Zdalny administrator

Zdalny helpdesk

Zdalny administrator

Najprostsze, niewymagające nakładów rozwiązanie, to program VNC

Zatrudnianie pracownika helpdesk w oddziałach firmy, szczególnie jeśli są to małe, kilkuosobowe departamenty, może być nieopłacalne. Budżet firmy mogą też zbytnio nadszarpnąć częste wizyty specjalisty IT u telepracownika. Jednak korzystając z odpowiedniego oprogramowania, można zdalnym pracownikom pomóc, bez konieczności siadania przed ich komputerem. Najprostsze, niewymagające nakładów rozwiązanie, to program VNC. Po jego zainstalowaniu na serwerze oraz na komputerze użytkownika, zdefiniowaniu hasła i uruchomieniu (może pracować też jako serwis), możliwe jest przejęcie klawiatury i myszki, a także podgląd ekranu. Przewagą nad RDP jest tutaj możliwość interakcji z użytkownikiem. Wadą jest to, że użytkownik musi mieć adres IP klasy publicznej bądź (gdy komputer znajduje się w lokalnej sieci) - musi zostać przekierowany port z publicznego adresu. Jeśli możliwe jest połączenie VPN lub zestawienie tunelu SSH do takiego komputera, wtedy VNC sprawi się znakomicie.

Należy pamiętać, że sporo programów antywirusowych traktuje program vncserver.exe jako tzw. riskware i potrafi blokować do niego dostęp. Dostępnych jest także wiele komercyjnych pakietów typu klient-serwer, choć często - podobnie jak VNC - wymagają one rozwiązania problemu związanego z zaporą i translacją adresów. Jeśli chcielibyśmy pomóc użytkownikowi komputera znajdującego się za zaporą ogniową, na którą nie mamy specjalnie wpływu, musimy skorzystać z innego oprogramowania. Większość zapór blokuje głównie ruch przychodzący, musimy więc zastosować tzw. połączenie odwrotne. Ponadto użytkownicy nie lubią mieć stale zainstalowanego oprogramowania, za pomocą którego można nie tylko im pomagać, ale również śledzić ich działania. Dlatego godne zainteresowania są rozwiązania pracujące w formie apletu Java. Jedyne co użytkownik będzie musiał wówczas zrobić, to odwiedzić wskazaną stronę internetową i zezwolić na zainstalowanie apletu, i ewentualnie wpisać dane identyfikujące sesję. Dobre aplikacje tego typu umożliwią udostępnienie zarówno komputera osoby pomagającej, jak i użytkownika. Jakość transmisji (obrazu i dźwięku) można optymalizować w zależności od przepustowości łącza. Aplikacje często pozwalają na zapis i późniejsze odtworzenie sesji, a także przesyłanie plików podobnie jakby komputery były w jednej sieci.

Co ciekawe, dostępne są nie tylko aplikacje, które można zainstalować na własnym serwerze, lecz także gotowa usługa (BeamYourScreen), po wykupieniu której zarówno my, jak i obsługiwany użytkownik, będziemy łączyli się ze stroną firmy dostarczającej rozwiązanie.


TOP 200