Wspólne zadania
- 05.02.2014, godz. 09:00
Zyski ze współpracy
Rozszerzająca się współpraca pomiędzy IT i marketingiem ma pozytywny wpływ na efektywność działań i generuje wiele korzyści. W niedawno opublikowanym przez Oracle Socially Driven Collaboration Study 26% marketingu i 36% liderów IT potwierdza, że stale współpracują ze sobą. Niestety, wciąż 20% marketingu i 38% IT współpracuje ze sobą rzadko lub wcale. W przypadku współpracy obu działów korzyści są widoczne – 74% działów marketingu i 71% IT dzięki współpracy zwiększyło efektywność. Dalsze profity, o których donosili, to bardziej czytelny przekaz marketingowy, szybsze wejście na rynek, większa i lepsza adaptacja produktów, mniej defektów w produktach i usługach. Zwłaszcza gdy kampanie marketingowe w dużym stopniu opierają się na komunikacji w kanałach elektronicznych (a jest to dziś powszechne), działy IT i marketingu powinny spotykać się regularnie, żeby upewnić się, że każdy ma tę samą podstawową wiedzę na temat celów projektów.
Choć współpraca pomiędzy działami jest coraz częstsza, dalej kuleje, jeśli chodzi o dobór rozwiązań technologicznych potrzebnych marketingowi do pracy. Jak wynika z badań, marketing wciąż odgrywa za małą rolę w zamawianiu i wybieraniu dla siebie rozwiązań IT. W praktyce nie tak często marketingowcy stoją za wyborem potrzebnych im narzędzi. Jak pokazuje nie tak dawne badanie ITSMA i VisionEdge Marketing, działy marketingu w firmach nie określają, jakiej technologii potrzebują (59%), nie rekomendują technologii (45%), nie wybierają rozwiązań IT (46%), a 15%. nie odgrywa żadnej roli w ich zamawianiu. Jeśli marketing nie przejmie proaktywnej roli w decydowaniu o marketingowej technologii, to, jak stwierdza Scott Brinker, autor Chief Marketing Technologist Blog, nie będzie miał kontroli nad inicjatywami dotyczącymi zakupów i wdrożeń nowoczesnych, informatycznych narzędzi marketingowych.
Zobacz również:
• precyzuje, jakich technologii potrzebuje – 41%
• rekomenduje technologie IT – 55%
• wybiera technologie – 54%
• zamawia technologie – 40%
• dział marketingu nie odgrywa znaczącej roli w zamówieniach IT, inne działy wybierają, rekomendują i zamawiają rozwiązania technologiczne – 15%
Źródło: ITSMA/VEM Marketing Performacne, Management Survey, 2012
• social media – 61
• aplikacje mobilne – 58
• CRM – 54
• aplikacje analizujące zachowania klientów – 51
• aplikacje na tablety – 48
• zarządzanie treścią – 47
• narzędzia do pracy grupowej – 45
• analityka predykcyjna – 43
• zarządzanie kampaniami – 42
• search engine optymalization – 42
• marketing e-mailowy – 40
• narzędzia oceny klienta – 36
• zrównoważona karta wyników i kokpity menedżerskie – 33
• zarządzanie reputacją – 32
Źródło: Gartner
Jakie są korzyści ze współpracy IT i marketingu (wskazania w %) | ||
---|---|---|
Marketing |
IT |
|
Bardziej dokładne i sugestywne informacje marketingowe | 54 | 51 |
Szybsze wejście na rynek z nowymi produktami i usługami | 47 | 43 |
Lepsze przyjęcie produktów i usług | 40 | 42 |
Redukcja kosztów projektu | 23 | 36 |
Mniej defektów w oferowanych produktach i usługach | 26 | 27 |
Rosnący współudział budżetów | 13 | 17 |
Nie ma korzyści | 2 | 2 |
Inne | 2 | 2 |
Źródło: Badanie Oracle „The Socially Enabled Enterprise” przy współudziale Social Media Today i Leader Networks, 2013