Z badań nad stanem informatyzacji w Polsce

  • w opinii zarządu/dyrekcji zakończone wdrożenie ZSI potwierdziło zakładane efekty do roku 1993 w ok. 60% firm, a po roku 1993 - w ponad 95%

  • udział nakładów na funkcjonowanie informatyki w wysokości do jednego procenta rocznego dochodu firmy deklarowało przed rokiem 1993 ponad 80%, a w granicach 1,1-1,9% - niecałe 15%; w granicach 2,0-2,9% - jedynie 5% firm; po roku 1993 sytuacja uległa wyraźnej poprawie i przedstawiała się odpowiednio: do 1% - ponad 45%, w granicach 1,1-1,9% - ponad 30%, 2,0-2,9% - niecałe 15%.

    Wnioski

    Wyniki te można podsumować następująco:

    1. Kierownictwa informatyzowanych przedsiębiorstw uświadamiają sobie w coraz szerszym zakresie konieczność opracowywania strategii informatyzacji jako dokumentu wtórnego wobec strategii rozwoju organizacji; stanowi to swego rodzaju warunek sine qua non zapewnienia spójności rozwiązań biznesowych i informatycznych. Zdecydowanie rośnie w tych pracach udział firm doradczych.

    2. Ciąg działań, począwszy od formułowania strategii gospodarczej obiektu i rozwoju zastosowań informatyki, aż po wdrożenie ZSI obsługujący nowy łańcuch procesów, musi być wspomagany pełnym cyklem metodycznym, który zapewnia zastosowanie narzędzi wdrażania nowych rozwiązań.

    3. Powodzenie restrukturyzacji organizacji, jako warunku koniecznego wdrożenia ZSI, zależy od zmiany orientacji funkcjonalnej na orientację procesową.

    4. Informatyzacja związana jest ze zmianami organizacyjnymi, które muszą być z odpowiednim wyprzedzeniem ustalone i wprowadzone. Wskazana jest w tym zakresie współpraca z niezależnymi konsultantami zewnętrznymi.

    5. W procesie planowania strategii informatyzacji organizacji muszą brać udział kierownicy wszystkich szczebli zarządzania, przy czym szczególnie ważna jest partnerska współpraca między naczelnym kierownictwem firmy a integratorem/wykonawcą na etapie wdrażania ZSI.

    6. W ocenie integratora/wykonawcy wdrożenia ZSI, rośnie poziom merytorycznego przygotowania kierownictwa firm, jako kluczowych partnerów w procesie wyboru i wdrożenia rozwiązania informatycznego.

    7. Rośnie odsetek przedsiębiorstw, które na rozwój informatyki przeznaczają więcej niż 2% rocznego dochodu.

    Trzeba też przypomnieć, że wdrażanie systemu zintegrowanego musi być traktowane jako realizacja złożonego przedsięwzięcia informatycznego, rozumianego jako całokształt działań przygotowawczych, organizacyjnych, wykonawczych i kontrolnych, wymagających opracowania harmonogramu prac, odpowiedniego budżetu, zastosowania właściwej metodyki realizacyjnej, wspartej zespołem projektowo-wdrożeniowym o strukturze hierarchicznej z komitetem sterującym na czele. Aby uniknąć sytuacji konfliktowych w informatyzowanym obiekcie, konieczne jest staranne i dogłębne przeprowadzenie rozpoznania potrzeb informacyjnych i szkoleń wśród przyszłych użytkowników. Dopiero tak przygotowana i przeprowadzona inwestycja może procentować zdobyciem i ugruntowaniem pozycji konkurencyjnej na rynku. Poniesione nakłady na informatykę mogą wielokrotnie zwrócić się, pod warunkiem pełnej świadomości celów i uwarunkowań realizacyjnych oraz starannego doboru partnerów.

    Piotr Adamczewski jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym poznańskiej Akademii Ekonomicznej i prowadzi informatyczną firmę konsultingową.


  • TOP 200