Zainteresowania czy moda – jak planować karierę w IT?

Świat IT jest rozległy i różnorodny, dlatego nie ma idealnej recepty na to, jak rozpocząć swoją karierę w tej branży. Przyspieszona wybuchem pandemii rewolucja technologiczna oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w firmach sprzyjają wzrostowi zapotrzebowania na ekspertów IT. Na sukces zawodowy w tym sektorze składa się jednak nie tylko wykształcenie, ale także świadomy samorozwój i dopasowanie ścieżki kariery do własnych możliwości i zainteresowań. Warto zaznaczyć, że branża IT jest na tyle rozległym obszarem, że każda osoba znajdzie w nim coś odpowiedniego dla siebie. Przed wyborem specjalizacji warto przeanalizować własne predyspozycje i preferencje, a także zastanowić się, w jakim kierunku chcemy się rozwijać.

Zainteresowania czy moda – jak planować karierę w IT?

Fot. Jopwell, Pexels

Kompetencje niezbędne w branży IT

Na początku należy podkreślić, że oprócz zestawu indywidualnych umiejętności, potrzebnych na poszczególnych stanowiskach z branży IT, jest kilka uniwersalnych kompetencji, pożądanych u wszystkich kandydatów z tego sektora. Należy do nich między innymi komunikatywność. Na rynku wciąż panuje mit, że programista lub tester to osoba, która realizuje projekty komputerowe przez większość swojego czasu i nie utrzymuje z nikim kontaktów. Nic bardziej mylnego. W dzisiejszych czasach większość specjalistów uczestniczy w spotkaniach na żywo lub online. Wszyscy eksperci mają codzienną styczność z innymi członkami zespołu lub też z klientami. Niejednokrotnie zdarza się, że muszą oni reprezentować swoją firmę podczas wystąpień publicznych lub przekazywać informacje o danym produkcie. Oczywiście programista czy tester będzie zdecydowanie rzadziej angażowany w takie zadania niż project manager lub analityk biznesowy. Wszyscy pracownicy powinni jednak liczyć się z tym, że utrzymanie efektywnej komunikacji w zespole jest jedną z kluczowych dla organizacji kwestii. Dlatego też tak cenna jest umiejętność klarownego prezentowania wyników swojej pracy, a także przedstawianie swoich zamiarów i pomysłów w sposób umożliwiający bezproblemowe zrozumienie przekazu drugiej osobie.

Kolejną istotną kwestią jest skuteczna praca zespołowa. Finalny efekt projektu jest sumą zaangażowania wielu osób, a ścisła współpraca sprzyja uzyskaniu w pełni zadowalających rezultatów. W pracach z obszaru IT niezwykle ważne jest również logiczne myślenie oraz analiza faktów. Dotyczy to właściwie każdego stanowiska. Zarówno programista, jak i na przykład tester oprogramowania muszą charakteryzować się rozwiniętymi kompetencjami z tego zakresu – ten pierwszy, by napisać poprawny kod, ten drugi natomiast – by wychwycić ewentualne błędy.

Zobacz również:

  • Przyjdzie AI i poprawi pracę
  • Konferencja Online Ework Group: Przyszłość rekrutacji w IT. Co przyniesie 2024?
  • Analitycy wciąż poszukiwani

Dwie możliwe ścieżki rozwoju zawodowego

Branża IT stale się rozwija. Pojawiają się nowe technologie, a te, które już istnieją, są uaktualniane. Warto zaznaczyć, że w dobie pandemii firmy informatyczne zwróciły się w kierunku cyberbezpieczeństwa oraz migracji danych do chmury, a w czołówce najbardziej poszukiwanych specjalistów znaleźli się inżynierowie devops oraz eksperci ds. security. Dlatego też nikt nie jest w stanie przewidzieć, jakie role z obszaru IT będą w cenie za kilka lub kilkanaście lat. W takiej sytuacji można podążać dwiema różnymi ścieżkami kariery. Pierwsza z nich zakłada rozwój w jednej dziedzinie i docelową specjalizację, druga natomiast – zapoznanie się z wieloma stanowiskami i przebranżowienie adekwatne do nowych technologii, ukazujących się na rynku. Branża IT oferuje szereg możliwości zawodowych. Osoba, która rozpocznie swoją karierę w tym właśnie sektorze – raczej nie zazna rutyny. Start na stanowisku programisty otwiera drogę do rozwoju w kierunku architekta (Java, security, .NET, network), project managera, scrum mastera czy na przykład tech leada. Jest to najprawdopodobniej jedna z nielicznych branż, która dzięki swojej szerokiej ofercie zachęca do tego, aby próbować sił na różnych stanowiskach. Trzeba mieć jednak na uwadze także to, że wchodząc w świat IT, należy być nastawionym na nieustanną naukę, uaktualnianie swojej wiedzy i zgłębianie nowych technologii. Dlatego w zawodach z tego obszaru tak ważna jest otwartość umysłu oraz elastyczność.

Certyfikacja zwraca uwagę potencjalnego pracodawcy

Każda osoba, która chce związać swoje życie zawodowe z branżą IT, musi być nastawiona na ciągłe zdobywanie i pogłębianie wiedzy. Studia kierunkowe oraz bootcampy to solidna podstawa. Intensywne, praktyczne kursy umożliwiają szybkie przebranżowienie. Uczestnicy bootcampów w krótkim czasie zdobywają umiejętności, niezbędne do efektywnego funkcjonowania na wybranym stanowisku z obszaru IT. Warto też zaznaczyć, że organizatorzy bootcampów chętnie pomagają kursantom w opracowaniu dokumentów aplikacyjnych i przygotowaniu się do rozmów z rekruterami. Dzięki programom stażowym, absolwenci szkoleń niejednokrotnie mają możliwość zdobycia cennego doświadczenia zawodowego.

Aby wyprzedzić konkurencję, wynegocjować lepsze wynagrodzenie lub zdobyć awans, warto potwierdzać swoje umiejętności dodatkowymi kursami i certyfikatami. Są one wizytówką specjalisty i sygnałem dla potencjalnego pracodawcy, że kandydat stale podnosi swoje kwalifikacje.

Według raportu Global Knowledge 2021 IT Skills and Salary , do najbardziej cenionych przez pracodawców certyfikatów należą:

• ITIL® Foundation

• CISA - Certified Information Systems Auditor

• Google Cloud Professional Cloud Architect

• CISM - Certified Information Systems Manager

• CCNA - Cisco Certified Network Associate

• Microsoft Certified: Azure Fundamentals

• AWS Certified Solutions Architect – Associate

• Google Cloud Associate Cloud Engineer

• CompTIA Security+

• MCSE: Windows Server - Microsoft Certified Systems Engineer: Windows Server

Właściwie dobrane szkolenia przyczyniają się do poprawy jakości pracy, wzrostu zaangażowania i zwiększenia tempa realizacji projektów, przy czym kursy praktyczne umożliwiają niemal natychmiastowe wykorzystanie nowych umiejętności w miejscu pracy.

Wyzwania, które mogą napotykać pracownicy z obszaru IT w trakcie rozwoju swoich umiejętności

Sytuacja pandemiczna pokazała, że praca zdalna w obszarze IT stawała się standardem jeszcze przed globalną popularyzacją tego modelu. Dzięki temu rynek IT stał się bardziej dostępny dla specjalistów z różnych stron kraju, a nawet – świata. Dlatego też znajomość języka angielskiego jest w branży jednym z podstawowych wymogów.

Praca projektowa w sektorze IT najczęściej organizowana jest zgodnie z metodykami zwinnymi (ang. agile). Zakładają one częste zmiany, a co za tym idzie – intensywną komunikację i wymianę wiedzy. Spotkania odbywają się w większości zdalnie, a zespoły mogą być rozproszone po całym świecie. Taki model wymaga od pracowników IT dużej odpowiedzialności oraz samodyscypliny w zakresie podnoszenia kwalifikacji.

Warto również zaznaczyć, że osoby posiadające w swoim CV jedynie kursy z obszaru IT mogą odczuwać większe trudności w znalezieniu pierwszej pracy niż kandydaci z wykształceniem kierunkowym, potwierdzonym dyplomem uczelni wyższej. Jednocześnie, ze względu na dłuższy czas wdrożenia, nie każda firma zdecyduje się na przyjęcie świeżo upieczonego absolwenta. Szczególnie na początku pandemii w cenie byli przede wszystkim specjaliści reprezentujący poziom mid lub senior. Obecnie trend ten się zmienia, a szanse zawodowe juniorów znów wzrastają. Osoby stawiające pierwsze kroki w branży IT w trakcie rekrutacji muszą jednak uzbroić się w trochę więcej cierpliwości niż ich bardziej doświadczeni koledzy i koleżanki.

Paulina Ferenc jest ekspertką rynku pracy z obszaru IT w Experis, ManpowerGroup

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200