Zagubieni w sieci

Compaq Computer pod hasłem reorganizacji działu Network and Access Communications Division ukrywa wycofywanie się z rynku produktów sieciowych.

Compaq Computer pod hasłem reorganizacji działu Network and Access Communications Division ukrywa wycofywanie się z rynku produktów sieciowych.

Przed 3 laty Compaq Computer deklarował chęć zdobycia pozycji lidera na rynku produktów sieciowych. Jego atutami miały być relatywnie niskie ceny dobrych technologicznie produktów i pozycja nr 1 na rynku komputerów PC. Technologię zdobywał w drodze przejęć firm sieciowych.

Dzisiaj można ocenić strategię firmy jako nieskuteczną. W rzeczywistości dział sieciowy Compaqa przestał istnieć. Część produktów trafiła do działu odpowiedzialnego za rozwijanie serwerów (karty sieciowe do serwerów), część zaś do działu stacji roboczych (modemy i karty sieciowe). Compaq wprawdzie zapewnia, że koncentratory, przełączniki i routery pozostały pod pieczą działu produktów sieciowych i dostępowych, liczbę jego pracowników jednak znacznie zredukowano. Większość pracowników działu sieciowego, łącznie z kadrami przejętymi wraz z firmami Thomas-Conrad, NetWorth i Microcom otrzymała wymówienia. Pozostałym zaproponowano zatrudnienie w innych działach Compaqa.

Klapa sprzedaży wiązanej

Podstawowym powodem "reorganizacji" działu produktów sieciowych było niepowodzenie idei wiązanej sprzedaży wszystkich produktów z asortymentu Compaqa. Firma chciała być dostawcą, u którego klient zaopatrywałby się nie tylko w serwery, stacje robocze czy notebooki, ale także przeznaczone dla nich karty sieciowe i modemy, a wreszcie kompleksowy osprzęt sieciowy, umożliwiający połączenie tych urządzeń. Compaq miał zaawansowane technologicznie urządzenia GIGAswitch Router Digitala, sprzęt z rodziny NetVantage, rozwiązania Microcom i produkt Netelligent. Okazało się jednak, że klienci wolą kupować sprzęt sieciowy od tradycyjnych dostawców np. Cisco, 3Com, Bay. Część analityków upatruje przyczyn niepowodzenia w tym, że żaden z produktów oferowanych przez Compaqa nie był rozwiązaniem przełomowym, który uwiarygodniłby pozycję firmy na rynku sieciowym.

Wraz z kupnem Digital Equipment w styczniu ub.r. Compaq poinformował o przejęciu jego zobowiązań wobec firmy Cabletron, której wcześniej Digital odsprzedał własny dział produktów sieciowych.

Zgodnie z deklaracją, Compaq musi rozprowadzać w swojej sieci sprzedaży sprzęt sieciowy Cabletrona o łącznej wartości 1,1 mld USD. Sprzedawa- nie często konkurencyjnych produktów kolidowało z rozprowadzanymi w tym samym kanale rozwiązaniami Compaqa.

Drastyczne cięcia

Z ok. 20 osób zatrudnionych w działach sieciowych europejskich oddziałów Compaqa po reorganizacji pozostało 4-6 pracowników. W Polsce za sprzedaż sprzętu sieciowego odpowiedzialne są dwie osoby.

Użytkownicy, którzy nabyli rozwiązania sieciowe Compaqa, nie muszą się jednak obawiać. Firma nadal ma świadczyć usługi serwisowe na zakupione wcześniej urządzenia. W jej kanale sprzedaży nadal będą dostępne, sprzedawane w ramach umowy OEM, produkty Cabletrona. Prawdopodobnie w ofercie znajdą się także produkty sieciowe innych producentów (również w ramach umów OEM).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200