Wolniejsze palmtopy
- Jarosław Ochab,
- 04.11.2002, godz. 15:37
W minionym kwartale br. spowolnienie w większym stopniu dotknęło dotychczas dynamicznie rozwijający się rynek urządzeń PDA. Według analiz Gartner Dataquest w III kw. ich sprzedaż spadła o 2,4%.
Pozycja lidera ponownie należy do firmy Palm, która w III kw. wprowadziła na rynek ponad 808 tys. sztuk palmtopów, uzyskując 31,7% udziału w rynku. Niespodziewanie drugie miejsce przypadło Sony, której urządzenia z systemem Palm OS zyskują coraz większą popularność. Japoński producent w ciągu 12 miesięcy zanotował 280-proc. wzrost sprzedaży palmtopów z 90 tys. sztuk w III kw. 2001 r. do obecnych 344 tys.
Do 11,5% zmniejszył się natomiast rynkowy udział HP. Nabywców znalazło 292 tys. urządzeń PDA tej marki, co oznacza spadek na trzecią pozycję w rankingu. W minionym kwartale znacznie słabiej radził sobie Handspring. Według wstępnych danych Gartner Dataquest firma sprzedała zaledwie 100 tys. urządzeń (352 tys. w 2001 r.), a jej rynkowy udział w III kw. spadł do 3,9%. Handspringa wyprzedziła Toshiba, sprzedając 144,3 tys. sztuk palmtopów z systemem Microsoftu.
Zobacz również:
W III kw. na rynek trafiło ponad 2,55 mln komputerów naręcznych. W 2002 r. ponad 50,2% globalnej sprzedaży stanowią urządzenia z systemem Palm OS, a jedynie 28,3% z Pocket PC. Raport Gartnera nie uwzględnia urządzeń typu "smart-phone". Według analityków, spadku sprzedaży na rynkach korporacyjnych nie zrównoważy wzrost popytu na palmtopy wśród klientów indywidualnych. Zdaniem specjalistów Gartnera rynek PDA w tym roku czeka spadek także w ujęciu wartościowym.