Zdrowa żywność

Podstawową przesłanką działania związanego z wycofaniem wadliwych produktów z rynku jest zasada, mówiąca że wycofywaniu podlegają określone opakowania - jednoznacznie zidentyfikowane jego symbolem oraz symbolem danej partii produkcyjnej, a nie zasada, mówiąca że z rynku wycofywane są określone ilości sprzedanych towarów.

Podejście takie jest korzystne dla wszystkich uczestników zintegrowanego łańcucha dostaw, ponieważ związane to jest z unieważnieniem tylko określonych partii produktów, a nie np. całej dostawy lub wszystkich produktów wyprodukowanych w danym dniu czy tygodniu.

W sytuacji kryzysowej liczy się czas, więc człowiek - magazynier musi szybko zlokalizować "paczki", które znajdują się na regałach, a nie doszukiwać się, gdzie składowane są poszczególne produkty z wadliwej partii produkcyjnej.

Elektroniczny katalog produktów

Integrowanie się łańcuchów dostaw i przeobrażanie się ich w sieci dostaw wymusza stosowanie dotychczas niewykorzystywanych zasobów gospodarki elektronicznej i przybiera zupełnie inny charakter niż w gospodarce tradycyjnej. Jednym z narzędzi, które wydatnie przyczynia się do rozwiązania problemów jednoznaczności w dostawach i usprawni przebieg zintegrowanych procesów logistycznych wspieranych technikami informatycznymi jest wirtualny katalog towarów będących przedmiotami dostaw. Katalog taki funkcjonuje jako przechowalnia informacji, eliminując ciężar różnic w dostępie do danych dla wielu różnych aplikacji. Umieszczanie informacji w katalogu stwarza okazję do ich segregowania, czyszczenia i modyfikowania pod kątem najlepszego przewidywanego wykorzystania. Wirtualny katalog pozwala użytkownikowi wybrać potrzebną informację, przetwarzać ją, przekazać innym zainteresowanym lub na jej podstawie podjąć odpowiednie decyzje. Wartością dodaną elektronicznego katalogu towarów jest możliwość realizowania wymiany standardowych, elektronicznych dokumentów handlowych.

Wychodząc naprzeciw integrującym się łańcuchom dostaw oraz zapotrzebowaniu na rynku polskim na nowoczesne narzędzia wspomagające handel, w ILiM opracowano i udostępniono system EANIC, będący katalogiem produktów, usług i podmiotów gospodarczych (http://www.eanic.ean.pl ). Budowa katalogu EANIC wiąże się z realizacją rządowego programu na lata 2003-2006 Tworzenie mechanizmów i struktur rozwoju handlu elektronicznego w Polsce, mającego na celu poprawę konkurencyjności gospodarki w wyniku dostosowania sektora małych i średnich przedsiębiorstw do wymagań globalnej gospodarki elektronicznej.

Podstawowym celem EANIC jest gromadzenie i udostępnianie jednoznacznych w skali świata, aktualnych i wiarygodnych danych wspomagających realizację procesów biznesowych i logistycznych związanych z fizycznym przemieszczaniem towarów w obrębie zintegrowanych łańcuchów dostaw.

Katalog EANIC pełni rolę platformy informacyjnej dla realizacji transakcji elektronicznych z wykorzystaniem elektronicznej wymiany danych wg standardów EAN.UCC (GTIN, GLN). Globalne identyfikatory, poprzez swoją unikalność, są podstawowym kluczem dostępu do opisów produktów, usług i firm umieszczonych w katalogu.

Niezwykle ważnymi elementami katalogu EANIC są standardowe opisy danych i interfejsy dostępu do nich. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z uzgodnionymi identyfikatorami (nazwami), typami i formatami danych, w drugim z kolei z określoną formą komunikatów XML i protokołów transmisji umożliwiającą wprowadzanie, wyszukiwanie i pozyskiwanie danych poprzez Internet.

Katalog zbudowany z zachowaniem standardów systemu EAN.UCC pozwala na jego integrację z innymi źródłami danych (np. narodowymi katalogami budowanymi w innych krajach), co tworzy system Globalnej Synchronizacji Danych wykorzystywany już nie w zintegrowanych łańcuchach, ale w międzynarodowych sieciach dostaw.

Jerzy Majewski jest konsultantem w Instytucie Logistyki i Magazynowania w Poznaniu, pełniącym w Polsce funkcję krajowej organizacji EAN Polska. W artykule wykorzystano wiedzę konsultantów ILiM nadzorujących inne obszary działania: Elżbiety Hałas - EPC i Rafała Kałuży - EANIC.


TOP 200