Za klika tygodni uruchomiony zostanie kolejny wirtualny bank - Inteligo.

Plany firmy obejmują zdobycie 150 tys. aktywnych klientów w ciągu 18 miesięcy od rozpoczęcia działalności. W ciągu 4 lat Inteligo planuje uzyskać 3-proc. udział w polskim rynku depozytów bankowych.

Inteligo to wspólne przedsięwzięcie firmy Inteligo Financial Services (IFS) oraz niemieckiego banku Bankgesellschaft Berlin AG. Operacje i rachunki bankowe klientów Inteligo będą prowadzone przez spółkę Bankgesellschaft Berlin Polska. Inteligo Financial Services zajmuje się opracowaniem i promocją produktów finansowych (pierwszym z nich będzie ROR) oraz zapleczem technologicznym przedsięwzięcia. W ciągu 6 miesięcy IFS stworzyła od podstaw system bankowy, pozwalający na obsługę klientów za pośrednictwem Internetu, telefonów stacjonarnych i komórkowych oraz bankomatów. "Na kartce rozrysowaliśmy cały system. Mieliśmy pełną swobodę, nie musieliśmy się martwić o integrację systemu z istniejącymi aplikacjami, bo takich w ogóle nie było" - mówi Przemysław Henschke, dyrektor Działu Informatyki w Inteligo.

<B>Bez eksperymentów</B>

Koncepcja architektury systemu informatycznego powstała w maju 2000 r. Tylko kilka tygodni wcześniej pojawił się pomysł utworzenia banku Inteligo. Architekturę systemu wypracowano wspólnie z firmą Compaq Computer, która została wybrana na integratora systemu oraz dostawcę aplikacji dla elektronicznych kanałów dystrybucji, sprzętu i platformy integracyjnej. Wartość kontraktu wyniosła ponad 6 mln USD. "Pomimo pełnej swobody, zdawaliśmy sobie sprawę, że nie mamy czasu na eksperymenty. Dlatego jako system centralny wybraliśmy Profile firmy Sanchez, sprawdzony w kilku bankach w Polsce, a na integratora firmę Compaq" - wyjaśnia Przemysław Henschke. "Przy wyborze braliśmy również pod uwagę dostępność specjalistów znających ten system, nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach Europy Środkowej i Wschodniej, gdzie zamierzamy prowadzić naszą działalność - dodaje.

Zobacz również:

Wybór pozostałych elementów był konsekwencją wyboru Profile. System centralny Profile oddziela od pozostałych aplikacji oprogramowanie eMCI firmy Compaq, który pełni rolę bankowej platformy integracyjnej. Łączy ono Profile z aplikacjami obsługującymi poszczególne kanały dostępu Đ WWW, protokół WAP, usługi SMS, system IVR i call center oraz system bankomatów. Strony WWW są obsługiwane przez oprogramowanie iPlanet.

<B>Pełne bezpieczeństwo</B>

Wdrożenie systemu trwało 6 miesięcy. Pracowało nad nim ok. 40 osób. Byli to przede wszystkim pracownicy IFS oraz konsultanci Compaq Computer i konsultanci partnerów tej firmy, natomiast przy wdrożeniu systemu obsługi kart płatniczych z firmy Euronet. Niedawno zakończyły się wszystkie zaplanowane testy systemu, włącznie z audytem bezpieczeństwa. Przedstawiciele Inteligo twierdzą także, że system przeszedł proces certyfikacji prowadzony przez VISA, Euronet i KIR - identyczny do tych obowiązujących inne polskie banki. Przedstawiciele banku zapewniają, że zastosowano wszystkie wykorzystywane obecnie w bankowości technologie i procedury zapewniające bezpieczeństwo. Jednym z elementów polityki bezpieczeństwa są hasła jednorazowe wymagane do potwierdzenia każdej transakcji.

<B>Polska na początek</B>

Inteligo nie będzie tworzyć oddziałów. Prezentując w styczniu br. swoje zamierzenia, twórcy Inteligo powoływali się na przykład brytyjskiego banku Egg. Plany firmy obejmują zdobycie 150 tys. aktywnych klientów w ciągu 18 miesięcy od rozpoczęcia działalności. W ciągu 4 lat Inteligo planuje uzyskać 3-proc. udział w polskim rynku depozytów bankowych. Inteligo nie zamierza koncentrować się na rynku polskim. Dlatego powstał Inteligo Group - holding łączący regionalne spółki Inteligo, mające działać na innych rynkach Europy Środkowej i Wschodniej. Uruchomiono już spółkę na Węgrzech. "Polska będzie naszym pierwszym rynkiem, ale prace nad wprowadzeniem oferty Inteligo w pozostałych krajach tego regionu Europy są w toku" - mówił w styczniu David Putts, prezes Inteligo Group.