Wyzwania finansowego CIO

KOMENTARZ#Mariusz Rzepka, territory manager Polska, Białoruś, Ukraina w firmie Fortinet

Głównym wyzwaniem w obszarze IT, przed którym dziś stoją instytucje finansowe jest konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa danych przy równoczesnym zachowaniu szybkiego działania sieci. Z jednej strony bardzo ważna jest ochrona informacji przechowywanych w sieci informatycznej instytucji finansowej, związanych np. z obowiązkiem spełnienia standardów PCI DSS. Z drugiej, niezwykle istotna staje się wydajność sieci, gdyż opóźnienia transmisji danych wielkości kilku milisekund mogą spowodować straty sięgające miliony dolarów dziennie. Wiąże się to z automatyzacją systemów do dokonywania transakcji elektronicznych oraz dostarczających bieżące informacje o zmianie kursów walut, poziomu kosztów transakcyjnych i innych operacji finansowych banku. Ponadto obniżona wydajność sieci może spowodować frustrację klientów banku i zaniepokojenie pozostałych użytkowników sieci. Dlatego, już przy tworzeniu lub zmianach koncepcji bezpieczeństwa, a później przy wyborze konkretnego rozwiązania, istotne jest zwracanie uwagi zarówno na jego funkcje ochrony przed złożonymi zagrożeniami, w tym atakami DDoS, jak również, na jego parametry wydajnościowe oraz możliwości rozbudowy systemu.

KOMENTARZ Jerzy Oleksiewicz, Sofrecom

Współpraca IT z biznesem Lepsza współpraca z biznesem od wielu lat konsekwentnie zajmuje czołowe miejsce we wszelkiego rodzaju ankietach dotyczących celów szefów IT. Wszyscy chóralnie podpisują się pod tak stawianym celem. Aby go zrealizować trzeba dokonać jego dekompozycji na drobniejsze elementy i zadania. Najważniejszymi z nich wydają się być:

• optymalizacja poziomu inwestycji w IT

• maksymalizacja wartości biznesowej projektów

• oraz skrócenie czasu wdrażania nowych produktów i ofert na rynek

Realizacja tych zadań wbrew pozorom nie jest jednak wyzwaniem jedynie dla IT. Jak najbardziej nakłada również nowe obowiązki i nowy reżim pracy również na Biznes. W szczególności wymaga to dużo bliższej i znacznie bardziej bezpośredniej współpracy, i bardziej precyzyjnego formułowania wymagań.

Zobacz również:

  • AI w walce z przestępstwami finansowymi
  • Kredyt gotówkowy – co warto nim wiedzieć?

Nawet w najszczuplejszym wydaniu, realizacja tego celu wymagać będzie zmiany metodyk projektowych (np. Agile, SCRUM), przesunięcia na styk Biznesu i IT osób łączących w sobie najwyższe kompetencje techniczne i biznesowe, lub też wdrożenia platform typu BPMS, które często stosowane są właśnie jako medium i język komunikacji Biznesu i IT. Możliwe są też i takie zmiany, które finalnie mogą wręcz prowadzić do integracji struktur organizacyjnych Biznesu i IT.

Realizując wszystkie te kroki należy pamiętać, aby dialog na temat projektów był od samego początku jak najbardziej merytoryczny i skoncentrowany wokół zadanego celu biznesowego. Dopiero wówczas nasza organizacja, jako całość, staje się coraz bardziej innowacyjna i przyjazna dla swoich Klientów i Partnerów.


TOP 200