Wyścig PC

Compaq Computer w II kwartale 1999 r. sprzedał w Polsce ponad 13,5 tys. komputerów osobistych, notebooków i serwerów intelowskich. Według International Data Corporation (IDC), daje to firmie 10-proc. udział w polskim rynku i pierwsze miejsce pod względem sprzedaży. W ubiegłym kwartale w Polsce sprzedano 135,4 tys. komputerów PC.

Compaq Computer w II kwartale 1999 r. sprzedał w Polsce ponad 13,5 tys. komputerów osobistych, notebooków i serwerów intelowskich. Według International Data Corporation (IDC), daje to firmie 10-proc. udział w polskim rynku i pierwsze miejsce pod względem sprzedaży. W ubiegłym kwartale w Polsce sprzedano 135,4 tys. komputerów PC.

Kto prowadzi?

Compaq jest pierwszą firmą zagraniczną, której udało się wyprzedzić Optimusa, od kilku lat zdecydowanego lidera na polskim rynku. W 1998 r. Compaq był na czwartym miejscu pod względem liczby sprzedanych komputerów (34,7 tys.). Optimus sprzedał w ub.r. 102 tys. komputerów.

Przedstawiciele Optimusa nie dopatrują się w wynikach Compaqa zagrożenia pozycji swojej firmy. "Lokatę Compaqa w dużym stopniu poprawiły duże kontrakty. Analizując jednak wyłącznie rynek komputerów stacjonarnych, nadal jesteśmy na pierwszym miejscu. Tego typu sprzętu sprzedaliśmy w II kwartale ok. 13,5 tys., podczas gdy Compaq tylko 11,8 tys. Pierwsze miejsce Compaq zawdzięcza notebookom i serwerom, których my nie produkujemy" - komentują raport IDC przedstawiciele nowosądeckiej spółki. Przyznają jednak, że sprzedaż komputerów Optimusa zmniejszyła się w porównaniu do 1998 r. "Nie wydaje się, aby mogła nastąpić drastyczna zmiana w skali całego roku" - dodają.

HP obniża koszty

Silniejszą niż dotychczas pozycję w II kwartale tego roku uzyskały także dwie inne firmy zachodnie - Dell Computer i IBM. Dell znalazł się w pierwszej piątce największych producentów komputerów i wyprzedził wrocławski JTT Computer.

Na wzrost sprzedaży do końca roku liczy też Hewlett-Packard. Polski oddział HP wprowadził nowy program sprzedaży komputerów o nazwie TopValue, który - dzięki niższym kosztom dystrybucji - ma umożliwić m.in. obniżenie ceny sprzedawanych komputerów. Zdaniem przedstawicieli HP udział tej firmy w rynku PC - w porównaniu do II kwartału tego roku, kiedy wyniósł1,6-1,7% - wzrośnie na koniec roku 2-3-krotnie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200