Zakaz pisania smsów dla kierowców aut - tego powinni zabronić?

Przepisy zabraniające pisania wiadomości tekstowych przez kierowcę samochodu, mogą jedynie zwiększyć bezpieczeństwo na drogach? Jedna z amerykańskich firm twierdzi, że jest zupełnie odwrotnie. Tam gdzie jest to zakazane, liczba wypadków miała wzrosnąć.

Highway Loss Data Institute, organizacja zajmująca się analizowaniem danych zbieranych przez firmy ubezpieczeniowe opublikowała raport, z którego wynika, że w stanach, w których zabroniono pisania smsów w trakcie prowadzenia auta, liczba kolizji i wypadków wzrosła. Na początku tego roku HLDI powiedziało zresztą to samo o związku między wypadkami, a rozmowami telefonicznymi prowadzonymi przez kierowcę.

Co mówi HLDI?

Organizacja przeliczyła liczbę kolizji drogowych, w których uczestniczyły maksymalnie dziewięcioletnie auta. Badania prowadzono w stanach Luizjana, Minnesota, Kalifornia i Waszyngton przez dziesięć miesięcy przed wejściem w życie zakazu i przez taki sam okres już po wprowadzeniu nowych przepisów. Następnie zbadano liczbę kolizji w pobliskich stanach, w których nie zaostrzono przepisów. Zdaniem HLDI, w trzech z czterech przebadanych stanów, liczba wypadków drogowych po wprowadzeniu zakazu wzrosła. Przyczyną miałoby tu być jeszcze większe skupienie się kierowcy na pisaniu smsów i jednoczesnej próbie ukrycia tego, co robi.

Zobacz również:

  • Qualcomm przejmuje Autotalks i skupia się na rynku automotive

Kto się nie zgadza?

Zupełnie odmiennego zdania jest amerykański sekretarz transportu - Ray LaHood. Na łamach Boston Globe stwierdził on, że tego typu raporty wprowadzają ludzi w błąd. Sekretarz uważa, że twarde przepisy, egzekwowanie prawa i zwiększenie ludzkiej świadomości przyczynia się do zmniejszenia ilości kierowców skupiających się na "dodatkowych aktywnościach". Zdaniem LaHooda, liczba śmiertelnych ofiar wypadków po wprowadzeniu zakazu, po raz pierwszy od wielu miesięcy przestała rosnąć.

Jednoznacznie nie da się niestety powiedzieć kto ma rację. Zgodzić można się jedynie z tym, że prowadząc auto powinniśmy się skupiać właśnie na tej czynności, a nie na innych sprawach, które można załatwić już po opuszczeniu pojazdu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200