Z naciskiem na lepszy biznes
- Piotr Waszczuk,
- 05.04.2011
Wymiana informacji i wiedzy
Specyfika projektów bazujących na rozwiązaniach IT wymaga m.in. nieustannej wymiany informacji między organizacją informatyczną a działami biznesowymi. Jednocześnie pierwszym, a zarazem najważniejszym, bo rzutującym na całość prac, etapem każdego projektu powinno być wnikliwe rozpoznanie biznesowych i technicznych celów projektu. O ile uczestnicy projektów typowo biznesowych lub typowo informatycznych zazwyczaj dążą do osiągnięcia wspólnego celu, o tyle w przypadku projektów leżących na pograniczu biznesu i IT wspólny cel nie jest już tak oczywisty.
Jarosław Walaszek, kierownik Działu Zarządzania Projektami w Grupie Onet.pl
Paweł Grodzicki, starszy konsultant w Carrywater Consulting
Ryzyka i problemy
Drugim istotnym obszarem obowiązków kierownika projektu powinny być proaktywne działania zmierzające do minimalizowania ryzyka projektowego. Proces zarządzania nim trzeba skoncentrować na identyfikacji i analizie zdarzeń, które mogą zagrażać realizacji celów projektowych, oraz na planowaniu i podejmowaniu działań pozwalających na zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia takich zdarzeń. "Strona biznesowa zwraca uwagę, jaki wpływ może to mieć na prowadzenie działalności. Takie też potencjalne skutki trzeba jej przedstawiać" - podkreśla Paweł Grodzicki. Sprawnej wymianie informacji na temat ewentualnych zagrożeń i ich skutków sprzyja stworzenie rejestru kategorii ryzyka. "Źródłem ryzyka jest niepewność w prowadzeniu projektu. Dobra analiza pomaga ograniczyć ją i zminimalizować przyczyny ryzyka. Nie bójmy się tego, aby rejestr był bogaty we wpisy. Jeśli zawczasu nie zdefiniujemy całego problemu, to trudniej będzie mu później przeciwdziałać" - twierdzi Paweł Grodzicki. Wymiana informacji na temat ryzyka powinna również być wartościowana pod kątem wpływu z perspektywy biznesowej.