World Cup '94 od środka

Triumwirat technologiczny - Sun, EDS, Sprint

Główna sieciowa aplikacja opracowana przez EDS do użytkowania na komputerach Suna nazywała się World Cup News Services (WCNS). Pracowała ona w środowisku klient/serwer używając bazy danych Sybase System 10 i była zoptymalizowana za pomocą pakietu narzędziowego Sybase Gain Momentum. WCNS był zainstalowany na komputerach SPARCstation we wszystkich miastach, gdzie rozgrywano zawody i miał dostęp do relacyjnej bazy danych FIFA (Federation Internationale de Football Association) o Mistrzostwach zainstalowanej na serwerze SPARCenter2000 w centrum danych EDS w Dallas. Dane statystyczne wprowadzane w trakcie gry były ozpowszechniane przez Commentator Statistics System stosujący oprogramowanie Parallax Graphics XVideo pracujące z odpowiednimi kartami graficznymi.

WCNS pozwalał za pomocą myszy uzyskać informacje z bazy danych nt. historii MŚ, biografii piłkarzy, fotografii i danych statystycznych. Ogółem zgromadzono w niej fakty i liczby o ponad 3 tys. meczów oraz ich 19 tys. uczestników. Na bieżąco po każdym meczu wzbogacano ją o prezentacje video (ok. 3 min), zawierające najciekawsze fragmenty spotkania, a także wywiady z graczami i trenerami. Komunikacja z serwerem bazy danych była niewidoczna dla użytkownika i realizowana dzięki całkowicie cyfrowej sieci światłowodowej Sprinta.

Oficjalnymi językami, w których udostępniano informacje, były angielski i hiszpański, ale duża liczba informacji była wyświetlana także po francusku oraz niemiecku. Po wyborze języka użytkownik mógł uzyskać dostęp do Official FIFA Record Book, zawierającego statystyczne dane o każdym meczu kiedykolwiek rozegranym na MŚ, bądź też do menu FIFA Background Information, zawierającego informacje dotyczące działalności FIFA na forum ogólnoświatowym.

WCNS był dostępny w zasadzie tylko dziennikarzom obecnym na zawodach, gdyż wymagał silnego sprzętu komputerowego, tzn. co najmniej stacji roboczej lub graficznego X-terminala, a w nie właśnie były wyposażone centra prasowe. Wszystkim pozostałym udostępniono poprzez najbardziej popularny w USA serwis telekomunikacyjny Compuserve tekstową wersję WCNS, nazwaną Bulletin Board Service (BBS).

Serwis BBS, w przeciwieństwie do WCNS, jest ciągle dostępny, postanowiono więc wzbogacać go regularnie o wszystkie aktualności dotyczące innych, organizowanych przez FIFA imprez. BBS daje także możliwość dostępu do artykułów opublikowanych w FIFA News i FIFA Magazine oraz innych źródeł zawierających informacje związane ze światem piłki.

Media w natarciu

Podstawowym zadaniem globalnej sieci komputerowej obsługującej World Cup '94 było dostarczanie informacji ponad 8 tys. dziennikarzy reprezentujących ponad 70 krajów z całego świata. W każdym z dziewięciu miast rozgrywek udostępniono im rozległe centra prasowe wyposażone w komputery SPARCstation z zainstalowanym systemem dostępu da bazy danych WCNS. Komentatorów radio-telewizyjnych wspierał dodatkowo system wyświetlania informacji na monitorach telewizyjnych Commentator Data System.

W pełni skomputeryzowana sieć dla prasy to największe osiągnięcie organizatorów World Cup '94 w porównaniu z MŚ w 1990 r., kiedy to dziennikarze mogli korzystać głównie z połączeń telefonicznych i faksowych. Dostęp do multimedialnej bazy danych WCNS przyspieszył proces opracowania materiałów i przekazywania ich pocztą

elektroniczną do macierzystych redakcji.


TOP 200