Zarządzanie na wyższym poziomie

IBM

Praktyki z odzysku

Pod koniec ub.r. w pakiecie Tivoli zaszły dwie ważne zmiany technologiczne. Po pierwsze, w każdym produkcie umieszczono biblioteki Resource Models, zawierające sprawdzone modele rozwiązań wykorzystujących oprogramowanie Tivoli.

Druga zmiana technologiczna jest związana z wprowadzeniem do oferty nowego produktu - Tivoli Enterprise Data Warehouse. Do tej pory każdy z rozlicznych systemów monitorujących z serii Tivoli przechowywał dane we własnym repozytorium i wykorzystywał własne narzędzia raportujące. Dane można było scalać tylko w pewnym zakresie za pomocą konsoli Tivoli Enterprise Console.

Tivoli Enterprise Data Warehouse to analityczna baza danych, importująca dane z repozytoriów poszczególnych systemów Tivoli i umieszczająca je w gotowych strukturach (data marts). IBM zapewnia narzędzia ETL (Extraction, Transformation, Loading) nie tylko dla modułów Tivoli, ale również najważniejszych produktów konkurencyjnych, w tym HP OpenView Network Node Manager i BMC Patrol. Podstawą systemu jest baza danych DB2 UDB, wkrótce jednak lista serwerów baz danych ma być rozszerzona.

Baza Tivoli Enterprise Data Warehouse jest obecnie dodawana bezpłatnie do każdego produktu z serii Tivoli.

Umowy pilnie strzeżone

Pod koniec ub.r. na rynek trafił nowy pakiet oprogramowania do zarządzania umowami typu SLA - IT SLA (Service Level Advisor). Oprogramowanie to integruje się z Tivoli Business System Manager, rozwiązaniem służącym do monitorowania procesów biznesowych, i bazą analityczną Tivoli Enterprise Data Warehouse.

Narzędzia dla podglądaczy

Konsola Tivoli Enterprise Console przeznaczona do korelowania i wyświetlania komunikatów o zdarzeniach została połączona z systemem do monitorowania sieci - NetView. Dzięki temu zdarzenia sieciowe można szczegółowo przeglądać z poziomu jednej konsoli. Według IBM konsola jest naprawdę użyteczna dopiero wtedy, gdy może analizować wszelkie zachodzące w sieci zdarzenia z dokładnością do pojedynczego urządzenia. Możliwość analizowania zdarzeń z dokładnością do pojedynczego portu zapewnia kolejny nowy produkt - Tivoli Switch Analyzer. Oprogramowanie śledzi i wizualizuje przepływ danych, usterki łączy fizycznych i inne zdarzenia warstwy drugiej.

Na przełomie marca i kwietnia br. pojawił się pakiet Tivoli Monitoring For Transaction Performance. Jest on przeznaczony do monitorowania dostępności i wydajności transakcji z punktu widzenia użytkownika końcowego. Nowy produkt powstał dzięki zastosowaniu narzędzi do nieinwazyjnego (poprzez obserwację zmian interfejsu użytkownika) testowania aplikacji przejętych wraz z Rational Software.

Nie wstając z fotela

Nowością z zakresu zarządzania konfiguracją jest połączenie dwóch do tej pory oddzielnych produktów: Tivoli Software Distribution i Tivoli Inventory. Systemy te współpracowały ze sobą, ale ich integracja ułatwia pracę administratorów. Obecnie w jednym systemie można wykonać inwentaryzację, a następnie, na podstawie jej wyników zaprogramować dystrybucję oprogramowania (wcześniej wymagało to tworzenia zapytań SQL do bazy pakietu Inventory). Po połączeniu oba pakiety są tańsze niż kupowane osobno.

Na początku br. odbyła się premiera w Polsce pakietu Tivoli License Manager. Oprogramowanie to śledzi wykorzystanie licencji działającego w firmowej sieci oprogramowania i na tej podstawie tworzy raporty. Według IBM narzędziem tym można się posłużyć do zbadania, ile jest licencji i jak intensywnie są wykorzystywane.

Oprócz monitorowania Tivoli License Manager potrafi także zarządzać, w tym także blokować wykorzystanie oprogramowania, jeżeli liczba aktywnych licencji zostanie wyczerpana. Dla każdego systemu definiuje się rodzaj licencjonowania (np. na procesor czy liczbę jednoczesnych użytkowników), a następnie monitoruje ich pracę. IBM zapewnia możliwość współpracy Tivoli License Manager z podstawowymi systemami operacyjnymi, bazami danych i najważniejszymi aplikacjami.

Identyfikacja rozszerzona

Najnowszym produktem IBM w dziedzinie bezpiecznego dostępu i autoryzacji jest Tivoli Identity Manager. Pakiet ten powstał w wyniku połączenia Tivoli User Administration i Tivoli SecureWay z przejętym w 2002 r. wraz z brytyjską firmą Trelisoft oprogramowaniem Access 360.

Identity Manager wyposażono w interfejs, za pomocą którego można go integrować z systemami kadrowymi. W systemie istnieje podsystem przepływu pracy, pozwalający na odzwierciedlenie procesów i procedur związanych z zatrudnianiem, zmianą uprawnień i zwalnianiem pracowników. Gdy wszystkie warunki formalne zostaną spełnione, system samoczynnie tworzy lub modyfikuje konta we wszystkich popularnych systemach operacyjnych, serwerach pocztowych, bazach danych i innych aplikacjach. Jest też pomocny w odnajdywaniu i usuwaniu tzw. martwych kont.

Centralne repozytorium systemu wykorzystuje serwer katalogowy IBM Directory lub inny zgodny z LDAP. Najnowsza wersja IBM Directory zawiera m.in. IBM Directory Integrator - moduł pozwalający na synchronizowanie informacji pomiędzy wieloma różnymi systemami katalogowymi.


TOP 200