Zachowania internautów: ciągle mało wiemy
-
- Marek Wierzbicki,
- 01.03.2011
Mimo coraz większej ilości coraz dokładniejszych statystyk na temat aktywności internautów, dalej niewiele wiemy o tym, czego naprawdę szukają oni w sieci.

Cele do realizacji
Przyczynkiem do napisania tego artykułu stała się konieczność przebudowy dwóch stron, które prezentują moją firmę oraz moje hobby. Strona firmowa ze względu na wąską, niszową specjalizację, charakteryzuje się małym ruchem, natomiast strona związana z hobby ma bardzo wysoką odwiedzalność. W obu przypadkach problemem była duża liczba osób, które nie wykonywały akcji oczekiwanych przy budowie tych stron.
Pierwszym krokiem było więc zdefiniowanie kryterium określającego, że internauta zachował się w sposób modelowy. Dla obu serwisów była to pewna ścieżka odwiedzin. Chciałem, aby modelowy użytkownik strony, bez względu, w jaki sposób trafił na nią, odwiedził stronę zawierającą opis kwintesencji idei całego portalu, a następnie wykonał docelową akcję - skontaktował się z firmą lub zarejestrował się w portalu. Po definicji celów, dzięki danym zapisywanym w logach, można określić, które drogi są dla internautów łatwiejsze do przejścia, a które trudniejsze. W efekcie analizy, można skierować większą liczbę osób na te łatwiejsze ścieżki, na przykład przez reorganizację menu czy układu strony.
Słowa kluczowe
Po pierwszej reorganizacji architektury przyszedł czas na badanie słów kluczowych, które posłużyły internautom do trafienia na moje strony. Słowa kluczowe, które generują największy ruch, to zarówno słowa wyróżnione na samej stronie (tytuł strony, opis, nagłówki rozdziałów), jak i słowa stanowiące tak zwany anchor text, czyli treść linka wskazującego na daną stronę lub podstronę. Linki można podzielić na wewnętrzne na stronie (te możemy swobodnie kontrolować), zewnętrzne w naszych innych stronach, blogach czy stronach znajomych, które w pewien sposób możemy też kontrolować, i absolutnie nie podlegające kontroli linki naturalne czy sztuczne linki pozycjonerskie, które najczęściej po jednorazowym wstawieniu nie nadają się do modyfikacji.
Analiza słów kluczowych - dzięki nim wyszukiwarki skierowały internautów na naszą stronę - pozwala określić, które z tych słów są dla naszych stron i celów adekwatne, a które nie. Cóż z tego, że niektóre z nich wydają się wspaniałe do realizacji naszej polityki i przyciągają nawet sporo odwiedzających, gdy odwiedzający równie szybko jak wchodzą na stronę, tak z niej i wychodzą.