Wtorkowy Przegląd Prasy

Internet z satelity coraz bliżej... W 2014 roku Google zablokował 524 mln „złych” reklam... Powstała najdłuższa regionalna sieć światłowodowa... Alibaba inwestuje w smartfony i rozwija swój system operacyjny... Telewizory podsłuchują nasze rozmowy... Amerykanie docenili polski pomysł na inteligentny dom...

COMPUTERWORLD

Komercyjny Internet z satelity coraz bliżej

Już w latach 90. ubiegłego wieku, wiązano duże nadzieje z satelitarnym dostępem do Internetu. Niestety, wymagania dotyczące jakości usług wzrastały, a technologie satelitarnego dostępu do Internetu nie rozwijały się równie szybko. Dopiero kilka lata temu na arenę wkroczyli nowi dostawcy Internetu satelitarnego, z zamiarem wykorzystania zwiększonego zaawansowania technicznego usług satelitarnych. Niedawno firma Virgin Galactic ogłosiła plany wsparcia projektu OneWeb (wcześniej popieranego przez Qualcomm), którego celem jest umieszczenie 648 satelitów na orbicie bliskiej Ziemi, w celu zaoferowania szerokopasmowego dostępu do Internetu. Satelity te będą mogły być wykorzystywane przez dostawców Internetu mobilnego. Natomiast Google zdecydowała się na poważne inwestycje w prywatną firmę SpaceX, która zakłada realizację scenariusza podobnego do OneWeb. Facebook z kolei testuje zasilane energią słoneczną drony o rozmiarach komercyjnych samolotów, które przemieszczając się będą pracowały jako przekaźniki łącz satelitarnych. Projekt zakłada, że jeden operator będzie mógł zarządzać 100 dronami, które będą latać w powietrzu przez pięć lat zanim pojawi się konieczność ich naprawy lub wymiany. Źródło: Internet z satelity bliski komercyjnych zastosowań

Google chwali się blokowaniem „złych” reklam

Na blogu AdWord Google podaje, że w 2014 roku usunął ze swoich witryn prawie 524 mln tzw. „złych” reklam, zerwał współpracę z 214 tys. firm generujących takie reklamy i skontrolował ćwierć miliona witryn podejrzanych o hostowanie szkodliwego oprogramowania. Firma twierdzi, że wykryła w zeszłym roku wiele witryn reklamujących podrobione towary. Informuje iż w 2014 roku zidentyfikowała blisko 7 tys. takich witryn, czyli mniej niż w poprzednich latach (14 tys. w 2013 r. i aż 82 tys. w 2012 r.). Działając wspólnie z kilkoma innymi firmami (wśród których znajdują się Yahoo i AOL) w ramach inicjatywy TrusInAds.org, Google usunął ze swoich witryn 2,5 mln ogłoszeń reklamujących różnego rodzaju niesprawdzone i niedopuszczone do obrotu produkty na odchudzanie. Usunięto też 4,3 mln reklam za naruszenie praw autorskich oraz 5 tys. reklam za phishing. Firma twierdzi, że kontroluje skrupulatnie użytkowników, którzy próbują dostać się do jej ekosystemu. Ma o tym świadczyć fakt, że w 2014 roku odrzuciła ogółem 1,25 mln aplikacji, które wzbudziły jej podejrzenia. Analitycy zwracają jednak uwagę na to, że sama liczba odrzuconych aplikacji nie mówi nam jeszcze całej prawdy. Dobrze było jeszcze wiedzieć ile nieuczciwych i fałszywych reklam nie zostało zablokowanych i dostało się jednak na witryny Google. Źródło: Google zablokował w 2014 r. ponad pół miliarda reklam i aplikacji

Zobacz również:

  • Użytkownicy Androida mogą się wkrótce zdziwić

RZECZPOSPOLITA

Wielkopolska ma najdłuższą regionalnę sieć światłowodową

Zakończyła się budowa Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej (WSS). Ma ona blisko 4,6 tys. km. Wart ponad 410 mln zł projekt obejmie zasięgiem 3,27 mln mieszkańców oraz 257 instytucji administracji publicznej. WSS jest najdłuższą siecią regionalną w Polsce. W pełni funkcjonalna sieć ma zostać oddana do użytku pod koniec czerwca tego roku. W jej zasięgu znajdzie się 5,5 tys. miejscowości w regionie. Powstanie WSS jest pierwszym etapem budowy nowoczesnych sieci telekomunikacyjnych w województwie. Do WSS mają się podpiąć lokalni przedsiębiorcy telekomunikacyjni – to oni dostarczą internet mieszkańcom i firmom. Budowa WSS należała do kluczowych projektów Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Powstanie sieci w 85 proc. zostało dofinansowane ze środków Unii Europejskiej i zrealizowane przy udziale prywatnych firm. Źródło: Powstała najdłuższa regionalna sieć światłowodowa

Alibaba kupuje producenta smartfonów

Alibaba Group Holding wyłożył 590 mln dol. na inwestycję w Meizu Technology, producenta telefonów, koncentrującego się na chińskich klientach. Dzięki transakcji Alibaba zyskuje możliwość zarabiania na 500 mln użytkowników smartfonów w Chinach, a jednocześnie platformę do promocji swojego mobilnego systemu operacyjnego YunOS. Według doniesień agencji Bloomberg, w ciągu ostatnich 12 miesięcy Alibaba ogłosiła już przejęcia o wartości 6,2 mld dol. – są to zarówno deweloperzy aplikacji jak i kodów QR. Ekspansja firmy coraz bardziej niepokoi dotychczasowych potentatów z Amazonem na czele. Ostatnia transakcja jednak jest zaskoczeniem, ponieważ spośród chińskich producentów smartfonów branża za bardziej atrakcyjną „zdobycz” uznała jednak firmę Xiaomi, która na tym rynku najszybciej zwiększa sprzedaż. Meizu podaje, że jej udział firmy w globalnym rynku smartfonów wynosi 2 proc. Źródło: Alibaba Group inwestuje w Meizu Technology

PULS BIZNESU

Telewizor jak szpieg

Nowe telewizory Samsunga wyposażone w mikrofon słuchają wszystkiego co dzieje się w ich bezpośrednim otoczeniu. Niezależnie czy będzie to komenda o przełączeniu kanału czy prywatna rozmowa pomiędzy domownikami. Falę oburzenia wywołał zapis z polityki prywatności telewizorów Samsunga, który przywołuje International Business Times: „Bądź świadomy, że jeśli słowa jakie wypowiadasz zawierają osobiste bądź szczególnie wrażliwe dane, to znajdą się one wśród przechwyconych informacji i zostaną przetransmitowane do firm trzecich w czasie użytkowania funkcji rozpoznawania głosowego”. Samsung przyznaje również, że nie jest odpowiedzialny za sposób użycia danych przez firmy trzecie. Warto zauważyć, że tylko najnowsze modele telewizorów słuchają swojego otoczenia przez cały czas. W starszych modelach, aby aktywować te funkcję należy przycisnąć dedykowany przycisk. W obu wersjach mikrofon można jednak wyłączyć. Koreańska firma wydała także oświadczenie, w którym ujawnia, ze nie sprzedaje informacji o użytkownikach i radzi szczególnie wrażliwym osobom odłączenie telewizora od sieci. Źródło: Telewizory Samsunga mogą podsłuchiwać

Inteligentny dom po polsku

Polscy przedsiębiorcy pokazali Amerykanom, jak zarządzać „inteligentnymi domami” z poziomu smartfona. Początek roku przyniósł już firmie OORT pierwszy, niemały sukces. Założony przez Polaków start-up podczas Consumer Electronics Show 2015 otrzymał nagrodę Envisioneering Innovation & Design Award. Rozwiązanie, jakie zaproponowała firma, ma stanowić prosty system sterowania domowymi urządzeniami. OORT dysponuje obecnie trzema, wspomagającymi ten proces produktami: gniazdkiem elektrycznym pozwalającym na włączanie lub wyłączanie podpiętych do niego urządzeń za pomocą aplikacji mobilnej (SmartSocket), żarówką sterowaną zarówno klasycznym, „stacjonarnym” włącznikiem,jak i smartfonem (SmartLED), oraz lokalizatorem, ułatwiającym odnajdowanie przedmiotów (SmartFinder). Do tego zestawu firma dokłada SmartHub, czyli sterowane za pośrednictwem Wi-Fi urządzenie, integrujące pracę pozostałych czujników. Pozwoli to na dowolne, indywidualne „rozpisywanie” listy zadań dla domowych sprzętów (np. wyłączenie się lampki będzie impulsem dla uruchomienia innego wskazanego sprzętu). W dużym uproszczeniu: urządzenia OORT działają na podstawie technologii bluetooth oraz systemów beaconów, czyli sensorów, które można skonfigurować z urządzeniami mobilnymi. Źródło: Dom kierowany smartfonem

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200