Zdalne doskonalenie

Jednym z nielicznych przykładów rozwiązań wspomagających szkolenie pracowników jest system oparty na IBM Learning Space, wdrożony w Centrum Doskonalenia Kadr Telekomunikacji Polskiej SA.

Jednym z nielicznych przykładów rozwiązań wspomagających szkolenie pracowników jest system oparty na IBM Learning Space, wdrożony w Centrum Doskonalenia Kadr Telekomunikacji Polskiej SA.

Dyskusje nad szerszym wykorzystaniem technologii informatycznych w szkoleniach pracowników trwały w TP SA co najmniej od początku 2000 r. Korzyści, jakie dzięki zastosowaniu tej metody kształcenia mógłby odnieść operator, zatrudniający ponad 60 tys. pracowników, są ogromne. Prowadzone badania i dyskusje mają w efekcie doprowadzić do wyboru platformy do realizacji szkoleń na odległość.

Gdzie do szkoły

W ramach pilotażu informatycy z Centrum Doskonalenia Kadr TP SA przy pomocy konsultantów mindworx Polska przeprowadzili kurs multimedialny "Dbaj o klienta". Pracownicy TP SA, wchodzący na strony WWW Centrum Doskonalenia Kadr, uzyskują dostęp do informacji o kilkudziesięciu kursach organizowanych przez ich firmę. Mogą zajrzeć do prac dyplomowych pisanych przez pracowników TP SA, dotyczących rynku i technologii telekomunikacyjnych. Mają też możliwość skorzystania z dwóch kursów: "Obsługi klienta" i "Systemu ocen pracowniczych", umieszczonych w sieci. "Oczywiście zamierzamy rozbudowywać ofertę szkoleń umieszczonych w sieci. Chcemy rozszerzyć ją np. o kursy, które poprzedzałyby szkolenia stacjonarne. W ten sposób na bardziej kosztowny kurs stacjonarny trafiają pracownicy już wstępnie przeszkoleni, a sam kurs nabiera charakteru seminarium, co sprzyja wymianie doświadczeń" - zapowiada Kazimierz Niziński, kierownik zespołu informatyki w Centrum Doskonalenia Kadr oraz przewodniczący zespołu ds. strategii szkoleń niestacjonarnych w TP SA.

System ma rozbudowane funkcje administracyjne. Osoba odpowiedzialna za zarządzanie może niemal dowolnie przydzielać prawa dostępu do kursów, wprowadzać dodatkowe warunki, których spełnienie jest wymagane do uzyskania wglądu w materiały dydaktyczne itp. Dane na temat wszystkich faktów i zdarzeń związanych z realizowanymi szkoleniami są zapisywane w bazie danych MS SQL 7.0, zintegrowanej z Learning Space. Dzięki temu departamenty odpowiedzialne za politykę edukacyjną firmy mogą w dowolnej chwili uzyskać dane na temat zainteresowania kursami czy liczby przeszkolonych pracowników.

Kolejka chętnych do nauki

Wiele wskazuje na to, że wkrótce na wdrożenie podobnych rozwiązań zdecydują się kolejne polskie firmy. Jak zapowiadają przedstawiciele firmy ComputerLand, zajmującej się m.in. wdrażaniem systemów wspomagających edukację na odległość, systemem IBM Learning Space poważnie interesują się cztery duże polskie banki. "Przymus ekonomiczny mobilizuje duże firmy do poszukiwania metod, które umożliwiłyby im podwyższanie kwalifikacji personelu i lepsze wykorzystanie posiadanej wiedzy" - mówi Małgorzata Kalinowska-Iszkowska, szef centrum kompetencyjnego ds. zarządzania wiedzą w ComputerLand SA. Podobne deklaracje składają także inni dostawcy rozwiązań do e-learningu, m.in. spółka Learnet czy mindworx Polska.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200