynikających z niewiedzy.

Nie ulega wątpliwości, że technologia VoIP jest chyba najlepszym i najbardziej popularnym przykładem postępującej konwergencji systemów telekomunikacyjnych i IT, a w nieodległej przyszłości z pewnością wyprze z rynku masowego systemy analogowe. Mimo to VoIP wciąż jest uważany za technologię nową i niedojrzałą.

W jednej sieci...

691 USD

za jedno stanowisko to cena pakietu Cisco Smart Business Communication.

Największe bariery popularyzacji nie są jednak związane z dostępnością i poziomem rozwoju technologii, a z umiejętnościami dotyczącymi jej wykorzystania i wdrażania, które wcale nie są powszechne. Wiele zarzutów dotyczących bezpieczeństwa, niezawodności lub zbyt niskiej jakości transmisji głosu wynika z błędów we wdrażaniu i konfiguracji systemów VoIP lub nieprofesjonalnym ich zaplanowaniu bez uwzględnienia konieczności modyfikacji elementów i parametrów sieci, które dobrze funkcjonowały w systemie do transmisji danych, ale powodują problemy, gdy przekazywany ma być głos.

Dlatego też jedną z najczęściej powtarzanych przez ekspertów rad jest stopniowe wdrażanie technologii VoIP. Ułatwia to lokalizację potencjalnych problemów związanych z koniecznością modyfikacji infrastruktury, analizy parametrów, ewentualnego dopasowania procesów biznesowych oraz nauczenia się obsługi, zarządzania i wykorzystania zaawansowanych funkcji systemów VoIP.

Można zacząć od instalacji komunikatorów internetowych i stosowania VoIP tylko do obsługi połączeń wychodzących. Daje to możliwość praktycznego sprawdzenia jakości połączeń, poziomu możliwych do uzyskania oszczędności, niezbędnych modyfikacji infrastruktury sieciowej, a także zmian konfiguracji mechanizmów zabezpieczeń. W efekcie można później względnie łatwo przeprowadzić migrację do tej nowoczesnej technologii i praktycznie wykorzystać jej szeroko reklamowane przez dostawców zalety.

... wszystkie usługi

Technologia VoIP to możliwość zastosowania zaawansowanych systemów zintegrowanej komunikacji Unified Communications. Firma, aby być konkurencyjna, musi szybko reagować na zmiany na rynku i pojawiające się nowe potrzeby konsumentów. Klientom należy także ułatwić kontakt z handlowcem, serwisantem czy innego typu specjalistą. Możliwości takie dają właśnie rozwiązania Unified Communications. Jednym z użytecznych narzędzi, które oferują, jest tzw. funkcja "presence". Dzięki niej klient wie, który aktualnie pracownik jest dostępny i może natychmiast udzielić mu odpowiedzi na pytanie. Jako pierwsza funkcja ta pojawiła się w komunikatorach internetowych.

"Jeszcze niedawno rozwiązania Unified Communications były przeznaczone dla dużych firm, składając się z wielu różnych urządzeń i aplikacji. Dziś wchodzą na rynek rozwiązania zaprojektowane specjalnie z myślą o małych i średnich przedsiębiorstwach" - opowiada Jakub Banasiak z . "Gotowe platformy oferują: Alcatel, Cisco, Nortel Networks i Siemens. Są to rozwiązania przeznaczone dla firm posiadających od 16 do 50 użytkowników. W ramach projektu wstawia się gotową platformę i niemal natychmiast można korzystać z oferowanych w jej ramach usług. Rozszerzenie liczby użytkowników wymaga jedynie dołożenia dodatkowego przełącznika" - dodaje.

Rozwiązania typu UC pozwalają także na wdrożenie systemu pracy grupowej z dostępem do wielu różnych sposobów komunikacji. Dzięki temu łatwiejsza staje się np. praca nad wspólnym projektem, co może efektywnie skrócić przygotowanie oferty dla klienta. Systemy tego typu można też połączyć z systemami CRM. Unified Communications umożliwia także doprowadzenie do sytuacji, gdy pracownik będzie miał jeden numer telefonu, niezależnie od tego, czy będzie akurat dostępny pod numerem stacjonarnym czy komórkowym. Można również przypisać jeden numer całemu działowi, a rozmowa będzie przekierowana na aparat osoby, która aktualnie jest wolna.

Zacząć od pytań

Jakub Banasiak zwraca jednak uwagę, że - przed wdrożeniem rozwiązań typu Unified Communications - trzeba zadać sobie kilka pytań. Czy firma jest gotowa na "mobilność"? Co z tego, że użytkownik będzie miał stały dostęp do poczty elektronicznej i jeden numer, skoro nie będzie z tego korzystał? Trzeba zdecydować, które z funkcji, jakie dają rozwiązania Unified Communications, nas interesują" - stwierdza. "Kolejne pytanie, na które należy odpowiedzieć, to które grupy użytkowników i w jakim zakresie obejmie projekt. Inne narzędzia powinny być udostępnione zarządowi, inne handlowcom, a inne działowi księgowości" - dodaje. Ważny jest też dobór partnera. Lepiej, aby jedna firma zajmowała się całością rozwiązań. To daje możliwość obniżenia kosztów projektu.


TOP 200