Wykuwanie lojalności

A przecież w e-bookach pokładane są wielkie nadzieje, na przykład na rozwój czytelnictwa w Polsce...

Naprawdę? Sądzę raczej, że zachodzić będzie konwersja. Ludzie, którzy czytają, przynajmniej ich część, zacznie chętnie obcować z taką książką, a właściwie z całą podręczną cyfrową biblioteką, aby mieć lekturę zawsze pod ręką. W Polsce to zresztą naprawdę będzie zagadnienie rynkowe dopiero za kilka lat. Faktem jest natomiast, że właśnie teraz jest właściwy moment, aby na ten rynek wejść. Później może się zrobić za ciasno.

Wróćmy zatem do sytuacji obecnej. W jaki sposób działa model IT w spółce typu click&mortar? Przyjmujemy, że Empik to model referencyjny...

To przede wszystkim model, który nie posiada tej skali odpowiedników w Polsce. Ale to inna historia. IT nadal dzieli się na część dla sprzedaży detalicznej, która wspiera koncepcje biznesowe, wprowadza lub poprawia procesy, doskonali jakość zarządzania. W e-commerce ta rola także ma charakter "enablera" dla koncepcji biznesowych. Mamy za zadanie być na bieżąco z technologiami w e-commerce, przeliczać stale zmieniającą się wartość tych rozwiązań do ceny, w kontekście biznesu prowadzonego w Empik.com. A tam gdzie brak jest propozycji rynkowej - rozwijać własne narzędzia.

A w praktyce, jakie są wzajemne biznesowe powiązania pomiędzy częścią murowaną i wirtualną?

Ta synergia rysuje się jasno: Empik nadal bardzo rozbudowuje sieć salonów. Potencjał wzrostu zapewniają nam w dużej mierze małe i średnie miasta. W każdym z nich, klient e-commerce powinien móc w możliwie najkrótszym czasie odebrać zamówioną w sieci pozycję. Przy okazji oczywiście ulec pokusie nabycia czegoś w salonie... Platforma e-commerce, którą rozwijamy od 2004 r., przyjmuje rocznie 50 tys. nowych produktów. Dynamika jest więc zapewniona. Skoro klient internetowy nie słynie z lojalności, liczy się jakość obsługi, uzyskane w kontakcie z kupcem doświadczenie. Zakładamy, że łatwość orientacji w naszych zasobach i tym, kiedy i w jakiej cenie klient towar otrzyma, sprawne dostarczenie do punktu odbioru towaru i sam odbiór w przyjemnych warunkach zbudują doświadczenie, które pozwoli realnie rozmawiać o lojalności klienta internetowego.


TOP 200