Zero spóźnień

Przyszłość biznesu spedycyjnego leży w Internecie.

Przyszłość biznesu spedycyjnego leży w Internecie.

Konsekwentna informatyzacja wszystkich aspektów działalności jest kluczem do sukcesu na rynku firm spedycyjnych. Dowodem na to są m.in. realizowane projekty w firmie Messenger Service Stolica. "Planujemy udostępnienie klientom rozwiązań z zakresu e-commerce. I nie chodzi tu tylko o obsługę logistyczną firm zajmujących się np. sprzedażą w Internecie. Chcemy stworzyć kompleksowe rozwiązanie dla klientów zainteresowanych rozwojem w tym zakresie" - zapowiada Jan Tkaczow, współwłaściciel i dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Messenger Service Stolica.

Wszystko w jednym systemie

Stolica jest jedną z największych firm kurierskich. Zatrudnia ok. 1300 pracowników, ma ponad 800 samochodów osobowych i prawie 50 ciężarówek, którymi codziennie przewozi ponad 20 tys. przesyłek. Oferuje usługi w serwisie lokalnym, krajowym i międzynarodowym. Firma nie ogranicza się tylko do transportu, prowadzi również obsługę przesyłek specjalnego przeznaczenia, konfekcjonowanie przesyłek, a także dostawy w systemie just in time. Do jej klientów należy m.in. Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych.

Sercem firmy jest wdrażany od dwóch lat system lokalizacji przesyłek, stworzony przez Computer Service Matrix, oparty na bazie danych Sybase Enterprise dla platformy Sun Solaris. Umożliwia on kompleksowy nadzór nad przesyłkami od momentu zamówienia usług do czasu dostarczenia ich do odbiorcy. W trybie online są w nim odwzorowywane wszystkie informacje dotyczące statusu, a także kuriera, środka transportu i terminu doręczenia przesyłki. Dostęp do systemu mają również stali klienci firmy. System ma moduł do zarządzania magazynami, a także wiele funkcji wspomagających procesy wewnętrzne firmy: pracę działu billingowego, call center i dział obsługi klienta. Pracownicy, po wprowadzeniu numeru klienta, uzyskują dostęp do pełnych danych statystycznych o jego obsłudze, wymaganiach, a także osobach uprawnionych w firmach do zamawiania zleceń.

Aplikacje wykorzystywane w Stolicy mają również wiele funkcji pozwalających na zarządzanie magazynami. Dzięki umieszczeniu w systemie modułów rozliczeniowych możliwa jest kontrola przepływu towarów i środków między wszystkimi 45 przedstawicielstwami i 28 filiami firmy w kraju. Łączność między nimi odbywa się w trybie offline, a informacje są aktualizowane kilka razy dziennie.

Wspomóc e-business

Działanie na szybko rozwijającym się rynku spedycyjnym oznacza ciągłe zmiany sposobu funkcjonowania. Wszystko to musi znaleźć odzwierciedlenie w systemie informatycznym. Jego funkcjonalność będzie rozszerzana. Wkrótce pojawi się on także w wersji online. Informatycy ze Stolicy myślą przede wszystkim o stworzeniu możliwości kontrolowania nadanych przesyłek przez Internet. Już dzisiaj klienci firmy mogą składać zamówienia poprzez formularze umieszczone na stronach WWW Stolicy.

W ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy firma zamierza udoskonalić systemy do zarządzania call center, a także zbudować w Warszawie w pełni zautomatyzowaną sortownię. Zapowiada się również mała rewolucja. W dalszej perspektywie Stolica planuje zaangażowanie się w tworzenie kompleksowych rozwiązań do prowadzenia biznesu w Internecie.