Zapytaj eksperta

Na pytania Czytelników dotyczące logistyki odpowiada prof. Halina Brdulak, kierownik Zakładu Transportu Międzynarodowego i Logistyki w SGH w Warszawie.

Na pytania Czytelników dotyczące logistyki odpowiada prof. Halina Brdulak, kierownik Zakładu Transportu Międzynarodowego i Logistyki w SGH w Warszawie.

Jak ocenić wiarygodność firmy logistycznej, która oferuje usługi tańsze od konkurenta o 10-15%? Przecież może być tak, że jest perfekcyjnie zorganizowana, obniża koszty i może przedstawić taką ofertę. Ale równie dobrze może być tak, że chce za wszelką cenę zdobyć zamówienie, a potem będzie oszczędzać na jakości usług czy bezpieczeństwie powierzonych jej towarów. To drugie może się okazać dopiero po jakimś czasie korzystania z jej usług, ale może klienta wiele kosztować. Czy jest "papierek lakmusowy", procedura, której warto się przyjrzeć szczegółowo, żeby ocenić, iż ten partner rzeczywiście zainwestował i w jakość, i w redukcję kosztów?

Jak rozumiem, chodzi przede wszystkim o wiarygodność jakościową, ponieważ finansową możemy sprawdzić za pomocą wywiadowni. Pomocne w sprawdzeniu wiarygodności finansowej mogą być również następujące działania: analiza bilansu, sprawdzenie daty założenia (w UE wiarygodność podnosi fakt istnienia firmy co najmniej 3 lata na rynku, w Polsce można zastosować ten sam miernik), wiarygodność kadry zarządzającej (wykształcenie nieustannie uzupełniane, doświadczenie w działalności rynkowej).

Z punktu widzenia wiarygodności jakościowej ważne jest przede wszystkim zbadanie opinii klientów. Każda profesjonalna firma ma zestaw rekomendacji od swoich klientów. Warto zadzwonić do kilku i w rozmowach bezpośrednich zweryfikować ich opinie. Wiarygodność jakościowa jest związana także z posiadaniem certyfikatu jakości. Jest on ważną wskazówką, choć stanowi jedynie potwierdzenie zgodności między procedurami a faktycznie realizowanymi czynnościami, które niekoniecznie muszą być efektywne. Ważnym elementem jest posiadanie mierników jakości, które powinny być udostępniane klientom (np. liczba nieprawidłowości, opóźnienia, uszkodzenia itp.) najlepiej w formie bezpośredniej, tzn. przez Internet lub inne łącza informatyczne. W związku z tym ważne staje się posiadanie odpowiedniej sieci informatycznej i bazy, do której po wprowadzeniu hasła mają dostęp klienci. Kolejnym elementem jest posiadanie odpowiedniego pakietu ubezpieczeniowego - przykładowo w przypadku firmy, w której ofercie znajduje się również przewóz i jego organizacja - OCS (odpowiedzialności cywilnej spedytora) i OCP (odpowiedzialności cywilnej przewoźnika). Ważne są również standardy obsługi klienta. Powinny być one opublikowane (w formie papierowej lub elektronicznej) i zawierać zasady etyczne działalności przedsiębiorstwa (współpraca z pracownikami, dostawcami, klientami). Sprawdziłabym także wiarygodność kadry zarządzającej (jak w przypadku wiarygodności finansowej).

Jeśli usługi są tańsze o 15-20%, warto również dokładnie zbadać, czy pakiet oferowany przez "tańszą" firmę zawiera te same produkty, co ten droższy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200