Zapobieganie katastrofom

Wydajność

Octopusa cechuje wysoka wydajność. Podczas replikacji plików z podstawowego kontrolera domeny Windows NT (Primary Domain Controller) na kilka awaryjnych kontrolerów domeny (Backup Domain Controller) wbudowany w Windows NT monitor wykorzystania poszczególnych komponentów serwera i systemu (Performance Monitor) wykazywał minimalne dodatkowe obciążenie procesorów wszystkich maszyn, biorących udział w replikacji. Jednak, chociaż zbytnie obciążenie procesora raczej nie występuje w przypadku Octopusa, wskazana byłaby w nim funkcja, umożliwiająca monitorowanie wykorzystania procesora i automatycznie wyłączająca proces replikacji, jeśli przekroczono by określoną przez administratora górną granicę wykorzystania procesora. Na razie oprogramowanie realizuje funkcję replikacji danych tak długo, na ile wystarczy wolnej powierzchni dyskowej na docelowym serwerze. Oprogramowanie poprawnie replikowało dane za pośrednictwem każdego z protokołów oferowanych w ramach Windows NT (w tym TCP/IP, NetBEUI i Named Pipes). Użytkownik ma do dyspozycji kilka ciekawych możliwości konfiguracyjnych. W zależności od preferencji możliwe jest wydzielenie jednego z protokołów do wyłącznej komunikacji maszyn z pakietem Octopus lub też stworzynie na każdym z serwerów tablicy priorytetów protokołów sieciowych, która określać będzie kolejność ich wykorzystania.

Testowanie oprogramowania

Poza mirroringiem ciekawą funkcją jest SASO, umożliwiająca przejmowanie zadań jednego serwera przez inny w przypadku awarii pierwszego. Poprzez okienko konfiguracyjne modułu SASO użytkownik może wskazać serwer, który w wypadku awarii ma zastępować serwer podstawowy, a także określić, jak często oba serwery mają się ze sobą komunikować w celu sprawdzenia ich dostępności w sieci. Ciekawą funkcją jest możliwość wykonywania określonego skryptu wsadowego np. włączającego lub wyłączającego pewne serwisy Windows NT, w przypadku gdy wykryta zostanie awaria jednej z maszyn. Pozwala to np. wyłączyć na serwerze docelowym usługi znacznie go obciążające, tak by podołał on obsługiwaniu wszystkich użytkowników, którzy zostaną na niego przełączeni. Podobnie, jeśli serwer podstawowy wykryje brak łączności z serwerem awaryjnym (co jest możliwe), to może on wyłączyć procesy replikacji danych z tym serwerem i automatycznie przełączyć się na inny. Po skonfigurowaniu i uaktywnieniu funkcji SASO przystąpiono do testu oprogramowania. W tym celu w trakcie pracy obu maszyn fizycznie odłączono od sieci serwer podstawowy. Serwer awaryjny w niecałą minutę poinformował o przejęciu funkcji serwera podstawowego. Struktura udostępnionych katalogów na obu serwerach była identyczna, toteż zamiana serwerów była niezauważalna (poza jednominutowym okresem nieaktywności) dla użytkowników stacji klienckich z Windows NT i 95. Tylko stacje macintoshowe nie potrafiły automatycznie przełączyć się na nowy serwer. Konieczne było manualne skorzystanie z Choosera i wskazanie nowego serwera.

Dokumentacja i wsparcie techniczne

Godna pochwały jest dokumentacja techniczna dostarczana wraz z produktem. Szczegółowo opisuje proces konfiguracji oprogramowania i definiowania procedur awaryjnych. Nabywając pudełko z oprogramowaniem, użytkownik otrzymuje także prawo do korzystania przez 90 dni z bezpłatnego wsparcia technicznego dostępnego przez telefon i serwer WWW firmy Octopus Technologies. Po tym okresie wybrać można jedną z dwóch opcji wsparcia technicznego. Pierwsza z nich nazywa się Standard Support, kosztuje 1 tys. USD rocznie i umożliwia 12-krotne skorzystanie z pomocy technicznej w godzinach roboczych (czas amerykański) od poniedziałku do piątku. Druga, droższa (5tus.USD rocznie) to Premium Support, pozwalająca korzystać ze wsparcia technicznego o dowolnej porze, każdego dnia. Wydajność oprogramowania i elastyczność jego konfiguracji są poprawne. Firmy, które martwią się potencjalną utratą danych, a użytkują system Windows NT na swoich serwerach, powinny poważnie rozważyć wdrożenie oprogramowania Octopus.


TOP 200