Wzrasta świadomość korzyści z Business Intelligence

Z raportu firmy IDC wynika, że w 2007 roku wartość globalnego rynku Business Intelligence przekroczyła 7,05 mld USD. W skali globalnej rynek narzędzi BI rozwija się w tempie 12,1 proc. rocznie. Najszybciej rośnie sprzedaż narzędzi analitycznych w regionie EMEA.

Zdaniem analityków IDC wzrasta świadomość potencjalnych korzyści wynikających z zastosowania oprogramowania Business Intelligence, a zwłaszcza zaawansowanych narzędzi analitycznych, których udział w rynku wynosi obecnie ok. 20% i coraz szybciej rośnie. Wiele firm, również tych mniejszych, decyduje się na wdrożenie przynajmniej niektórych funkcjonalności związanych z gromadzeniem i analizą danych historycznych lub prognozowaniem w przyszłość.

Analitycy podzielili rynek BI na dwa segmenty: zaawansowanych narzędzi analitycznych i oprogramowania przeznaczonego do bieżących analiz i raportowania (QRA). Pierwsza grupa aplikacji umożliwia przede wszystkim prognozowanie różnego rodzaju trendów m.in. na podstawie rozbudowanych analiz danych historycznych. Z kolei oprogramowanie typu QRA służy zaś przede wszystkim do generowania analiz dotyczących bieżącej sytuacji przedsiębiorstw. Z raportu wynika, że w zeszłym roku szybciej rozwijał się segment zaawansowanych narzędzi analitycznych.

Zobacz również:

Największym dostawcą rozwiązań z rodziny Business Intelligence pozostaje, należąca obecnie do koncernu SAP firma Business Objects. W zeszłym roku jej udział rynkowy wyniósł 14,2 proc. Na kolejnych miejscach uplasowały się firmy SAS, Cognos (IBM), Oracle i Microsoft. W 2007 roku najszybciej rozwijającą się firmą z tego grona, z dynamiką wzrostu na poziomie 16,6 proc., był koncern SAS. Według analiz IDC największym dostawcą rozwiązań QRA w zeszłym roku były kolejno firmy Business Objects (ok. 17,6 proc rynku), Congnos (12,7 proc.) i Oracle (9,9 proc.). W przypadku zaawansowanych rozwiązań analitycznych pierwsze trzy miejsca za zeszły rok przypadły firmom SAS (31,9 proc.), SPSS (14,9 proc.) i Visual Numerics (3,3 proc.).

Według analityków IDC w zeszłym roku na rynku BI doszło do trzech dużych i kilku mniejszych fuzji producentów oprogramowania analitycznego, które mogą mieć znaczący wpływ na rozwój tego sektora. Są to m.in. fuzje firm Oracle i Hyperion, SAP i Business Objects oraz IBM i Cognos. Eksperci prognozują, że w najbliższych latach na rynku pojawi się duża liczba mniejszych dostawców systemów analitycznych dla konkretnych, niszowych zastosowań.

Czytaj też:

Konsolidacja rynku BI: kto zyska, a kto straci?


TOP 200