Z tyłu sklepu

LPP należy do największych firm odzieżowych nie tylko w kraju, ale także w regionie. Tak dynamiczny rozwój nie byłby możliwy bez sprawnie działającej informatyki.

LPP należy do największych firm odzieżowych nie tylko w kraju, ale także w regionie. Tak dynamiczny rozwój nie byłby możliwy bez sprawnie działającej informatyki.

Z tyłu sklepu

Jacek Kujawa, dyrektor ds. informatyki LPP

Spółka LPP jest właścicielem odzieżowych marek Reserved, Re-Kids, Cropptown, Cropp, Henderson, Promostars oraz Esotiq, posiada ponad 350 sklepów na terenie 10 krajów, w tym 220 w Polsce. Zawarła właśnie umowę połączenia z inną polską firmą odzieżową Artman - właścicielem marki House. Rozwój sieci sprzedaży i przejęcie innego gracza oznacza dla działu IT firmy LPP pełne ręce roboty. Ale Jacek Kujawa, dyrektor ds. informatyki nie narzeka. Od czterech lat zarządza działem, który zdobył zrozumienie i zaufanie kierownictwa.

Do LPP Jacek Kujawa przyszedł w 2004 roku z Wirtualnej Polski, gdzie kierował działem odpowiedzialnym za tworzenie od strony technologicznej nowych serwisów i produktów spółki internetowej.

Na stanowisku szefa informatyki w odzieżowej firmie samodzielnie zarządza całością procesów IT w LPP. Rozpoczął pracę miesiąc po dużym wdrożeniu systemu klasy ERP dedykowanym do obsługi sieci handlowej. Pierwszym jego zadaniem była konsolidacja działu IT. "LPP miało wówczas dwa wydzielone działy informatyczne. Jeden typowo technologiczny, składał się z help desku i zespołu administratorów, a drugi zespół miał charakter wdrożeniowy - realizował projekty" - mówi Jacek Kujawa. Celem było scalenie tych dwóch organizmów w jeden, zajmujący się wszelkimi obszarami IT w firmie. "Dokonałem jednocześnie wyraźniejszego podziału kompetencji wewnątrz działu" - dodaje. Powstał service desk, zespół administratorów, zespół wdrożeniowy został zamieniony w zespół analityków biznesowych, od podstaw utworzono zespół deweloperów zajmujących się utrzymaniem i rozwojem wdrożonych systemów.

Zwarte szeregi

Jak tłumaczy Jacek Kujawa, działania konsolidacyjne miały dwa cele. Pierwszy to stabilizacja i poprawa jakości działów technologicznych, drugi to opieka nad nowo wdrożonymi systemami. LPP jako pierwsza firma w tej części Europy kupiła system Retek. W tym czasie brakowało w Polsce specjalistów utrzymania tych aplikacji. "Można było posiłkować się firmą, która system wdrażała, ale było to drogie i nieopłacalne. Dlatego rozpocząłem od budowy kompetencji, które umożliwią nam samodzielnie utrzymywać i rozwijać ten system" - wyjaśnia Jacek Kujawa. Po pół roku dobiegły końca projekty, rozpoczęte przed i tuż po jego przyjściu do LPP. "Był to moment, w którym działania okazały się efektywne. Poczułem, że zaczynam panować nad całością i jestem w stanie odpowiadać na potrzeby biznesu" - mówi Jacek Kujawa.

Konsolidacja IT przyniosła także efekt porządkujący. Dyrektor informatyki koordynuje teraz wszystkie operacje departamentu. Wcześniej kontrola działań obu pionów odbywała się dopiero na poziomie zarządu i również tutaj docierały powstałe problemy. Teraz wszystkie konflikty w dziale IT rozstrzyga CIO. "Ponadto, w każdej grupie projektowej muszą znajdować się przedstawiciele wszystkich pionów IT. Dzięki temu, że są oni z jednego departamentu łatwo uzasadnić, że udany projekt to sukces całego IT, nasz wspólny sukces, a nie tylko jednego zespołu" - podkreśla Jacek Kujawa.

Konsolidacja trwa nadal, gdyż firma rośnie dynamicznie i wraz z nią dział IT oraz liczba projektów i systemów. "Odczuwam rosnące zaufanie do działu IT. Liczba e-maili do nas z członkiem zarządu w polu CC wyraźnie spadła. Zarząd wie, że problem może zostać rozwiązany na moim poziomie. Rozumie także, że nowoczesna firma w tej branży musi panować na towarem, co jest możliwe tylko poprzez odpowiednie narzędzia informatyczne" - mówi Jacek Kujawa.

Policzyć wszystko

Wśród systemów IT, które decydują o technologicznej przewadze LPP, wymienia 3 rozwiązania. System sprzedaży detalicznej działający w trybie online upraszczający i obniżający koszty obsługi salonów, system obsługi łańcucha logistycznego umożliwiający odtworzenie zapasu już w dzień po jego sprzedaży oraz rozwiązanie ORPAS firmy Oracle (Retek) będące narzędziem planistyczno-finansowym, które w bardzo szczegółowy sposób pozwala śledzić jak produkty LPP sprzedają się obecnie i jak sprzedawały się w przeszłości, zarówno w kraju, jak i zagranicą, w całej sieci jak i w poszczególnych sklepach. Informacje te są dostępne we wszelkich konfiguracjach od poziomu brandu zaczynając, poprzez różnorodne grupowania (linia, kolekcja, itd.), na poziomie pojedynczego koloru i rozmiaru kończąc. Wszystko po to, by można było określić jaki towar, w jakiej ilości, w jakiej cenie i na kiedy kupić, a następnie co, gdzie, kiedy, ile i za ile sprzedać. "System może zmierzyć czy danego towaru jest za dużo, za mało, ile zarabiamy na wybranym modelu spodni w konkretnym kolorze. Dodatkowo generuje wyrafinowane raporty w trybie online w ciągu sekund" - podkreśla Jacek Kujawa. W polskiej branży fashion retail LPP nie ma konkurencji pod względem zastosowanych rozwiązań IT. Firma chce podpatrywać i mierzyć się z europejskimi potęgami jak Inditex (właściciel marki Zara), Esprit, H&M.

Nie od razu...

Przejście ze spółki internetowej do firmy odzieżowej wymagało zrozumienia, na czym polega handel detaliczny, które obszary są najbardziej skomplikowane zarówno operacyjnie dla biznesu, jak i dla technologii, która miała go wspomagać. "Po przyjściu do LPP brakowało mi wiedzy w kilku tematach, choćby jak zorganizować efektywny serwis salonów sprzedaży. Wymieniałem doświadczenia z kilkoma CIO z krajowej branży detalicznej. Zdobytą wiedzę wykorzystuję w praktyce. Kontakty zagraniczne są natomiast źródłem ciekawych informacji, jednak niektóre tamtejsze rozwiązania, ze względu na inną specyfikę rynku IT nie mają zastosowanie w Polsce" - mówi Jacek Kujawa.

Mimo absorbujących funkcji zarządczych, dyrektor informatyki LPP nadal znajduje czas na dyskusję o technologii. "Lubię <<mącić>> w skończonych etapach projektów, szukać słabych punktów i nakłaniać kierowników, aby poprawiali i rozwijali te fragmenty. Tworząc krótką listę rozwiązań, które nas interesują, wybór zostawiam ludziom, którzy są za projekt odpowiedzialni, będą go wdrażać i dbać aby działał" - przyznaje Jacek Kujawa. Dla siebie przewiduje głos rozstrzygający w wyjątkowych sytuacjach. Obecnie najważniejsze projekty IT w LPP to uruchomienie nowego centrum dystrybucyjnego oraz aktualizacja systemu do planowania.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200