Zgoda buduje biznes. Relacja z CIO-CFO Tech Summit 2022

Za nami CIO-CFO Tech Summit 2022, konferencja „Computerworld”, podczas której eksperci dzielili się wiedzą, dlaczego i w jaki sposób powinna przebiegać ścisła współpraca pomiędzy CIO a CFO, żeby organizacja odniosła maksymalne korzyści.

CIO-CFO Tech Summit prezentuje trendy i doświadczenia rynkowe w budowaniu wzrostu organizacji dzięki efektywnej współpracy CIO oraz CFO. Na program wydarzenia złożyły się doświadczenia organizacji w takich obszarach jak: technologiczne motory zmian w procesie budowania wartości organizacji; wpływ nowych technologii tj. automatyzacja, uczenie maszynowe, chmura, IoT, mechanizmy predykcyjne, na redukcję kosztów i budowanie wartości przedsiębiorstw; automatyzacja procesów finansowych; nowe technologie w systemach do zarządzania finansami; optymalizacja kosztów IT; outsourcing IT; kluczowe dzisiaj cyberbezpieczeństwo danych finansowych.

Wszystko to sprawiło, że rola działu finansowego w firmach musiała się zmienić. Chociażby polska administracja skarbowa w ostatnich latach walnie przyczynia się do bliskiej współpracy działów IT i finansowego. Problematykę tę przybliżył w swoim wystąpieniu Tomasz Barańczyk, Partner w PwC Polska. Mamy teraz takie dni, kiedy dzieją się dekady, stwierdził. CFO musi coraz bardziej wspierać CIO, bo rutynowe zadania stały się sferą automatyki. Zmiana musi być wspierana przez technologię. Nowe technologie są bowiem fundamentem budowania przewagi konkurencyjnej przez Zespoły CFO, CIO i CDO. Jak zauważył Tomasz Żegleń, Cloud Solution Architecture Lead for Poland, zaangażowanie CFO w cyfryzację organizacji wzrosło trzykrotnie w ciągu ostatnich 5 lat. Zespoły finansowe posiadają zbyt dużo danych i wiedzy, aby pozostać “zamknięte”. Od kiedy zrównoważony rozwój wyrósł na kluczowy priorytet biznesu, CIO i CFO muszą zawiązać partnerstwo strategiczne w tworzeniu wartości dodanej. Według szacunków, nie mniej niż 25% wartości firmy to cyfrowy kapitał. Przywołał pojęcie ukrytej ekonomii danych – przyszłość należy do organizacji, które potrafią zrobić użytek ze zbieranych danych. W przypadku Tesli odsetek wartości kapitału cyfrowego jest o wiele wyższy. Dlaczego? Samochody Tesli zbierają dane i to jest właściwy kapitał firmy – big data.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach

W podróż przez digitalizację procesów po wydobywanie cennej wiedzy z dokumentów i danych zabrał uczestników Łukasz Wachowicz, Senior Account Executive Manager, SER Group Polska. Wolumen danych przyrasta w tempie wykładniczym, podwajając się co trzy lata. Dane są wszędzie – dla dzisiejszej gospodarki są tym, czym do niedawna były ropa naftowa czy węgiel. Sztuką jest przejście od „Return On Investment” do “Return On Information” , czyli nabycie umiejętności budowania wiedzy na bazie danych pozyskiwanych z obsługi dokumentów i procesów firmowych.

O perspektywie współpracy na linii biznes-IT z pozycji zarządzających CIO mówili wspólnie Miłosz Błasiak, Architekt Rozwiązań Wsparcia i Serwisu w HPE Polska oraz Artur Kamiński, Chief Technologist, w Apex.it. W pandemicznym roku 2021 , zespół stworzony przez IDG, HPE i ApexIT przeprowadził badanie wśród 100 osób odpowiadających za IT w firmach działających w Polsce. Słuchacze mogli się więc zapoznać z wyjątkowo przekrojowym case study – wnioskami z praktyki zarządczej i to w bezprecedensowym okresie. Warto uczyć się na błędach innych, bo to pozwala nam uniknąć własnych. Wśród codziennych bolączek organizacji jest niedobór wiedzy oraz wykwalifikowanej kadry.

Radosław Majer, Key Account Manager w Webcon pokazał siłę narzędzi low-code, niezastąpioną w okresie dotkliwych braków kadrowych w IT (nie wspominając już o wysokich wynagrodzeniach tego działu). Wg badania IDG, tylko w 2023 zostanie dostarczonych 500 mln aplikacji biznesowych. 71% firm widzi kluczową rolę narzędzi Low Code, a ponad 65% twierdzi, że ich wykorzystanie wzrośnie w ciągu najbliższych 3 lat. Majer zwrócił uwagę na duży rozdźwięk między tym co mówi kadra zarządzająca z poziomu C (jej zadowolenie z wdrożeń oscyluje wokół 70%), a tym co mówią ludzie z poziomu operacyjnego (tu poziom satysfakcji to 40%). Dlaczego? Cóż, to właśnie na średnim poziomie zarządzania bariery rozwoju są najbardziej widoczne – w interesującym nas przypadku chodzi o rozdrobienie IT, mnóstwo narzędzi powybieranych na niższych poziomach. Podkreślał konieczność zbudowania w organizacji jednej, spójnej architektury, gdyż stabilne środowisko IT musi wspierać organizację w codziennej pracy. Na zorganizowanych przez Webcon dla uczestników konferencji warsztatach pokazano jak zbudować aplikację biznesową od zera, z wykorzystaniem narzędzi low code. Mniej programistów z krwi i kości oznacza, że nie potrzeba już wynajmować wielkich powierzchni. Pandemia całkowicie odmieniła sposób wykonywania pracy, pojawili się „pracownicy hybrydowi”, w rezultacie Łączność i komunikacja urosły do rangi kluczowych priorytetów decydujących o zwinności i chroniących dobrostan pracowników. Pracownicy są obecnie jednym z najważniejszych elementów strategii dotyczącej miejsca pracy oraz globalnego sukcesu organizacji. Z badań NTT wynika, że poziomy zadowolenia z EX (experience) podwajają się w organizacjach, które przeprowadziły optymalizację strategii dotyczących miejsca pracy. Bartosz Rossa, Ekspert CX (Customer Experience) w NTT zaprezentował wnioski z badania – było to 1146 rozmów przeprowadzonych w 23 krajach należących do 6 regionów. Fakt, że na świecie tylko 23,1% pracowników jest bardzo zadowolonych z pracy dla obecnego pracodawcy, pokazuje ogrom przestrzeni do rozwoju dla organizacji. Adapt or die, jak brzmi podstawowa zasada przetrwania.

Cyfrowy Renesans

Po raz pierwszy biznes cyfrowy zdecydowanie stawia klientów w centrum działań. Pozwala on użytkownikom uzyskać nie tylko to, czego potrzebują, ale także kiedy, gdzie, oraz jak tego potrzebują. Dzięki dostępnej technlogii, dzisiejszy świat staje się coraz bardziej cyfrowy, a większość klientów kontaktuje się z markami za pomocą różnych kanałów. Biznes cyfrowy z kolei zaciera różnicę między światem cyfrowym a fizycznym i tworzy właśnie cyfrową transformację, która z kolei wykorzystuje integrację procesów, ludzi i rzeczy. W centrum tej transformacji znajduje się klient – tak mówił Paweł Walczak, Senior Account Executive, Digital Experience, CEE, OpenText. Lekceważenie wpływu Customer Experience na wynik finansowy organizacji może być bardzo kosztowny. Według badań, 70% firm uważa, że skutecznie komunikuje się z klientami, a tylko 20% konsumentów to potwierdza. Z kolei 17% konsumentów uważa, że marki dbają o to, co dzieje się po procesie zakupu. Badania też konsekwentnie wykazują, że mniej kosztuje sprzedaż istniejącemu już klientowi niż pozyskanie nowego, a klienci, którzy czują się zaangażowani z określoną marką lub produktem wydają więcej na powtórne zakupy. W jaki sposób wykorzystać dostępną technologię do zarządzania Customer Experience, które to staje się polem bitwy o cyfrową transformację biznesu? To obecnie kluczowy cel najważniejszy wyróżnik konkurencyjny.

Świat się zmienił. Jak się poruszać po tej terra incognita? Czy komunikacja w firmie może być efektywna kosztowo, zaawansowana technologicznie i łatwa w użyciu? Na co zwrócić uwagę wybierając system telekomunikacyjny dla biznesu w postpandemicznych czasach – to zawarł w swoim wystąpieniu Paweł Marciniak, Channel Sales Manager, NFON Polska. Nigdy nie wiemy, kiedy nasza organizacja stanie przed koniecznością nagłej optymalizacji. Jak wybrać rozwiązanie, które jest efektywne kosztowo, oferuje zaawansowane technologicznie funkcje i jest łatwe w użyciu? NFON, lider biznesowej komunikacji głosowej w Europie, oferuje system komunikacji dla biznesu Cloudya.

Karol Wojtczak, Tribe Lead Transaction Monitoring, ING Hubs Poland, zabrał słuchaczy na wycieczkę po cyfrowym Dzikim Zachodzie – pokazał jak wygląda walka z przestępczością finansową w przestrzeni cyfrowej. Temat przeciwdziałania praniu pieniędzy rozwija się wykładniczo na przestrzeni ostatnich 10 lat. Walka z przestępczością finansową jednak nie przynosi spodziewanych spektakularnych sukcesów, na miarę poczynionych inwestycji na ten cel, mówił. Przestępczość finansowa w internecie to nie tylko oszustwa podatkowe czy pishing, kreatywność przestępców jest nieograniczona - czy słyszeli Państwo o nigeryjskim astronaucie, który od ponad pół wieku jest uwięziony w kosmosie? Żyjemy w czasach, kiedy świat rzeczywisty i cyfrowy są nierozerwalnie związane, przenikają się. Dlatego przez internet prane są pieniądze z handlu ludźmi i narkotykami. Według szacunków finansowa skala wszystkich tych przestępstw to ok. 5% globalnego PKB (czyli 1,87 bln euro). Jako że zjawisko to narasta, coraz częściej mówi się o konieczności zmian w sposobie walki, aby skutecznie ograniczać przestępczość finansową, chronić ekonomię i społeczeństwo przed jej skutkami oraz biznes przed wykorzystaniem do nielegalnej działalności. Karol Wojtczak pokazywał jak łączenie wymiany informacji i dialogu interdyscyplinarnego może wyznaczyć nową drogę w skutecznej walce z przestępczością finansową i praniem pieniędzy.

Reasumując, w XXI wieku sukces każdej firmy zależy od wyników współpracy duetu CIO-CFO.

Jak zawsze, uzupełnieniem wykładów były strefy partnerów, w których można było zapoznać się z dokładną ofertą dostawców rozwiązań wspierających zarządzanie finansowe. Partnerem generalnym konferencji był Webcon , partnerami strategicznymi NFON, Opentext i Oracle, merytorycznymi: HPE Enterprise, Apex.it, NTT, ING Hubs Poland, SER, Simplicity.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200