Zaoszczędzić już na starcie

Oczywiście, istnieje także możliwość importowania własnego profilu na dowolny aparat w sieci. Wszystkie telefony są zasilane z sieci Ethernet i posiadają switche, do których podłączone są komputery PC pracowników w placówkach. Centralny monitoring, poza kontrolą "funkcji życiowych" systemu, pozwala kontrolować również natężenie ruchu połączeń.

Głos, wizja i tekst

Narzędzia wspomagające pracę grupową (Cisco Unity) integrują pocztę głosową z serwerem poczty elektronicznej Exchange. Nagrane wiadomości można przesłuchać z poziomu klienta poczty, a zdalnie również przez telefon. Do komunikacji wideo pomiędzy centralami Alior Bank stosuje system Cisco Unified MeetingPlace. Uczestnicy spotkania, obok możliwości widzenia siebie nawzajem, mają możliwość wspólnej pracy nad dokumentami. Spotkania z wykorzystaniem wideokonferencji można aranżować z poziomu MS Exchange.

Wspólną pracę ułatwia z kolei system Presence. Każdy z pracowników banku może skorzystać z komunikatora, a poprzez niego ma dostęp do informacji w czasie rzeczywistym o dostępności współpracowników.

Z poziomu komunikatora możliwe jest nie tylko wysyłanie wiadomości błyskawicznych (IM), ale także wykonywanie połączeń głosowych lub wysyłanie e-mail. Presence jest zintegrowany z Active Directory, umożliwiając korzystanie z pełnej książki adresowej banku. Każdy z pracowników został wyposażony w numer identyfikacyjny, który został zintegrowany z jego numerem stacjonarnym i komórkowym.

Rozwiązanie, z którego wyjątkowo dumny jest zespół IT Alior Banku odpowiedzialny za budowę rozwiązań telekomunikacyjnych kierowany przez dyrektora d/s telekomunikacji Leszka Personę, to system do nagrywania rozmów. Każdy z pracowników, któremu został nadany przywilej rejestrowania rozmów, może zapisać rozmowę (np. z klientami private bankingu) w centralnym systemie z dowolnego miejsca i z dowolnego miejsca może ją później odsłuchać. System do nagrywania został tak zaprojektowany, aby uwolnić rejestrator od fizycznej instalacji w każdym oddziale. "Utrzymanie lokalnej nagrywarki to bardzo duży koszt, który udało nam się wyeliminować" - podkreśla Leszek Persona.

Do rejestracji rozmów Alior Bank stosuje urządzenia firmy Verint. Każdy z bankierów ma dostęp do swojego konta z pełnym wykazem rozmów, podobnie jak zarządzający placówkami, którzy mają wówczas pełen obraz połączeń przychodzących i wychodzących w ruchu w sieci bankowej i na zewnątrz. Łatwo kontrolować limity i wysyłać monity o ich ewentualnym przekroczeniu.

Połączenia lokalne Kolejne koszty, których bank nie poniósł, to wydatek na dodatkowe okablowanie placówek i sprzęt sieciowy. Dzięki wspomnianym już telefonom IP, do których podpięte są komputery PC, połączenia wewnątrz sieci są bezkosztowe. W lipcu wykonano 12 tys. godzin rozmów służbowych w ramach sieci wewnętrznej, co przy stawkach komercyjnych daje kwotę 50 tys. złotych, których bank nie musiał wydawać. Komunikacja wideo przynosi oszczędności również przy szkoleniach i podróżach służbowych. Już ponad 500 bankierów zostało zdalnie przeszkolonych z produktów bankowych z wykorzystaniem MeetingPlace Express.

To jednak nie koniec nowości w systemie telekomunikacyjnym Alior Banku. Dział IT testuje już pierwsze w Polsce rozwiązanie wykorzystujące SIP Trunk jako interfejs do operatora telekomunikacyjnego, w celu kierowania wszystkich połączeń do centrali w Krakowie, podczas gdy klient banku płaci za połączenie z numerem lokalnym. Wszystkie połączenia z sieci bankowej będą wychodzić też przez centralę w Krakowie, niezależnie od strefy numeracyjnej, do której są kierowane.


TOP 200