Zdalne sterowanie - coraz więcej opcji

Na rynku dostępne są coraz lepsze narzędzia zdalnego sterowania. Niektóre z nich są bogato wyposażone także w funkcje zarządzania. Prezentujemy wyniki testów siedmiu takich produktów.

Na rynku dostępne są coraz lepsze narzędzia zdalnego sterowania. Niektóre z nich są bogato wyposażone także w funkcje zarządzania. Prezentujemy wyniki testów siedmiu takich produktów.

Minęły już ponad dwie dekady, kiedy to na rynku pojawił się pcAnywhere - pierwsze narzędzie do zdalnego sterowania, które miało wspomagać administratorów w rozwiązywaniu problemów na rozproszonych komputerach PC i oferowało transfer plików oraz funkcje komunikatora. Wszystkie te funkcje musiały działać przy "zawrotnie szybkich" łączach - 2400 bodów!

Dzisiejsze narzędzia zdalnego sterowania, dostępne już w znacznej liczbie, ewoluują w kierunku szybszego działania i lepszego interfejsu użytkownika, co ułatwia sterowanie odległym komputerem zlokalizowanym w innym pomieszczeniu lub w innym zakątku świata.

Ocena narzędzi do zdalnego sterowania

Ocena narzędzi do zdalnego sterowania

Przedstawiamy wyniki testów siedmiu produktów dostępnych na rynku. Wszystkie zapewniają podstawowe funkcje zdalnego sterowania, szyfrują ruch odbywający się pomiędzy systemami, pomagają wykonywać transfer plików, a także oferują pewien zakres rejestracji działań, funkcje komunikatora i przekierowanie drukowania. Listy funkcji poszczególnych produktów oscylują od zestawu minimalnego do zawierającego znaczne rozszerzenia mechanizmów zarządzania.

Administratorzy mogą wybierać małe, "odchudzone" produkty, jeżeli chcą tylko zdalnie obsługiwać PC, lub bardziej kompletne rozwiązania - monitorujące wszystkie wewnętrzne funkcje zdalnych maszyn, obejmujące również platformy Linux i Macintosh.

Jednym z problemów, jaki stwierdzono w prawie wszystkich testowanych produktach, jest wymuszona instalacja na zdalnym pececie - proces ten jest bezproblemowo wykonywany na systemach Windows 2000, natomiast w Windows XP SP2 takie operacje są blokowane. Na komputerach wyposażonych w Windows XP można, co prawda, wymusić akceptację takiego doładowywanego oprogramowania, ale znacznie wygodniej, bez niepotrzebnej straty czasu, można instalować i konfigurować oprogramowanie po stronie zdalnej na jednostkach, które mogą być kontrolowane przez centralnego administratora.

IT Reach firmy LogMeIn i NetSupport Manager firmy NetSupport zawierają najobszerniejszą listę mechanizmów, są łatwe w instalacji i charakteryzują się dobrą wydajnością. Oba uzyskały najwyższe noty w testach.

Jeżeli zarządza się tylko pecetami, oba produkty doskonale nadają się do tego, ale NetSupport Manager pozwala także na obsługę komputerów Macintosh i Linux z konsoli Windows.

LogMeIn oferuje z kolei więcej szczegółów o zdalnym kliencie i jest tańszy. Niską ceną charakteryzuje się też DameWare NT, oferując dodatkowo narzędzia raportowania i lokalizowania problemów.

LogMeIn IT Reach

LogMeIn IT Reach

LogMeIn IT Reach

Firma LogMeIn, prowadząca pełny hosting SaaS (Software-as-a-Service), wykorzystuje zalety przeglądarki i kompensuje czas odpowiedzi za pośrednictwem hosta LogMeIn, niwelując opóźnienia powodowane przez routing połączeń pomiędzy kontrolerem i kontrolowaną maszyną. Ponadto LogMeIn zapewnia taki sam poziom informacji o systemie klienckim, jak NetSupport, miejscami nawet więcej.

Zastosowanie modelu hostingu pozwala administratorom na omijanie zdalnych routerów i ułatwia połączenie z mobilnymi użytkownikami w różnych lokalizacjach.

Moduł rezydujący na kliencie pozostaje w kontakcie z LogMeIn, klient może więc bezpośrednio poprosić o wsparcie w dowolnym czasie. Utrzymywanie komputerów PC przez Internet nie wymaga wspomagania ze strony użytkownika ani też autoryzacji.

Instalacja na stacji klienckiej wykonuje się bezproblemowo, chociaż każda maszyna musi połączyć się z usługą, sprowadzić oprogramowanie i zarejestrować się w celu zapewnienia sobie obsługi. Pecety mogą być wcześniej zarejestrowane przez administratora, a link rejestracji wysłany następnie pocztą elektroniczną. Zdalnie nie mogą być kontrolowane systemy Linux i Macintosh, ale mogą używać przeglądarki obsługującej Java do sterowania zdalnymi maszynami, na których pracuje Windows.

Informacje o kondycji PC zapewniane przez LogMeIn mogą być dla niektórych przesłanką do uważania usługi raczej za narzędzie zarządzania, które wykonuje także zdalne sterowanie, niż za narzędzie zdalnego sterowania dostarczające niektórych informacji o zdalnej maszynie. Na pulpicie nawigacyjnym LogMeIn pojawia się lista kluczy rejestrów, partycji dyskowych, załadowanych bibliotek dynamicznych i wielu innych parametrów. Z okna LogMeIn można wykonać prawie wszystko: od ustawienia zegara, po wystartowanie i zatrzymanie usługi.

Szybkie odświeżanie ekranu daje złudzenie pracy bezpośrednio przy sterowanym komputerze - prawie niezauważalne opóźnienia nie zakłócają tego wrażenia.

Zdalny pasjans (soliter) wykonuje się tak samo szybko jak lokalny; tak samo działają inne narzędzia wsparcia i zdalne aplikacje. Uaktualniane w czasie realnym informacje o obciążeniu pamięci i CPU zdalnego peceta pojawiają się w prawym, górnym rogu ekranu LogMeIn.

Transfer plików pomiędzy systemami jest wspomagany przez obszerne zobrazowania lokalnego i zdalnego systemu plików. Jeden klawisz komendy pozwala na synchronizację folderów, a drugi na replikacje i przemieszczanie katalogu do odległego peceta.

Jako konsola administracyjna polecany jest Internet Explorer, ale podczas testów wykorzystywano przeglądarkę Firefox z odpowiednią wtyczką i działała ona też bez zarzutu.

Na zdalnym systemie można skonfigurować różnorodne alarmy, które mogą wyzwalać wysłanie poczty elektronicznej lub powiadomienia do administratorów, a zaplanowane skrypty mogą monitorować takie detale, jak lokalne dyski twarde i pracujące procesy. Mogą być one również modyfikowane i dostosowywane przez osoby znające podstawy języków skryptowych.


TOP 200