Wsparcie celów przedsiębiorstwa

Nowe środowisko SAP 360 Customer ułatwi wykorzystanie i przetwarzanie informacji potrzebnych w kontaktach z klientami oraz dostawcami. Firma rozwija też mobilne wersje systemów.

Jim Hagemann Snabe, jeden z dwóch dyrektorów generalnych SAP

Podobnie, jak systemy wymiany plików muzycznych i bazujące na nich usługi zmieniły oblicze przemysłu muzycznego, tak sieci społecznościowe zmieniają procesy biznesowe w wielu innych sektorach. Znacznie upraszczają dostęp do informacji, dają mniejszym firmom niespotykaną wcześniej szansę na zaistnienie w swojej branży, a nierzadko i poza nią. Ta sama technologia, która zmieniła rynek muzyczny, jest dziś dostępna dla wszystkich.

Władze SAP podkreślają, że rolą systemów biznesowych jest nie tylko gromadzenie, ale i sprawne przetwarzanie informacji. Dotyczy to danych o własnych produktach i procesach, a zwłaszcza danych o klientach.

W tym kierunku rozwijane będą kluczowe rozwiązania biznesowe SAP. Plany koncernu dotyczące rozwoju oprogramowania biznesowego i technologii były przewodnim tematem połączonych konferencji biznesowej SAPPHIRE NOW oraz technologicznej SAP TechEd. Niewiele uwagi poświęcono omówieniu nowych funkcji w obszarze ERP, chociaż tego typu systemy nadal tworzą trzon oferty SAP. Funkcje typowe dla systemów klasy ERP stają się bazą dla rozwoju kolejnych generacji rozwiązań wspierających realizację celów firmy.

Biznes wokół klienta

Zmiany na rynku konsumenckim dobrze obrazuje sytuacja obserwowana przed kilku laty w przemyśle muzycznym. "Podobnie jak systemy wymiany plików muzycznych i bazujące na nich usługi na zawsze zmieniły oblicze przemysłu muzycznego, tak dziś sieci społecznościowe zmieniają procesy biznesowe w wielu innych sektorach. Znacznie upraszczają dostęp do informacji, dają mniejszym firmom niespotykaną wcześniej szansę na zaistnienie w swojej branży, a nierzadko i poza nią. Ta sama technologia, która zmieniła rynek muzyczny, jest dziś dostępna dla wszystkich" - podkreśla Jim Hagemann Snabe, jeden z dwóch dyrektorów generalnych SAP. Firmy, które chcą zachować konkurencyjność i skutecznie docierać do klientów, muszą brać przykład z doświadczeń przemysłu muzycznego. To jedyna droga pozwalająca pozyskać lojalnych klientów i zwiększyć skalę sprzedaży przy ograniczeniu skali wykorzystanych zasobów.

Nowym potrzebom biznesu odpowiadać ma platforma SAP 360 Customer. Premierze rozwiązania SAP towarzyszyły najgłośniejsze hasła powtarzane w branży IT. "To oprogramowanie, oparte na technologiach in-memory i cloud computing oraz wykorzystujące mechanizmy społecznościowe i funkcje mobilne, ma skutecznie wspierać kompleksowe zarządzanie relacjami z klientami i prowadzenie działań z marketingu, sprzedaży i późniejszych relacji w taki sposób, aby zapewnić jak najlepszy, dostosowany do indywidualnych preferencji poziom obsługi" - opisują narzędzie SAP 360 Customer przedstawiciele SAP.

SAP 360 Customer bazuje na narzędziach rodziny SAP CRM działających w ramach środowiska SAP HANA. Dzięki temu pozwala na szybkie przetwarzanie dużych ilości danych pod kątem informacji, które mogą okazać się przydatne w kształtowaniu relacji z klientami. Umożliwia w czasie rzeczywistym prognozowanie zachowań konsumentów i trendów rynkowych. Oprogramowanie zostało zintegrowane z sieciami społecznościowymi. Jest dostępne z urządzeń mobilnych. "Nowe rozwiązanie pomoże firmom lepiej komunikować się z klientami, budować stałe relacje, sprzedawać, zadbać o to, aby w pamięci klientów pozostały jak najlepsze wrażenia z interakcji z konkretną firmą. SAP 360 Customer zmieni zasady panujące na rynku rozwiązań klasy CRM" - przekonuje Bill McDermott, jeden z dwóch dyrektorów generalnych koncernu SAP. Rozwiązanie SAP 360 Customer będzie oferowane jako usługa i aplikacja działająca w obrębie korporacyjnej infrastruktury IT.

Wszystkie dane w pamięci

Środowisko SAP HANA ma odegrać główną rolę w rozwoju oprogramowania biznesowego SAP. Jednym z priorytetów koncernu będzie wykorzystanie technologii in-memory do usprawnienia efektywności przetwarzania danych. Przykładem wykorzystania in-memory jest możliwość analizowania nieustrukturalizowanych danych medycznych w leczeniu nowotworów czy szybszego i bardziej efektywnego działania firm ubezpieczeniowych. "Nowe technologie zmieniają realia prowadzenia biznesu. Przed nami czas nowych sieci biznesowych, miejsce relacji B2B coraz częściej zastępować będą kontakty bezpośrednie z konsumentami. Firmy, które jako pierwsze wdrożą narzędzia pozwalające błyskawicznie reagować na potrzeby klientów, staną się liderami w swoich branżach" - przekonuje Jim Hagemann Snabe.

Za kilka miesięcy środowisko HANA może zastąpić typową bazę danych w zastosowaniach transakcyjnych. Poza korzyściami w efektywności obliczeń ma to oznaczać uproszczenie architektury systemów biznesowych. SAP HANA od innych rozwiązań wykorzystujących technologię przetwarzania bezpośrednio w pamięci RAM odróżnia to, że platforma została zaprojektowana pod kątem skalowalności i może pełnić rolę samodzielnej bazy danych umiejscowionej w całości w pamięci operacyjnej. Inni dostawcy wykorzystują in-memory nie jako samodzielną bazę, a jako narzędzie pozwalające przyspieszyć przetwarzanie danych w typowych bazach danych. Większość wdrożeń środowiska HANA zakłada obsługę baz danych o wielkości od kilkudziesięciu gigabajtów do kilku terabajtów. W ramach własnej infrastruktury SAP utrzymywane jest oparte na platformie HANA środowisko bazodanowe o wielkości rzędu 100 TB.

Światowa sieć biznesowa

Odpowiedzią SAP na zmiany rynkowe jest zakup firmy Ariba. Rozwijana przez tę spółkę światowa platforma handlu B2B ma szanse stać się biznesowym odpowiednikiem serwisu eBay. Mimo przejęcia przez SAP, platforma Ariba pozostanie otwarta na integrację z innymi systemami biznesowymi. Dodatkiem dla klientów niemieckiego koncernu mają być dedykowane narzędzia integracyjne z pakietami ERP SAP. Będą one upraszczać proces uruchomienia platformy Ariba jako kanału wspierającego procesy sprzedaży bądź zaopatrzenia. Planowane jest wyposażenie środowiska biznesowego Ariba w funkcje analityczne oparte na możliwościach platformy SAP HANA. "Nasza platforma pozwala uprościć relacje z dostawcami wszelkich produktów i usług potrzebnych w biznesie. Możliwe jest uproszczenie procesów przetargowych, uporządkowanie dokumentacji i ograniczenie kosztów zaopatrzenia" - podkreśla Tim Minahan, dyrektor ds. marketingu Ariba. Dzięki bliskiej integracji z aplikacjami biznesowymi, sieć Ariba stanie się łatwiej dostępna dla szerszego grona klientów.

W ciągu najbliższych trzech lat zmieni się model finansowania sieci Ariba. Obecnie jej operator zarabia na opłatach uzależnionych od wartości transakcji. W 2015 r. zastąpią je stałe opłaty abonamentowe. W pewnym zakresie korzystanie z sieci Ariba ma być darmowe. Szefowie Ariba spodziewają się, że dzięki temu do sieci przyłączy się wiele nowych podmiotów. Obecnie z platformy Ariba korzysta kilkaset tysięcy firm.

SAP wspiera partnerów

SAP aktywnie angażuje się w rozwój sieci partnerów. W ramach programu SAP Startup Focus niemiecki koncern wspiera już ponad 150 młodych firm specjalizujących się w rozwiązaniach biznesowych wykorzystujących potencjał SAP HANA. Tego typu rozwiązania najczęściej znajdują zastosowanie w wąskich wyspecjalizowanych obszarach funkcjonalnych. Kolejne kilkadziesiąt tego typu aplikacji to własne rozwiązania SAP. Najnowsze narzędzia tej rodziny wspierają m.in.: zarządzanie ryzykiem w płynności finansowej, planowanie działań promocyjnych, dystrybucję materiałów sprzedażowych.

W ramach innego programu partnerskiego SAP będzie wspierał dostawców oprogramowania opartego na platformie SAP NetWeaver Cloud. Partnerzy zyskają m.in. dostęp do licznych narzędzi ułatwiających tworzenie i dystrybucję aplikacji dostępnych w modelu cloud. Wsparcie niemieckiego koncernu ma zdynamizować rozwój ekosystemu oprogramowania biznesowego dostępnego w ramach SAP NetWeaver Cloud.

SAP chce też angażować partnerów w rozwój aplikacji dla Windows 8. Planowane jest uruchomienie platformy szkoleniowej SAP. Władze koncernu liczą na zaangażowanie ze strony klientów, którzy pomogliby w kształceniu potencjalnych pracowników. Wedle zapowiedzi, platforma szkoleniowa będzie nastawiona na szybki rozwój kompetencji z zakresu IT, zwłaszcza wśród młodzieży. Symboliczne znaczenie ma fakt, że deklaracje dotyczące rozwoju nowej platformy padły podczas konferencji odbywającej się w Hiszpanii - kraju, w którym bezrobocie wśród młodych ludzi przekracza 50%.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200