Wszystko o branży ICT w Computerworld TOP200

Tegoroczny Computerworld TOP200, który ukaże się pod koniec czerwca, to już 23. edycja prestiżowego, dorocznego raportu, opisującego koniunkturę polskiej branży teleinformatycznej.

Z uwagi na dynamikę rynku ICT, jego skalę oraz stopień konkurencyjności śledzenie bieżących trendów i długofalowych zmian we własnym zakresie jest zadaniem wymagającym oraz trudnym do pogodzenia z codziennymi obowiązkami służbowymi menedżerów IT, dyrektorów sprzedaży czy zarządów.

Barometr zmian w ICT

Już od 23 lat Computerworld TOP200 pomaga zorientować się w zmiennym środowisku branży teleinformatycznej. Co ciekawego udało nam się zaobserwować przez ostatnich kilka lat?

  • Wzrosło znaczenie i pozycja dużych graczy, kosztem małych i średnich firm. Obserwujemy zmniejszenie się liczby firm spełniających kryterium pojawienia się w tabeli głównej, tj. uzyskanie przychodów ze sprzedaży produktów i usług IT o wartości powyżej 1 mln zł rocznie. Duże firmy „wypychają” mniejsze z rynku, stopniowo przejmując ich klientów.
  • Stopniowy wzrost roli dystrybutorów. Wraz z kryzysem dystrybutorzy przejęli część sieci sprzedaży dostawców IT. Współpracę z dystrybutorami podejmują nawet firmy stawiające niegdyś jedynie na własne kanały sprzedaży. W ubiegłorocznej edycji CW TOP200 po raz pierwszy na czele tabeli głównej pojawił się dystrybutor.
  • Wyraźnie przyspiesza ekspansja zagraniczna polskiego IT. Według edycji 2013 CW TOP200, przychody wygenerowane przez branżę z eksportu rozwiązań IT w 2012 r. wyniosły prawie 3,94 mld zł. W 2011 r. było to niewiele ponad 892,3 mln zł, zaś w 2010 r. – 645,2 mln zł. Tendencja ta będzie się utrzymywać, ponieważ polski rynek nasyca się coraz mocniej, skłaniając kolejne firmy do utrzymania tempa wzrostu poprzez ekspansję zagraniczną.
  • Coraz krótsze kadencje prezesów firm IT. Wraz z coraz ostrzejszą walką konkurencyjną akcjonariusze i rady nadzorcze żądają od zarządów coraz szybszych rezultatów, a nie widząc ich, doprowadzają do ich wymiany. Długofalowo skutkować to będzie mniejszą spójnością długofalowych strategii firm.

Wyżej wspomniane tendencje to jedynie zwiastuny pełnych analiz zamieszczanych w raporcie Computerworld TOP200. Ministerstwo Gospodarki – rokrocznie udzielające patronatu CW TOP200 – z myślą o promocji polskiego sektora ICT na targach CeBIT 2014 rozprowadza angielskojęzyczną edycję naszego raportu wśród decydentów z całego świata odwiedzających targi. Pojawienie się w zestawieniach TOP200 to zatem wyraz potencjału firmy i potwierdzenie jej pozycji wśród konkurentów, a zarazem możliwość uwiarygodnienia się i zwiększenia portfela zamówień wśród osób i firm korzystających z raportu, jako źródła wiedzy na temat dostawców.

Ankiety ruszyły

Podstawową metodą gromadzenia danych jest ankieta CAWI adresowana do firm z branży ICT przekraczających rocznie 1 mln zł przychodów. Niektóre z nich – zwłaszcza oddziały zagranicznych koncernów – nie podają wyodrębnionych informacji dotyczących Polski, a jedynie te dotyczące regionu, co wynika z ich odgórnej polityki informacyjnej. Dane takich firm szacujemy po stronie redakcji oraz we współpracy z ośrodkiem analitycznym IDC. Dotyczy to firm o skali na tyle dużej, że ich brak odbiłby się negatywnie na reprezentatywności raportu (np. Oracle, Microsoft, HP, IBM itd). Ta żmudna praca dodatkowo zwiększa jego wartość dla decydentów, chcących uzyskać wgląd w sytuację konkurentów i możliwość porównania się z nimi. Premiera raportu już 25 czerwca 2014 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200