Wydatki firm na IT w 2014 roku

Najważniejsze – sprzęt i oprogramowanie

Aż 79% ankietowanych przedstawicieli firm potwierdziło, że część budżetu przeznaczą na sprzęt. Najwięcej, bo średnio 34% ankietowanych zamierzało zainwestować w systemy. W tej grupie najczęściej wymieniano komputery PC (79%), serwery (57%) i tablety (17%). Interesujące, że tym razem dużo powyżej średniej uplasowały się firmy skupione w kategorii „inne”, które na nowe systemy zamierzały wydać aż 62% swoich budżetów na IT, ale daje to średnio jedynie 26 675 zł. Nieco ponad połowę budżetu (53%, średnio 153 702 zł) zaplanowały firmy zajmujące się handlem, a relatywnie najmniej firmy usługowe (średnio 23% budżetu) i jednostki administracji publicznej (24%, 75 326 zł).

Niemal identyczne części budżetu (między 22 a 29%) polskie firmy przeznaczyły zaś na zakup urządzeń do przechowywania danych. Z całej grupy tylko nieznacznie wyróżniły się firmy związane z finansami (31% budżetu) i przedsiębiorstwa przemysłowe (16%), ale w sumie dało to dokładnie ¼ budżetów przeznaczanych w 2014 r. na zakup sprzętu w ankietowanych firmach. Tylko od 1 do 8% budżetów przeznaczono na zakup telefonów komórkowych, od 7 do 33% na sprzęt sieciowy, a 6–22% na urządzenia peryferyjne (drukarki, urządzenia wielofunkcyjne, monitory PC, kserokopiarki i inne).

Zobacz również:

  • AI w walce z przestępstwami finansowymi
  • Stan cyberbezpieczeństwa w Polsce w 2023 roku

Spore części budżetów IT firmy przeznaczyły na szeroko rozumiane oprogramowanie – średnia na ten cel dla całej badanej grupy to ok. 212 020 zł. Na zakup aplikacji planowano wydać od 11% budżetu na oprogramowanie (firmy handlowe) po 45% (podmioty świadczące usługi). Rozwój i wdrażanie tych aplikacji miały pochłonąć od 24% budżetu w przypadku firm usługowych aż do 83% budżetów firm handlowych. Od 6 do 22% chciano przeznaczyć na oprogramowanie systemowe, a 1–14% na inne oprogramowanie.

Nie zapominają o szkoleniach

Usługi IT niezmiennie pozostają poważną częścią budżetów firm. Spośród badanych firm aż 65% zamierzało wydać swoje pieniądze na realizacje i wdrożenia (średnio ogółem 70 215 zł). Największą część w budżetach na usługi stanowiły one w firmach handlowych (62%) i dużych przedsiębiorstwach (52%). Co ciekawe jednak, największe sumy na ten cel przewidziały w swoich planach duże przedsiębiorstwa (średnio 535 303 zł) i jednostki administracji publicznej (149 800 zł). Najmniej na ten rodzaj usług zamierzały wydać firmy usługowe (32%) i małe oraz średnie przedsiębiorstwa (37% całego budżetu na usługi).

Większość – 64% – spośród firm-respondentów badania widziała też potrzebę inwestowania w szkolenia i dokształcanie (średnio ogółem 27 392 zł). Najważniejsze były one dla firm usługowych (21% ich budżetu na usługi IT) i przedsiębiorstw sektora MSP (19%), a największe kwoty na ten cel zaplanowały na 2014 r. firmy duże (średnio 75 327 zł). Najmniejszą potrzebę korzystania z tych usług deklarowali szefowie jednostek administracji publicznej i firm handlowych, którzy przeznaczali na nie odpowiednio 4 i 5% kwot na usługi IT.

Zdecydowanie mniejsze budżety zaplanowano na usługi wsparcia (średnio ogółem 40 848 zł chciało przeznaczyć 62% firm), doradztwo IT (25% i 16 573 zł) oraz zarządzanie operacyjne (14%, 16 573 zł).

Powiało optymizmem

Jak dowodzi badanie, najpoważniejszymi pozycjami w budżetach IT firm działających w naszym kraju nie są najnowsze komputery, smartfony czy urządzenia peryferyjne. Najważniejsze jest to, co pomaga rozwijać działalność firmy – szeroko rozumiana wiedza w postaci nowego oprogramowania, realizacja i wdrożenia czy wreszcie szkolenie pracowników.


TOP 200