Zaoszczędzić już na starcie

Budowa nowego banku to doskonała okazja, aby sięgnąć po najnowocześniejsze rozwiązania. Również w dziedzinie telekomunikacji.

Leszek Persona, dyrektor ds. telekomunikacji w Alior Banku

Centrala Alior Banku pracuje w trzech lokalizacjach - dwie są w Krakowie, jedna w Warszawie. W całej Polsce bank zamierza mieć docelowo 200 placówek. Wszystkie miejsca zostały połączone jednym, zintegrowanym systemem telekomunikacyjnym w technologii IP. Zastosowano kilka ciekawych rozwiązań, dotychczas niespotykanych na polskim rynku - przede w wszystkim w sposobie zaprojektowania sieci. Już na początku podjęto decyzję, że system będzie scentralizowany. Wybrano system Cisco Unified Communications Manager w wersji 6, a wdrożenie zostało przeprowadzone z podziałem na część centralną i oddziałową. Jako pierwszy został zakończony etap centralny platformy telekomunikacyjnej.

Główne elementy składowe systemu zostały zainstalowane przede wszystkim w dwóch krakowskich ośrodkach, dodatkowe - w siedzibie głównej w Warszawie. W krakowskich ośrodkach w klastrze pracują trzy serwery Call Manager, dla większego bezpieczeństwa umieszczone w osobnych lokalizacjach, wspomagane dodatkowo przez serwer warszawski. Przedstawiciele banku deklarują, że nawet w przypadku awarii trzech z nich pełna funkcjonalność zostanie utrzymana. W ten sposób bank może zaoszczędzić na kosztach serwisu i warunkach umowy SLA, które nie muszą być wyśrubowane wysoko, gdyż prawdopodobieństwo całkowitej awarii nie jest duże.

W Krakowie w ten sam sposób zainstalowano trzy urządzenia Voice-Gateway, dwie kolejne bramki zostały postawione w warszawskiej centrali. Pozostałe serwery obsługujące elementy składowe systemu Cisco, jak Unity, MeetingPlace Express, Presence, system Zarządzający stoją w Krakowie. Ponadto w skład platformy telekomunikacyjnej wchodzi system nagrywania rozmów, system billingowy oraz na każdym stanowisku pracy telefony IP wyposażone w switcha i wykorzystujące technologię PoE (zasilanie przez Ethernet).

Tylko telefony

Część oddziałowa została przez bankowy dział IT rozwiązana niestandardowo. Placówki zostały wyposażone jedynie w telefony IP. Bank doprowadził łącza teletransmisyjne dostarczone przez Telekomunikację Polską do każdej z placówek, jednak oddziałowy router wyposażony w część głosową należy do operatora i on odpowiada za jego dostępność i serwis. "To jeden z kolejnych sposobów na oszczędności, jakie uzyskaliśmy budując bankową telekomunikację od nowa" - podkreśla Henryk Baniowski, CIO Alior Banku. To pierwszy taki model wdrożenia na polskim rynku telekomunikacyjnym. Operator ma 8 godzin na naprawę swojego urządzenia w oddziale banku. W przypadku awarii łącza router w oddziale przejmuje obsługę telefonii, w przypadku awarii routera w oddziale przestaje działać łączność i systemy centralne IT. Taka sytuacja zabezpieczana jest szybką wymianą urządzenia. Jako zapas pracownicy wykorzystują telefony komórkowe, które są alternatywnym kanałem kontaktowym z klientami. Centralna część systemu została wdrożona w czerwcu 2008, wdrożenie części oddziałowej będzie trwało do czasu powstania zakładanej liczby placówek.

Dzięki centralizacji, monitoringiem i zarządzaniem systemem telekomunikacyjnym może zajmować się tylko dwóch pracowników działu IT. Z krakowskiej centrali mogą m.in. dowolnie konfigurować oddziałowy telefon IP. Dodatkowa korzyść ze stosowania aparatów telefonicznych nowej generacji polega na tym, że mogą one zostać podłączone do bankowej sieci w dowolnym miejscu, zachowując wszystkie funkcje i ustawienia dotychczasowego użytkownika, z numerem telefonu włącznie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200