ZUS zmienia sposób dostępu do swoich usług
- Monika Tomkiewicz,
- 03.07.2011, godz. 22:49
Za fundusze unijne ZUS realizuje kilka projektów IT - tworzy e-usługi dla firm i obywateli, instaluje systemy kolejkowania, buduje własne call center.
CEIDG - czyli jak założyć firmę przez Internet w 15 krokach
Jeden formularz, wiele urzędów
Ministerstwo Gospodarki chce ułatwienia elektronicznego kontaktu z administracją
Jak załatwić sprawę w urzędzie przez Internet
Składki sprawdzimy przez Internet
Za otrzymane fundusze ZUS w ramach Platformy Usługi Elektronicznych tworzy właśnie nowy portal informacyjny. Ubezpieczeni będą mogli na nim sprawdzić np. czy złożyli już informacje potrzebne do wyliczenia kapitału początkowego, czy i jaka część ich składek została wysłana do OFE. Będzie tam też można na bieżąco śledzić czy pracodawca wysyła dokumenty do ZUS. Na portalu znajdzie się też informacja o wielkości naszej prognozowanej emerytury oraz stanu konta w I i II filarze. Za projekt odpowiada Sygnity.
"W ramach portalu informacyjnego budujemy też e-usługi dla płatników, czyli nowego e-Płatnika. Przedsiębiorstwa do 5 osób, będą mogły za jego pośrednictwem składać deklaracje bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego" - wyjaśnia Dariusz Śpiewak, członek zarządu nadzorujący pion Operacji, Eksploatacji Systemów i Bezpieczeństwa Informacji w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. I dodaje, że portal będzie wykorzystywał do autoryzacji login i hasło wydane przez ZUS lub Zaufany Profil udostępniony w czerwcu 2011 roku przez MSWiA na platformie ePUAP.
Przechodzimy na zarządzanie procesowe. W ramach nowej strategii jasno określiliśmy jakie są nasze zadania, opisaliśmy procesy i teraz komunikujemy je oddziałom. Mamy opisane i ustandaryzowane procesy, które mają być jednakowe we wszystkich oddziałach. Ogłosiliśmy też przetarg na usługi doradcze związane z ich optymalizacją i wdrożeniem.
Dariusz Śpiewak, członek zarządu nadzorujący pion Operacji, eksploatacji Systemów i Bezpieczeństwa Informacji w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.
Dla dzwoniących, spóźnialskich i wykluczonych
"Kończy się też przetarg na budowę centrum informacji telefonicznej. Obecnie ZUS ma linie telefoniczne rozproszone po całej Polsce. Dzwoniący klienci nie mogą też być zidentyfikowani w naszym systemie, można więc dziś przez telefon uzyskać tylko bardzo ogólne informacje. Taką identyfikację umożliwi to powstające call center" - opowiada Dariusz Śpiewak. W nowym call center będzie istniała możliwość telefonicznej identyfikacji klienta. Ubezpieczeni będą więc mogli np. złożyć telefonicznie wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami.
Obecnie trwa wewnętrzna reorganizacja infolinii i tworzenie scentralizowanej struktury. Nowe call center powstanie w ramach struktury organizacyjnej Oddziału w Siedlcach. Dariusz Śpiewak mówi, że ma nadzieję - mimo licznych protestów - iż jak najszybciej uda się zakończyć przetarg i do końca 2011 roku ZUS dostanie infrastrukturę niezbędną do organizacji call center. Jeśli tak się stanie to w ciągu kolejnych 3 miesięcy zostałoby ono uruchomione.
W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych przygotowuje się do wymiany infrastruktury służącej do obsługiwania przesyłek wysyłanych z programu Płatnik. Oprogramowanie w tej postaci pożyje jeszcze tylko kilka lat, jednak docelowa infrastruktura posłuży ZUSowi niezależnie od systemu udostępnionego płatnikom. Z nowego ePłatnika udostępnionego przez przeglądarkę początkowo będą korzystać tylko firmy zatrudniające do 5 osób. "Zobaczymy jaka będzie skala wykorzystania nowego narzędzia. Jeśli spopularyzuje się być może rozszerzymy zakres projektu na firmy o większym zatrudnieniu, ale raczej nie będzie to więcej niż 50 osób. Większym przedsiębiorstwom udostępnimy interfejs do ich systemów kadrowo-płacowych, aby mogli automatycznie generować deklaracje do ZUS" - wyjaśnia Dariusz Śpiewak. ZUS chce, aby każdy mógł stworzyć takie narzędzie. Dostawcy systemów HR już to robią, choć - jak mówią przedstawiciele Zakładu - nie brali dotąd odpowiedzialności za stworzony interfejs.
Ustandaryzowane zarządzanie procesowe
Efekty wymienionych projektów będą najbardziej widoczne dla płatników i ubezpieczonych. W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych prowadzone są jednak także projekty IT, które mają usprawnić pracę i funkcjonowanie samego urzędu. "Przechodzimy na zarządzanie procesowe. W ramach nowej strategii jasno określiliśmy jakie są nasze zadania, opisaliśmy procesy i teraz komunikujemy je oddziałom" - mówi Dariusz Śpiewak. "Mamy opisane i ustandaryzowane procesy, które mają być jednakowe we wszystkich oddziałach. Ogłosiliśmy też przetarg na usługi doradcze związane z ich optymalizacją i wdrożeniem" - dodaje. Zakład jest na etapie wyboru firmy doradczej. W finale znalazły się m.in. Accenture, Deloitte, M4 i PwC.
Trwa też konkurs na wdrożenie w ZUS kolejnych modułów systemu SAP. Kilka z nich - m.in. HR, e-learning, zarządzanie magazynami - zostało już wdrożonych przez Asseco Poland w ramach budowy KSI ZUS. Aby mieć jednak jednolite narzędzie do zarządzania przedsiębiorstwem - System Wsparcia Ekonomiki Zakładu - ZUS chce mieć wdrożone jeszcze moduły SAP do zarządzania nieruchomościami oraz procesem inwestycyjnym i zakupowym. Na krótkiej liście firm, które zajęłyby się tym wdrożeniem znalazły się: SAP Polska, IBM Polska i HP Polska.
Jednocześnie trwa przetarg na urządzenia WAN/LAN. To duży przetarg, w którym oferty przekraczają 40 mln zł. ZUS wymienia bowiem całą infrastrukturę sieci rozległej i część infrastruktury sieci lokalnych. Zakład wymienił też w ostatnim czasie 15 tys. komputerów i szykuje się do zakupu kolejnych 10 tys., tak by w całym Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych nie było sprzętu starszego niż 5 lat. Wymieniane komputery były kupowane jeszcze w czasach podpisywania umowy na budowę KSI ZUS. Jednocześnie ZUS przygotowuje się do wdrożenia systemu zarządzania tożsamością.