Zdobyć i wykorzystać wiedzę

Wszystkie sprawne organizacje tworzą i wykorzystują wiedzę. Kontaktując się z otoczeniem, absorbują informacje, przetwarzają je w wiedzę i podejmują działania, opierając się na kombinacji własnych doświadczeń, wartości i wewnętrznych zasad. Bez wiedzy firma nie byłaby w stanie uporządkować i utrzymać swojej działalności.

Wszystkie sprawne organizacje tworzą i wykorzystują wiedzę. Kontaktując się z otoczeniem, absorbują informacje, przetwarzają je w wiedzę i podejmują działania, opierając się na kombinacji własnych doświadczeń, wartości i wewnętrznych zasad. Bez wiedzy firma nie byłaby w stanie uporządkować i utrzymać swojej działalności.

Rozważymy pięć rodzajów tworzenia wiedzy:

  • Przejęcie

  • Zasoby dedykowane

  • Połączenie

  • Adaptację

  • Wykorzystanie sieci

    W każdym przypadku konwencja językowa zmusza, by traktować wiedzę jako coś, czym można zarządzać. Należy jednak pokreślić, że wiedza oznacza nie tylko obiekt, ale również pewien proces.

    Przejęcie

    Przejęta wiedza niekoniecznie musiała być niedawno wytworzona, jest po prostu nowa dla danej organizacji. British Petroleum przyznaje tytuł "Złodzieja roku" osobie, która "ukradnie" najlepsze pomysły, służące rozwojowi aplikacji. Firma zdaje sobie sprawę, że w odniesieniu do wiedzy, użyteczność jest ważniejsza od oryginalności. W Texas Instruments przyznawana jest nagroda "Nie Wymyślone Tutaj, Ale I Tak Zrobione" za najlepszy zapożyczony pomysł. Hiszpańskie przysłowie "Sprawnie ukradzione, to jakby w połowie zrobione" zwięźle podsumowuje powyższe podejście.

    Firma zorientowana na wiedzę niekoniecznie sama ją tworzy, musi natomiast umieć na bieżąco ją zdobywać. Najbardziej bezpośrednim i często najbardziej efektywnym sposobem uzyskania wiedzy jest jej zakup poprzez przejęcie innej firmy, która nią dysponuje, lub zatrudnienie specjalistów. Oczywiście, nie wszystkie przejęcia firm wiążą się z chęcią uzyskania większej wiedzy. Powody mogą być różne: tworzenie dodatkowych przychodów, osiągnięcie wyznaczonych przez strategię rozmiarów, zwiększenie oferty produktowej, uzyskanie dostępu do nowych rynków. Jednak coraz częściej firmy kupują inne ze względu na możliwą do uzyskania nową wiedzę. Często płacą więcej niż ich wartość rynkowa, mając nadzieję, że zarobią na potencjale uzyskanej w ten sposób wiedzy. Przykładem jest kupno Lotusa przez IBM w 1995 r. za 3,5 mld USD, czyli 14 razy więcej niż wynosiła jego wartość księgowa (250 mln dolarów). Oczywiście, nie chodziło o dodatkowe przychody ze sprzedaży pakietu Notes i innych produktów Lotusa ani o nadzwyczajne zdolności zwiększenia sprzedaży. Nadwyżka zapłacona przez IBM odzwierciedla jego uznanie dla Notesa i oprogramowania towarzyszącego. Ludzie, którzy stworzyli Notes, są warci więcej niż ten program.

    Wiedza może być nie tylko zakupiona, ale też wydzierżawiona lub wypożyczona. Typowym przykładem dzierżawy jest wspieranie badań naukowych w zamian za możliwość wykorzystania ich wyników do celów komercyjnych. Na przykład firma farmaceutyczna Hoechst wspiera badania w Instytucie Biologii Molekularnej szpitala Massachusetts General Hospital w nadziei, że przyniosą one opracowanie nowych leków, na których można będzie zarobić. W przedsięwzięciach badawczo-rozwojowych zawarty jest zawsze element ryzyka, nie wiadomo czy i kiedy nakłady się zwrócą. Jednak w dłuższym okresie powinno być możliwe oszacowanie przychodów, jakie powstają dzięki wydzierżawionej wiedzy.

    Wypożyczenie wiedzy oznacza tak naprawdę wynajęcie jej źródła. Oczywistym przykładem jest zaangażowanie konsultanta na czas projektu. W odróżnieniu od wynajmowania, np. sprzętu, następuje tu pewien transfer wiedzy na rzecz wypożyczającego, bo chociaż źródło nowej wiedzy pozostaje w firmie tylko przez pewien czas, to efekty jego działania będą trwały dłużej. Niektórzy klienci żądają od konsultantów, aby wiedza przez nich przekazywana była uporządkowana w czytelny sposób, co umożliwia późniejsze jej wykorzystanie. Konsultanci coraz częściej reklamują swoje usługi właśnie jako transfer wiedzy. Przykładowo, kilka firm doradczych gotowych jest przeprowadzić techniczne szkolenie dotyczące pakietu SAP, pod warunkiem zamówienia u nich wdrożenia tego systemu

    Przy tylu nakładach na tworzenie wiedzy w firmie ważne są intencje. Firma musi wiedzieć, czego chce, aby nie stracić szansy osiągnięcia tego celu. Niektórzy konsultanci są zdziwieni, że tak mało wiedzy usiłuje się od nich uzyskać. Firmy, które zatrudniają ich na dzień czy tydzień, powinny być zainteresowane, by "wycisnąć" z nich maksymalną ilość wiedzy. Często jednak nie zadają odpowiednich pytań.

  • W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

    TOP 200