Z minionego okresu, ale wciąż żywe

Natomiast w 2005 roku rozpoczął się proces transformacji architektury procesorów x86 w stronę technologii wielordzeniowych i obecnie układy takie zdominowały rynek, i to we wszystkich jego segmentach - serwerów, komputerów PC i notebooków.

Ta zasadnicza zmiana architektury procesorów umożliwiła utrzymanie dotychczasowego tempa wzrostu wydajności nowych układów zgodnie z tzw. prawem Moore’a. Ale jednocześnie jest ogromnym wyzwaniem dla programistów, którzy muszą nauczyć się tworzenia aplikacji mogących wykorzystać możliwości oferowane przez systemy wieloprocesorowe, czyli w ogólności technik programowania równoległego. Wcześniej aplikacje umożliwiające równoległe przetwarzanie danych wykorzystywane były przede wszystkim w specjalizowanych środowiskach obliczeniowych, opartych na serwerach z najwyższej półki. Teraz muszą trafić na rynek oprogramowania masowego.

Serwery kasetowe

Koncepcja architektury serwerów kasetowych (po angielsku określanych jako blade) pojawiła na początku tego wieku. Początkowo była to innowacja oferowana przez względnie małych producentów, takich jak RLX, Amphus, Centauri NetSystems, Egenera, Rebel.com, Nexcom. Do technologii tej jednak szybko przekonali się też potentaci. W 2001 roku serwery kasetowe wprowadziły HP i Compaq (wówczas jeszcze niezależnie), a w 2002 Fujitsu Siemens, Dell i IBM. Obecnie jest to architektura niewiele mniej popularna od systemów stelażowych.

Obie te architektury mają konstrukcję modułową, ale serwery stelażowe są komputerami w pełni samodzielnymi, wyposażonymi we wszystkie niezbędne do działania elementy i instalowanymi z reguły w standardowych, uniwersalnych szafach. Natomiast serwery kasetowe nie mają własnej infrastruktury (zasilaczy, systemów chłodzenia, pamięci masowej) i korzystają ze wspólnego interfejsu będącego elementem obudowy oraz jednolitych mechanizmów zarządzania grupą serwerów, a nie indywidualnymi komputerami.

Łatwa skalowalność, zintegrowana konstrukcja, prosty proces instalacji kolejnych serwerów, a także ich konfiguracji i zarządzania systemem, to zalety systemów kasetowych. Chyba największą ich wadą jest uzależnienie od jednego dostawcy, bo systemy kasetowe są oparte na firmowych technologiach.

Pamięci Flash

W ciągu pierwszych 10 lat obecności na masowym rynku wartość sprzedaży pamięci Flash wzrosła do 16 mld USD w 2008 roku. Był to najszybszy wzrost sprzedaży pojedynczego rodzaju produktu w całej historii przemysłu półprzewodnikowego. Pierwsze nieulotne pamięci półprzewodnikowe Flash zostały zaprezentowane już w latach 80. przez Toshibę, ale praktycznie do końca ubiegłego wieku nie trafiły one na rynek masowy, choć w latach 90. pojawiały się kolejne standardy kart pamięci wyposażonych w układy Flash, jak CompactFlash (1994), SmartMedia (1995), Memory Stick (1998) i SD (1999).

Obecnie z pamięci Flash korzystają przenośne odtwarzacze muzyki (popularnie określane jako MP3, które praktycznie wyparły z rynku większość przenośnych odtwarzaczy CD) oraz przenośne pamięci masowe (PenDrive), które zastąpiły dyskietki magnetyczne. Układy Flash zaczęły być wykorzystywane również w pamięciach masowych (dyski SSD). Mniej widoczny, ale bardzo istotny, wpływ technologia ta miała na rozwój takich segmentów rynku, jak telefony komórkowe i smartfony oraz fotograficzne, dla których nieulotna, kompaktowa i odporna na wstrząsy pamięć masowa jest elementem o krytycznym znaczeniu.

Przeszukiwarki internetowe

Przeszukiwarki webowe to potężne narzędzie, istotnie zwiększające użyteczność Internetu, a ich popularność stała się podstawą biznesowego sukcesu Google, jednej z największych obecnie firm na rynku IT. Biorąc pod uwagę wzrost liczby serwerów i udostępnianych przez nie danych, rozwój technologii umożliwiających efektywne wyszukiwanie informacji wydaje się mieć znaczenie krytyczne dla przyszłości Internetu.


TOP 200