Z lekkim spadkiem

Rynek logistyczny był w 2008 r. pod znaczącym wpływem trzech elementów. Po pierwsze występowały bardzo duże wahania cen paliwa i niestabilne notowania kursu euro. W IV kwartale na branżę miał również wpływ kryzys systemu bankowego.

8,5%

o tyle wg Głównego Urzędu Statystycznego, spadła w pierwszym kwartale br. sprzedaż usług transportowych.

Sektor transportowy, podobnie jak pozostałe branże, rok 2008 może zaliczyć do udanych. Zapotrzebowanie na usługi logistyczne - kurierskie, magazynowe, transportu drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego - wzrosło. Spółki logistyczne realizując zwiększone zlecenia także rozwijały swój biznes. Nie doszło do znaczących przejęć czy konsolidacji na rynku. Jedynym znaczącym wydarzeniem było... bankructwo niemieckiej firmy Rico, która miała oddziały również w Polsce.

Kryzys w przesyłki

Na przełomie lat 2008 i 2009 zmniejszyły się jednak wolumeny przesyłek kurierskich - zarówno lotniczych, jak i morskich - na co miał wpływ znaczący spadek importu z Chin. "W Polsce spadek wolumenów w transporcie drogowym nie jest znaczący i wynosi 5-10%. Natomiast w transporcie międzynarodowym te spadki są trochę większe od 10 do 20%. Niemniej są to spadki zdecydowanie mniejsze niż w Niemczech czy Holandii, gdzie spadki sięgają od 20 do50%" - mówi Sławomir Pawlak, CIO Grupy Raben. Znacząco jednak wzrosła presja cenowa - ceny usług są obecnie jednym z głównych czynników wyboru dostawcy.

Opublikowane w kwietniu br. dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że sprzedaż usług transportowych w pierwszym kwartale br. spadła o 8,5% w porównaniu z 2008 r. W podsumowanym okresie przewieziono ogółem 92,8 mln ton ładunków, o 13,4% mniej. W transporcie kolejowym sprzedaż usług spadła o 18,6% do 52,7 mln ton ładunków, podobnie w transporcie samochodowym, gdzie spadek wyniósł 6,5%. W pierwszym kwartale br. firmy transportowe przewiozły samochodami 25,1 mln ton ładunków. Natomiast przewóz ładunków drogą morską po pierwszych trzech miesiącach tego roku to 10,1 mln ton mniej.

Podstawowe różnice w porównaniu do 2008 r., które są dostrzegalne na rynku do tej pory to niższy koszt paliwa, wysoki kurs euro i mniejsze wolumeny. Dzięki taniemu paliwu i drogiemu euro bardzo rentowne okazują się kontrakty realizowane w europejskiej walucie, a realizowane niższymi kosztami. Dzięki temu - mimo mniejszych obrotów związanych ze zmniejszeniem liczby zamówień - zyskowność firm mogła pozostać niezmieniona.

Modyfikacja strategii IT

Jak wynika z badań firmy BCS, spowolnienie gospodarcze najbardziej dotknęło firmy z sektora spedycyjnego i logistycznego. W tym okresie stawiają one na optymalizację systemów IT w oparciu o outsourcing i redukcję kosztów funkcjonowania. Do działań tych należą m.in. przejście na outsourcing usług serwisowych i aplikacji, inwestowanie w urządzenia i systemy bezobsługowe z minimalnym kosztem zarządzania, ujednolicenie aplikacji czy przechodzenie na aplikacje typu freeware.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200