Wydajność – tak, monitoring - niekoniecznie

VMware opublikował wyniki globalnego badania The Virtual Floorplan, które przeprowadził latem tego roku. Niektóre z wniosków mogą niepokoić. Aż 84% badanych firm w Polsce już wdrożyło lub planuje wdrożyć środki nadzoru nad pracownikami w celu monitorowania ich wydajności od momentu przejścia na tryb hybrydowy.

fot. pexels

Wielokrotnie na łamach Computerworld pisaliśmy o wyzwaniach dla liderów w czasie pandemii, o nowym modelu kierowania zespołami, o potrzebie otwartości na pracowników. Miejsce na łamach poświęciliśmy też szukaniu odpowiedzi na spadek zaangażowania i wydajności w czasie pracy zdalnej i hybrydowej.

Badanie VMware jest jak kubeł zimnej wody. Wydaje się, że niektóre organizacje kwestię wydajności pracowników próbują rozwiązać w zupełnie inny, niż podpowiadałaby dzisiejsza sytuacja, sposób.

Zobacz również:

  • Od dzisiaj Dell i VMware to dwie oddzielne firmy
  • Monitoring pracowników w Wielkiej Brytanii coraz groźniejszy dla prywatności

W tym wypadku „nie ma miękkiej gry”. Nie ma miękkiego zarządzania, motywowania zespołu, moderowania i modelowania zaangażowania i wydajności.

Co zatem jest? Niestety, zdobycze technologii. VMware wskazuje najczęstsze – wśród ankietowanych firm – sposoby monitoringu pracowników. Podejmowane działania obejmują monitorowanie poczty elektronicznej (35%), przeglądanych stron internetowych (42%) i narzędzi do współpracy (43%), a także nadzór wideo (25%), śledzenie uwagi za pomocą kamer internetowych (27%) i oprogramowanie typu keylogger (24%).

„Na całym świecie organizacje zaczynają działać hybrydowo, co nie wymaga od pracowników umysłowych ciągłego przebywania w biurze. W związku z tą zmianą powinniśmy zachować ostrożność przy zastępowaniu tak zwanego prezentyzmu, narzędziami kontroli. Monitorowanie i wydajność to dwie różne rzeczy” — mówi Arkadiusz Sikora, Country Manager w VMware Polska. „Cyfrowe narzędzia umożliwiają nam pracę praktycznie z dowolnego miejsca na Ziemi. Co więcej, nasze badania pokazują, że dzięki temu pracownicy czują się bardziej doceniani i mają większe zaufanie do pracodawcy. Brak przejrzystości, mierzenie „ukradkiem” za pomocą statystyk może szybko podkopać zaufanie i doprowadzić do tego, że talenty płynnie znajdą zatrudnienie u konkurencji, która nie stosuje nieczystych zagrywek”.

W ramach naszej serii podcastów Tech Trends niedawno ukazał się odcinek o zarządzaniu zespołami w czasie pracy zdalnej, w którym między innymi rozmawialiśmy o nadzorowaniu i monitorowaniu pracowników, wyciągając podobne wnioski. Możecie posłuchać go tutaj.

Co się może dziać, gdy zaufanie po dwóch stronach zanika? Wg badanych firm 33% z tych, które już wdrożyły monitorowanie urządzeń i 40% firm będących w trakcie tego procesu, obserwuje "zwiększoną”, czasami drastycznie, rotację pracowników.

Wyniki sugerują, że należy poszukiwać konsensusu. Firmy potrzebują nowych możliwości oceny wydajności pracowników, wykraczających poza prezenteizm, czyli zjawisko nieefektywnej obecności w pracy. Z perspektywy personelu, 76% zgadza się, że przejście na rozproszone środowisko pracy oznacza, że ich wydajność — a nie tradycyjne wskaźniki, takie jak czas spędzony w biurze — jest bardziej doceniana przez kierownictwo. Ponadto 79% kadry zgadza się, że technologie pracy zdalnej pozwoliły im pracować wydajniej niż dotychczas. 73% organizacji musiało opracować nowe sposoby mierzenia produktywności.

Firmy te mają nowe podejście do monitoringu poprzez wykorzystanie rozwiązań skoncentrowanych na wydajności, w tym regularne spotkania z menedżerami w celu omówienia obłożenia pracą (49%), ocenę produktywności i uzgodnionych wyników (50%) oraz wykorzystanie nowego oprogramowania do zarządzania projektami (49%).

Obecnie, kiedy bezpośredni podwładni nie siedzą kilka biurek dalej, pracodawcy opracowują nowe sposoby określania aktywności swoich zespołów. Podczas gdy prawie sześciu na dziesięciu (57%) pracowników przyznaje, że ich organizacja musiała opracować nowe sposoby monitorowania wydajności po przejściu na pracę hybrydową, transparentność ma nadal kluczowe znaczenie. Niestety aż 12% pracowników w Polsce nie wie, czy ich organizacja wdrożyła systemy monitorowania na ich urządzeniach. Brak przejrzystości odbije się w końcu czkawką.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200