Zaczyna się walka o najlepszych informatyków
-
- Piotr Waszczuk,
- 08.03.2011, godz. 16:18
W USA przybiera na sile rywalizacja o najlepszych specjalistów IT. W cenie jest wykształcenie, doświadczenie i znajomość nowych technologii. Na porządku dziennym jest podkupywanie pracowników. W Polsce też będzie coraz trudniej o dobrego specjalistę z zakresu IT.
- Branża IT w czołówce zatrudniających w najbliższych miesiącach
- Kogo powinien zatrudnić CIO?
- Roku 2011 ma być przełomowy dla outsourcingu usług biznesowych w Polsce
- Tieto tworzy 400 miejsc pracy w Szczecinie i Wrocławiu
- Rynek pracy: Dobra passa sektorów IT i Telco
- Nokia Siemens Networks może zwiększyć zatrudnienie w Polsce o 2-4 tys. osób
Lata zaniedbań kadrowych, a dzisiejszy rynek pracy
Zdaniem analityków skala widocznej na rynku amerykańskim rywalizacji o najlepszych pracowników to pokłosie zaniechań w zakresie rozwoju kadrowego kilku ostatnich lat. Eksperci twierdzą, że wiele firm nie uzupełniło m.in. braków kadrowych powstałych w okresie załamania gospodarczego. "Rywalizacja o najlepszych pracowników zaskakuje. Firmy - zwłaszcza te, działające w branży wysokich technologii - nie wykorzystały ostatnich miesięcy stabilizacji i podaży na rynku pracy do uporządkowania struktur. Trudno więc spodziewać się, że teraz - pracownicy obciążeni dodatkowymi obowiązkami i wynagradzani nieadekwatnie do roli w organizacji - nie skorzystają z bardziej lukratywnych propozycji" - uważa Alice Hill, dyrektor zarządzająca serwisem Dice.com.
Zobacz również:
- Znajomość języków Java/J2EE
- Wiedza na temat systemów bezpieczeństwa IT
- Znajomość zasad projektowania i tworzenia oprogramowania
- Znajomość rozwiązań SAP
- Umiejętność administrowania środowiskami bazodanowymi
- Znajomość technologii .NET
- Wiedza na temat rozwiązań aplikacyjnych Oracle
- Znajomość oprogramowania Microsoft SharePoint
- Umiejętność programowania w języku C#
Specjaliści do (pod)kupienia
Według ekspertów Dice.com, pierwszym - i dość powszechnym - działaniem podejmowanym przez amerykańskich pracodawców, chcących zatrzymać specjalistów w firmie jest wprowadzenie elastycznego czasu pracy oraz możliwości pracy zdalnej. Najbardziej wartościowi specjaliści często jako pierwsi zyskują możliwość pracy nad projektami wykorzystującymi nowe technologie. Przysługują im również najdroższe kursy i szkolenia. Zdaniem analityków, nie brakuje też podwyżek, premii i awansów. Wartość doświadczenia w zakresie IT dodatkowo podnosi fakt, że - zdaniem większości pracodawców - wiedza akademicka przekazywana studentom amerykańskich uczelni technicznych jest niewystarczająca lub nieadekwatna do potrzeb rynku. Podobne zastrzeżenia, choć w mniejszej skali, mają również polscy przedsiębiorcy.
63% polskich firm działających w segmencie oprogramowania i 58% dostawców rozwiązań sprzętowych deklaruje chęć zaangażowania specjalistów i menedżerów.
Chęć zaangażowania specjalistów i menedżerów deklaruje aż 63% firm działających w segmencie oprogramowania i 58% dostawców rozwiązań sprzętowych. Warto dodać, że według ekspertów firmy rekrutacyjnej Antal, projekty z zakresu rekrutacji kadry specjalistycznej prowadzi obecnie ponad 50% polskich przedsiębiorstw, a tylko 10% firm planuje ograniczenie liczby zatrudnionych specjalistów. Procesy rekrutacyjne na szeroką skalę prowadzą też obecne w Polsce międzynarodowe firmy wyspecjalizowane w rozwiązaniach informatycznych oraz outsourcingu IT.
Skala widocznej na rynku amerykańskim rywalizacji o najlepszych pracowników to pokłosie zaniechań w zakresie rozwoju kadrowego kilku ostatnich lat. Eksperci twierdzą, że wiele firm nie uzupełniło m.in. braków kadrowych powstałych w okresie załamania gospodarczego.