Wzrost usług chmurowych według Gartnera

Wraz ze wzrostem świadomości znaczenia chmury w rozwoju nowoczesnego biznesu, rośnie zainteresowanie usługami chmurowymi, a co za tym idzie – ich sprzedaż.

Jak wynika z najnowszego raportu Gartnera, popularność usług chmury publicznej w 2018 wzrośnie o 21,4% osiągając wartość 186,4 mld USD. Zmiany widać również na polskim rynku, na którym chmura odgrywa coraz większe znaczenie.

Jak podaje Gartner, najbardziej rośnie segment IaaS (Infrastructure as a Service), który ma osiągnąć w tym roku poziom 40,8 mld USD, co w porównaniu z 2017 rokiem oznacza 35,9 procentowy wzrost. Jednocześnie rynek jest coraz bardziej zdominowany przez największych, globalnych dostawców usług. Analitycy Gartnera prognozują, że 10 największych firm, które w 2016 roku miały ok. 50% udział w rynku IaaS, do 2021 roku zwiększy go do prawie 70%.

Zobacz również:

Wzrost usług chmurowych według Gartnera

Rosnące zainteresowanie usługami chmurowymi jest zauważalne również na polskim rynku.

„Coraz więcej firm decyduje się na chmurę. Model usługowy pozwala na dostęp do najnowszych rozwiązań firmom, które wcześniej nie mogły sobie na to pozwolić. Usługa eliminuje problem wyposażenia i utrzymania serwerowni oraz zastępuje koszty stałe zmiennymi” mówi Daniel Kaczmarczyk, Cloud Sales Director z firmy Senetic, która może się pochwalić tytułem Partnera Roku Microsoft w segmencie MŚP.

Największym segmentem rynku usług w chmurze jest SaaS. Zgodnie z prognozami Gartnera przychody dostawców w tym segmencie wzrosną o 22,2%, osiągając w 2018 roku wartość 73,6 mld USD. Analitycy Gartnera szacują, że do 2021 roku rynek SaaS będzie miał 45-procentowy udział we wszystkich wydatkach firm na oprogramowanie.

Natomiast w ramach PaaS (Platform as a Service) najszybciej rozwijającym się segmentem jest dbPaaS, czyli platformy bazodanowe w formie usługi, których sprzedaż w 2021 roku osiągnie wartość 10 mld USD.

Mimo szybszego niż pierwotnie zakładano tempa wzrostu przychodów z chmury publicznej, Gartner przewiduje ich stabilizację w 2018 roku. Ma na to wpłynąć zarówno ich upowszechnienie, jak i postępująca dojrzałość innych rozwiązań IT.

„Stabilizacja rynku chmurowego jest zauważalna również na polskim rynku, jednak mimo zmian na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy, przedsiębiorcy nadal podchodzą do niego z pewną ostrożnością. Właśnie dlatego rolą dostawców jest nie tylko sprzedaż, ale przede wszystkim edukacja, uświadamianie firm, ile mogą zyskać dzięki chmurze, a także zapewnienie fachowego wsparcia. Obserwując potrzeby rynku, wprowadziliśmy support 24/7/365, dzięki któremu w każdej chwili jesteśmy w stanie pomóc naszym klientom” mówi Daniel Kaczmarczyk.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200