Wspaniały rok komputerów PC

Rynek komputerów PC był w minionym roku w bardzo dobrej kondycji. Taki wniosek płynie z badań przeprowadzonych przez firmę Dataquest. Według jej przedstawicieli, dobra passa będzie kontynuowana przez najbliższe 12 miesięcy.

Rynek komputerów PC był w minionym roku w bardzo dobrej kondycji. Taki wniosek płynie z badań przeprowadzonych przez firmę Dataquest. Według jej przedstawicieli, dobra passa będzie kontynuowana przez najbliższe 12 miesięcy.

W roku 1998 na całym świecie sprzedano prawie 93 mln komputerów PC. Najwięcej, bo 36 mln, w USA. Niewiele mniej w Europie. W pozostałych częściach świata liczby te nie wyglądały tak dobrze, jednak, zdaniem Williama Schauba, wiceprezesa Dataquest, w najbliższej przyszłości także tam należy spodziewać się znaczącego wzrostu. Według W. Schauba, USA są dobrym wskaźnikiem tego, co będzie działo się w przyszłości w innych krajach. W czwartym kwartale 1998 r. liczba sprzedanych w USA jednostek, w stosunku do odpowiedniego okresu 1997 r., wzrosła o 23%.

Taki wzrost sprzedaży spowodowała obniżka cen na komputery przeznaczone do użytku domowego, ale również dynamiczny rozwój Internetu i upowszechnienie dostępu do niego. Zdaniem W. Schauba, producenci komputerów PC i dostawcy usług internetowych pomagali sobie nawzajem, starając się przekonać użytkowników o tym, jak ważne jest "bycie online". W najbliższym czasie oczekiwany jest jeszcze większy rozwój Internetu w Europie, co może oznaczać dalszy wzrost sprzedaży. Jednak, co podkreślają analitycy, komputery będą preferowane do zastosowań internetowych względem innych urządzeń tylko tak długo, jak ich ceny będą kształtować się poniżej magicznej granicy 1000 USD.

Wśród producentów prym wiedzie Compaq (14% udział w rynku), któremu udało się sprzedać na całym świecie prawie 13 mln komputerów, czyli o 21% więcej niż w 1997 r. Na drugiej pozycji znalazł się IBM (8,2%), a na trzeciej Dell (7,9%), którego sprzedaż wzrosła aż o 65%. Na dalszych pozycjach znalazły się Hewlett-Packard (5,8%) i Packard Bell NEC (4,3%).

Mimo dużego popytu na komputery iMac, w pierwszej piątce nie znalazła się firma Apple. Zdaniem Williama Schauba, dwa najbliższe kwartały będą dla tej firmy decydujące. Musi ona rozszerzyć ofertę swych produktów, żeby zwiększyć popyt. Na razie bowiem sukces Apple jest niezauważalny na rynku komputerów osobistych.