Wybór z kabla

Firmy grupy Elektrim oferują w Warszawie usługi telefonii stacjonarnej, dostęp do Internetu i telewizję kablową w postaci zintegrowanego pakietu.

Firmy grupy Elektrim oferują w Warszawie usługi telefonii stacjonarnej, dostęp do Internetu i telewizję kablową w postaci zintegrowanego pakietu.

Od września br. firmy należące do grupy Elektrim, pod nową nazwą handlową EL, oferują abonentom warszawskiej sieci telewizji kablowej Aster City zintegrowany pakiet usług, w których skład wchodzą: telefonia stacjonarna, szerokopasmowy dostęp do Internetu i telewizja kablowa. Jako pierwsi dostęp do zintegrowanych usług uzyskają mieszkańcy Tarchomina i Ursynowa Południowego. "Docelowo chcemy zaoferować nasze usługi 600 tys. gospodarstw domowych. Zakładamy, że ten cel uda nam się zrealizować w ciągu trzech lat" - mówi Jacek Glinka, dyrektor ds. telefonii stacjonarnej w Elektrim SA.

W odwrotnym kierunku

Obecnie Aster City obejmuje zasięgiem ok. 540 tysięcy gospodarstw domowych, z czego ponad połowa zdecydowała się na skorzystanie z usług telewizji kablowej. Dzięki temu firma zajmuje pierwsze miejsce pod względem liczby abonentów w stolicy. Na razie zintegrowane usługi będą dostępne jedynie niewielkiej liczbie abonentów Aster City. Do końca roku ich liczba ma wynieść ok. 50 tys. Powolne tempo udostępniania usług wiąże się z koniecznością modernizacji sieci.

"Nie należy zapominać, że sieć Aster City powstała z myślą o oferowaniu usług telewizji kablowej. Trzyletni okres prac modernizacyjnych jest najkrótszym, w jakim można zrealizować to przedsięwzięcie, ponieważ większość prac modernizacyjnych wymaga robót kanalizacyjnych" - wyjaśnia Jacek Glinka.

Prace nad modernizacją sieci postępują w czterech obszarach. Konieczna jest przede wszystkim aktywacja kanału zwrotnego, obecnie bowiem sieć ma charakter jednokierunkowy, tzn. przepływ informacji możliwy jest tylko w jedną stronę - od firmy do abonenta. EL planuje również poprawić jakość przekazu, poprzez zmniejszenie do 500 liczby gospodarstw domowych podłączonych do jednego nadajnika przetwarzającego sygnał optyczny na sygnał elektryczny. Konieczne są również zwiększenie pasma przenoszenia do 800 MHz i wymiana niektórych kabli. Te ostatnie prace dotyczą jednak nie- wielkiego fragmentu sieci. Koszt modernizacji i rozbudowy sieci oszacowano na ponad 100 mln USD.

Elastyczna oferta

Z zapowiedzi przedstawicieli EL wynika, że opłaty za korzystanie z pojedynczych usług mają być porównywalne lub niższe niż konkurencji. Abonenci, którzy zdecydują się na dwie lub trzy usługi jednocześnie, mogą liczyć na ok. 20-proc. zniżkę. Zapowiadają też, że usługi mają być elastycznie dostosowywane do potrzeb abonentów.

Przykładowo, dostęp do Internetu będzie oferowany w dowolnej, wybranej przez abonenta, gwarantowanej przepustowości (maksymalnie do 512 Kb/s). Ponadto przepustowość kanału przychodzącego i zwrotnego może być różna i dostosowana do sposobu wykorzystywania Internetu. Z kolei oferta telefonii stacjonarnej będzie dostępna w trzech planach taryfowych, na zasadach podobnych do oferowanych przez operatorów telefonii komórkowej. Firma zapowiada również wprowadzenie usług typu pay-per-view oraz video on demand. Na nie jednak abonenci będą musieli poczekać do przyszłego roku.


TOP 200