Zakłócenia czy trendy

Z chwilą premiery SQL Server 2005 Microsoft Polska nasilił szturm na rynek serwerów baz danych.

Z chwilą premiery SQL Server 2005 Microsoft Polska nasilił szturm na rynek serwerów baz danych.

Według analityków IDC Poland, Microsoft ciągle jeszcze znajduje się daleko za liderem rynku baz danych - Oracle, ale w ciągu dwóch lat firma prawie podwoiła swoje udziały właśnie kosztem największego rywala. "Nabraliśmy wiatru w żagle. W ciągu kilku lat chcemy być na pierwszym miejscu lub przynajmniej bardzo blisko pozycji lidera" - zapowiada Magdalena Kozłowska-Deć, odpowiedzialna w Microsoft Polska za SQL Server. Firma liczy na poszerzenie udziałów rynkowych, zwłaszcza w segmencie największych przedsiębiorstw.

Lider sceptycznie odnosi się jednak do wyników opracowanych przez analityków. "Nasz udział w segmencie dużych przedsiębiorstw utrzymuje się na stałym poziomie. Zwiększamy też naszą obecność wśród małych i średnich przedsiębiorstw" - zapewnia Andrzej Dopierała, prezes zarządu Oracle Polska. Udziały ostatniego z trójki wielkich, IBM, utrzymują się w Polsce na stałym poziomie.

Walka o punkty

Wartość całego rynku baz danych w Polsce wynosiła w 2005 ok. 85 mln USD. Ogromna jego większość przypada na trzech największych graczy - Oracle, Microsoft i IBM. Nieco ponad 10% rynku dzieli pomiędzy siebie reszta dostawców, z których najwięksi to: Sybase, Progress Software, NCR Teradata, Software, Computer Associates i Borland.

Oracle pozostaje na pierwszej pozycji. Mimo że rośnie wartość sprzedaży jego produktów, to według IDC udział tej firmy w rynku spada. Oracle nadal posiada ponad połowę udziałów (54%), jednak dwa lata temu, przed premierą SQL Server 2005, było to o 9% więcej. W tym samym czasie dokładnie o tyle właśnie wzrósł udział Microsoftu, do ponad 22% w roku ubiegłym. Według informacji pochodzących z polskiego oddziału Microsoft, sprzedaż SQL Server wzrosła w zakończonym w lipcu roku finansowym aż o 77%. "Dobre wyniki to efekt wprowadzenia na rynek produktu nowej generacji, ale także wsparcia okazywanego partnerom pracującym nad tworzeniem aplikacji wykorzystujących SQL Server. Coraz większa liczba firm oferuje programy współpracujące z naszym produktem, coraz więcej klientów jest nim zainteresowanych" - mówi Magdalena Kozłowska-Deć.

Motory zmian

Zakłócenia czy trendy

Udział w rynku baz danych w Polsce (w %)

Wartość całego światowego rynku szacowana jest na ok. 14 mld USD, a pomimo jego dojrzałości sprzedaż nadal szybko rośnie. W 2005 r. tempo wyniosło ok. 9% i ma się utrzymać przez najbliższe lata. Trendy na tym rynku wydają się faworyzować Microsoft.

Przede wszystkim rynek baz danych mają napędzać inwestycje w obszarze BI i hurtowni danych. Tymczasem analitycy Gartnera i IDC wskazują, że to właśnie Microsoft odnosi największe sukcesy jako dostawca narzędzi do analiz biznesowych. Producent SQL Server zajmuje pierwsze miejsce w rankingach prowadzonych przez obie firmy. Wzrost przychodów Microsoftu na tym rynku (36%) dwukrotnie przekroczył wyniki innych dostawców.

Kolejnym obserwowanym trendem jest spadek cen licencji, których erozję stymuluje bardzo konkurencyjny cennik Microsoft i rosnąca popularność produktów open source (w tym m.in. MySQL, PostgreSQL i Ingres).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200